Pagina 3 van 3

Re: laden met een balancer

Geplaatst: di jun 02, 2009 6:30 pm
door I Xyzyx I
Zal wel per oplader verschillen, maar die van mij deed 2000 mah in een 2270 mah accu in iets meer als een uur. Dat komt omdat zodra de lader vol begint te raken hij de laadstroom langzaam omlaag doet tot de accu helemaal vol is.. heeft met scheikundige reacties te maken en als 90% van alle stofjes al gebonden zijn moet die laatste 10% elkaar nog wel vinden, en dat gaat niet zo snel als wanneer bijna alles nog niet gebonden is.

Wat de 4.2 v/cell betreft is dat je een lipo batterij niet boven de 4.2 volt mag laden per cell, aangezien je hem dan aan het overladen bent en hij kan ploffen..of erger.

De "charge current" met max 2c betekend dat je maximaal 2x de capaciteit mag opladen, alleen dit verkort de levensduur met 50%. Ik heb een paar keer geprobeerd mijn flightpower evo accu met 5 ampere op te laden (2.5 c en 5.5 ampere was max). Maar hij accepteerde maar 4,3 ampere... vandaar dat je het beste de 1c aan kan houden, zeker met goedkopere laders.

Re: laden met een balancer

Geplaatst: di jun 02, 2009 6:51 pm
door hobby
I Xyzyx I schreef:Zal wel per oplader verschillen, maar die van mij deed 2000 mah in een 2270 mah accu in iets meer als een uur. Dat komt omdat zodra de lader vol begint te raken hij de laadstroom langzaam omlaag doet tot de accu helemaal vol is.. heeft met scheikundige reacties te maken en als 90% van alle stofjes al gebonden zijn moet die laatste 10% elkaar nog wel vinden, en dat gaat niet zo snel als wanneer bijna alles nog niet gebonden is.

Wat de 4.2 v/cell betreft is dat je een lipo batterij niet boven de 4.2 volt mag laden per cell, aangezien je hem dan aan het overladen bent en hij kan ploffen..of erger.

De "charge current" met max 2c betekend dat je maximaal 2x de capaciteit mag opladen, alleen dit verkort de levensduur met 50%. Ik heb een paar keer geprobeerd mijn flightpower evo accu met 5 ampere op te laden (2.5 c en 5.5 ampere was max). Maar hij accepteerde maar 4,3 ampere... vandaar dat je het beste de 1c aan kan houden, zeker met goedkopere laders.
Klopt van je scheikundige omschrijving, ik zeg altijd kan iets langer duren omdat hij dan nog aan het balanceren is.
Maar als jij in een 2270 mAh lipo 2000 mAh er in terug krijgt, betekend dit wel dat je de grens van 80% hebt overschreden, want 80% van 2270 = 1816 en geen 2000, en dan klopt het ook wel dat je langer laad dan een uur.

Idd. dan kan hij ontploffen, of je hele huis fikt af als je er niet bent :mrgreen: (dus lipo laden, nooit alleen laten :!: :!: )
Andere voorbeeld ik ken iemand die per ongeluk zijn lipo´s op Nimh had geladen, gevolg 7 kanaals zender die er naast stond was gesmolten, en zijn dure Ultramat 16 ook, en de brandplekken zaten in zijn buro en ga zo maar door.
Dus let er op dat je bij een uitgebreide digitale lader, ZEKER weet dat hij op Lipo staat en niet op Nimh.

Nog even over dat laden van 5.5A wat je hebt geprobeerd, denk dat dit niet ging omdat je lader niet genoeg watt kan leveren.
Kokam en Flightpower geven zelf aan dat je ze max met 2C kan laden, heb geen idee of dit de duur van de lipo beïnvloed, weet wel als je andere merken met 2c laad die het niet aangegeven, dat daar zeker de duur van achteruit gaat.

Tegenwoordig heb je de nieuwste versie lipo´s, die je met 5c kan laden, houd dus in als je een 2000 mAh lipo hebt, dat je in ± 10 minuten weer vol hebt, en de levensduur is 4x zo groot als de standaard lipo´s
Hyperion & Flightpower zijn volgens mij de eerste die deze lipo´s leveren http://verzamelen.tweedehands.net/model ... cs-eu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: laden met een balancer

Geplaatst: di jun 02, 2009 7:36 pm
door offroad-racer
do not charge the battery with the charge voltage exeeding 4.2v/cell and the charge current exceeding 2c

dus zoals jij het zeg mag ik mijn lipo battery wel met 3a opladen

dat komt onveer op 2c uit maar dan laad hij dus een uur sneller

ik laad nu ongeveer 2 uurtjes mijn output van mijn lader is maar 0,75a =(750ma)

Re: laden met een balancer

Geplaatst: do jun 04, 2009 2:55 pm
door offroad-racer
ik heb een battery gevonden die bijna op de mijne lijkt

evo25 11,1v 1800mah 3cell

maar hij wordt eigelijk gebruikt voor helicopters maakt dat wat uit???

en de afmeting is ook bijna hezelfde 24MM/31MM/103MM


alleen de aansluiting weet ik niet presies of dat hetzelfde is

dit is mijn battery

Afbeelding

en dit is de evo25

Afbeelding

weet iemand hier wat van

Re: laden met een balancer

Geplaatst: do jun 04, 2009 9:12 pm
door Bernie
Hoogstwaarschijnlijk zit er geen stekker aan, mag je zelf doen ;) .

Re: laden met een balancer

Geplaatst: vr jun 05, 2009 12:30 am
door offroad-racer
Bernie schreef:Hoogstwaarschijnlijk zit er geen stekker aan, mag je zelf doen ;) .
oke dus dat is het enige :D dus je zegt wel dat die accu in mijn raptor kan

anders had je wel gezegt raad ik je niet aan ;)

Re: laden met een balancer

Geplaatst: vr jun 05, 2009 1:30 pm
door Bernie
Zijn goede LiPo's, maar vaak ook dure LiPo's ;) .
Er zijn volgens mij wel goedkopere te vinden :-k .

Re: laden met een balancer

Geplaatst: vr jun 05, 2009 9:50 pm
door offroad-racer
Bernie schreef:Zijn goede LiPo's, maar vaak ook dure LiPo's ;) .
Er zijn volgens mij wel goedkopere te vinden :-k .
die zijn er ook wel wist ik zat ook al te denken om lipo,s van ebey te halen

daar heb je voor 40 euro 2lipo,s + verzendkosten \:D/

merk mysery weet niet of dat kwaliteit is

Re: laden met een balancer

Geplaatst: za jun 13, 2009 7:35 pm
door The ICE Factory
kijk anders eens naar Zippy lipo's , ik gebruik ze nu ook op de helie.Kosten maar 1/3 van een Flightpower en zijn zekers net zo goed :mrgreen: