Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Algemene vragen over electronica, accu, servo, lader, transponders e.d.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
frankyman
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 79
Lid geworden op: do nov 29, 2007 6:44 pm
Provincie: Noord-Holland
Merk: Fg
Type: Monster Beetle
Zenderset: Spektrum dx2.0
Frequentie: 2,4 GHZ
Locatie: Laren

Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor frankyman » za apr 26, 2008 7:39 pm

Ha die mensen op dit geweldige forum =D>

Ik heb een 2 tal vraagjes aan jullie :cool:

Ik heb van de week een rhino gekocht, omdat mijn hitec het begeven had, maar nu de vraag: hoe moet ik dit nou goed in bouwen?? met servo saver, stuuruitslag ed. want ik heb geen zin dat hij door brand of iets dergelijks 8-[

2e vraag: ik wil de limiter van bigscale bestellen, maar daar zie ik op de foto maar 1 stekkertje voor in de ontvanger, klopt dit??
want ik lees heel vaak, dat er 1 stekker moet in de batterij aansluiting en 1 in het 3e kanaal, omdat de ontvanger het anders niet aan zou kunnen ofzo..... :-k

Groetjes Frank
FG MB 23 CC
SPEKTRUM DX2.0
Bijna bullitproof
*# te koop #*

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor Kristiaan » za apr 26, 2008 8:12 pm

Frank, geen limiter... [-( ;)
Rhino voordat je de hevel erop zet even aanzetten en zorgen dat je zender qua trim op 0 staat.
Dan hevel erop en inbouwen.
Staan je wielen waarschijnlijk iets scheef, dat stel je dan weer af met de trim op je zender.

Uitslag, weet niet precies hoe dat zit bij FG maar je moet het zo instellen dat je net de max uitslag niet haalt.
Volgens mij heb jij van die fusees met pennetjes erop dus dan mogen die pennen net je arm(?) niet raken.
Dat stel je weer aan beide kanten af en dan kun je rijden.


Accu opladen, gewoon een dag van te voren doen en dan zonder limiter gebruiken.
Bij ons op de club rijd er zover ik weet niemand met een limiter en als er servo's doorbranden is dat omdat er niet word meegestuurd als de wielen vast staan....

Succes!


Kris
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
frankyman
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 79
Lid geworden op: do nov 29, 2007 6:44 pm
Provincie: Noord-Holland
Merk: Fg
Type: Monster Beetle
Zenderset: Spektrum dx2.0
Frequentie: 2,4 GHZ
Locatie: Laren

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor frankyman » za apr 26, 2008 8:30 pm

tnx voor het snelle antwoord, maar toch denk ik dat ik een limiter ga kopen :lol:
Ik vergeet namenlijk wel eens m'n accu's op te laden, de dag voor dat ik ga rijden, en bedenk 's ochtends pas dat ik wil rijden, leg ze dus aan de lader, en pluk ze er een half uurtje voor dat ik ga rijden af :-$ 8-[

en om nou elke keer zo te zitten als ik de stroom er op zet>> [-o<
lijkt me ook niks :-#
FG MB 23 CC
SPEKTRUM DX2.0
Bijna bullitproof
*# te koop #*

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor Roel » zo apr 27, 2008 6:05 am

frankyman schreef:2e vraag: ik wil de limiter van bigscale bestellen, maar daar zie ik op de foto maar 1 stekkertje voor in de ontvanger, klopt dit??
want ik lees heel vaak, dat er 1 stekker moet in de batterij aansluiting en 1 in het 3e kanaal, omdat de ontvanger het anders niet aan zou kunnen ofzo..... :-k

Groetjes Frank
Ik heb de limiter tussen de accu en de ontvanger gemonteerd. Dan werkt alle electra na de limiter op maximaal 5,8 volt. Volgens mij is dit ook de manier. Je hoeft er geen in het derde kanaal te steken, ik weet trouwens niet of deze als voeding kan werken.

Maar er zijn verschillende limiters, ik heb de limiter van Robbe, die hebben twee stekkertjes aan de 5,8 volt kant. B.v. makkelijk voor een transponder ;)

mmzlls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor Q » zo apr 27, 2008 7:19 am

Roel schreef: Je hoeft er geen in het derde kanaal te steken, ik weet trouwens niet of deze als voeding kan werken.
Er zijn verschillende limiter's te koop, de 1 met twee stekkers voor je ontvanger en de andere weer 1 , welke je neemt is niet zo van belang, ze doen allemaal hun werk, nml niet meer dan 5,8 Volt door laten om zo doende de electronica te beschermen voor hogere voltage's.


het tweede stekkertje in het derde kanaal steken heeft als voordeel dat niet alle spanning en opgenomen vermogen door 1 stekker gaat , maar door twee , dus minder wordt belast, nadeel is dan dat het derde kanaal wordt gebruikt door de limiter en niet door bv een servo .

inwendig op de ontvanger zijn alle "+" en "-" doorverbonden met elkaar, alleen het signaal naar je servo , is van elk kanaal apart, dus het kan geen kwaad om als je het derde kanaal niet gebuikt daar de tweede stekker in te steken, heb je maar 1 stekker gebruik je de Batt aansluiting op de ontvanger ..

suc 6

Gebruikersavatar
frankyman
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 79
Lid geworden op: do nov 29, 2007 6:44 pm
Provincie: Noord-Holland
Merk: Fg
Type: Monster Beetle
Zenderset: Spektrum dx2.0
Frequentie: 2,4 GHZ
Locatie: Laren

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor frankyman » zo apr 27, 2008 10:58 am

oke, bedankt voor alle antwoorden, en ik bestel gewoon de limiter van bigscale, nu moet ik nog even precies weten wat voor een stekkers ik heb, volgens mij zijn het BEC stekkers, ze zijn klein rood, en vierkant.

Nu nog een vraagje nu ik toch wat onderdelen ga bestellen, heeft het voor mij nut om van die rubberen hoesjes om mijn dogbones etc te doen?? en gaan ze dan snel kapot?? ivm de gewone fussee's?? :-s
FG MB 23 CC
SPEKTRUM DX2.0
Bijna bullitproof
*# te koop #*

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor Q » zo apr 27, 2008 11:20 am

frankyman schreef:oke, bedankt voor alle antwoorden, en ik bestel gewoon de limiter van bigscale, nu moet ik nog even precies weten wat voor een stekkers ik heb, volgens mij zijn het BEC stekkers, ze zijn klein rood, en vierkant.
dan heb je andere stekkers nodig voor de limiter , kijk even op de site of stuur Arjan of Eric(EJS) even een mailtje , ze kunnen je vast wel verder helpen cq leveren aan de juiste stekkers ;)
frankyman schreef: Nu nog een vraagje nu ik toch wat onderdelen ga bestellen, heeft het voor mij nut om van die rubberen hoesjes om mijn dogbones etc te doen?? en gaan ze dan snel kapot?? ivm de gewone fussee's?? :-s
dat heeft zeker wel nut , even volspuiten met wat vet en goed monteren gaat het goed , wel even kijken of ze vrij lopen e.d

suc6

Gebruikersavatar
frankyman
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 79
Lid geworden op: do nov 29, 2007 6:44 pm
Provincie: Noord-Holland
Merk: Fg
Type: Monster Beetle
Zenderset: Spektrum dx2.0
Frequentie: 2,4 GHZ
Locatie: Laren

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor frankyman » zo apr 27, 2008 11:26 am

ik bedoel de stekkers die aan m'n accu pakket zitten hea, anders plaats ik zo wel even een foto'tje.

En die rubbers, die moeten dan van hormann zijn ofzo, heeft fg niet z'n eigen rubbers??
En verder zou ik geen problemen hebben met de fussee's?? =D>
FG MB 23 CC
SPEKTRUM DX2.0
Bijna bullitproof
*# te koop #*

Gebruikersavatar
frankyman
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 79
Lid geworden op: do nov 29, 2007 6:44 pm
Provincie: Noord-Holland
Merk: Fg
Type: Monster Beetle
Zenderset: Spektrum dx2.0
Frequentie: 2,4 GHZ
Locatie: Laren

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor frankyman » zo apr 27, 2008 11:39 am

http://www.aarchobby.com/shop/images/JS ... %20set.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze gebruik ik dus \:D/
FG MB 23 CC
SPEKTRUM DX2.0
Bijna bullitproof
*# te koop #*

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: Hoe rhino in bouwen, en een vraagje over een limiter

Berichtdoor Q » zo apr 27, 2008 11:57 am

frankyman schreef:ik bedoel de stekkers die aan m'n accu pakket zitten hea, anders plaats ik zo wel even een foto'tje.

En die rubbers, die moeten dan van hormann zijn ofzo, heeft fg niet z'n eigen rubbers??
En verder zou ik geen problemen hebben met de fussee's?? =D>
als je die stekkers aan je accu pack hebt zitten , ben ik benieuwd wat voor een accu pack je hebt , let wel dat het gemiddelde stroom verbruik van je servo's , wat hoger is dan gemiddeld, dus je accu moet wel dit verbruik kunnen leveren, bij een accu pack van bv 3000 Mah zitten toch redelijke dikke draden aan , 1-2 mm koperkern, en dus redelijk dikke contacten , dat kan ik van die Bec stekkers niet zeggen. Dus bv de FG gold stekkers gebruiken of de Tamiya is wel wijs , en verkomt evt warm worden van de stekkers en/of draad .

mbt de hoezen , is geen probleem met de fusee's , welke problemen verwacht je dan? De hoezen komen van verschillende fabrikanten af bv Hórmann, FG ect , sommige kopen ze bij de auto materialen handel.........


Terug naar “Elektronica algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten