servo

Elektronica, Zenders, Ontvangers en Regelaars

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
henkyboy
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 12:14 pm
Locatie: emmen

servo

Berichtdoor henkyboy » ma sep 17, 2007 9:36 pm

Goedendag allemaal.
Een vraagje van deze kant, kan iemand mij iets vertellen over de multiplex jumbo mc v2, zit hier een failsafe in ?
Kan ik die aan zetten in/op de zender. (xs-6 graupner)
Want het volgende doet zich voor, als ik aan het rijden ben, achter op het grote veld met de marder, dan is er niets aan de hand, maar na een tijdje reageert die niet meer 100% op het stuur, als ik weer gas geef wel.
Dus met andere woorden in begin reageert die lekker, en dan zo ineens reageert die niet lekker meer, wel als ik weer met het gas speel.
Waar kan dit aan liggen, kan het ook zijn dat ik een zwakke accu heb, of heb ik de accu over geladen ?
Help, ik zit met me handen in het haar. P.S : of moet ik geloven dat de servo aan het eind van zijn latijn is.
Ik ben nieuw op het gebied van FG.
Nu ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest op het net, maar vind ik dat in de servo een klein computertje of hoe dat wilt noemen zit.
En deze kun je programeren, dus ook de failsave enz, waar kun je dit laten doen of na laten kijken als alles nog goed is.
Of kan je zelf zo'n ding kopen en zelf doen. Klopt het verhaal wat ik gelezen hebt.

Gebruikersavatar
Petervs0
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 687
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 9:39 pm
Provincie: Limburg
Merk: Hormann, FG
Type: HT-1, MB/T
Zenderset: Spektrum
Frequentie: 2,4 Ghz
Locatie: Lommel, Belgie.

Berichtdoor Petervs0 » ma sep 17, 2007 9:46 pm

de failsave is in sommige gevallen een losse en deze plaats je tussen de ontvanger en de servo, in sommige gevallen zoals bij de spektrum set zit de failsave in de ontvanger.

de failsave zit in ieder geval niet in de servo, ik raad je wel aan een failsave erop te zetten want een op hol geslagen bigscale, daar zijn we allemaal een beetje bang van ;) (ik heb er 1 twee keer op hol zien slaan)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Berichtdoor Roel » di sep 18, 2007 7:04 am

Het zou inderdaad kunnen komen door een zwakke accu. Maar ik vind het vreemd dat hij na een keer gas geven wel weer goed doet.
Misschien een storing van metaal wat op metaal rammelt?

Edit: er begint me wat te dagen over de XS6: Pascal van Pase heeft dit ooit vermeld:
de XS6 is (helaas) eigenlijk niet geschikt om te werken in modellen met ontstekingsgestuurde motoren.(de synthesizer ontvanger is hiervoor te gevoelig.)
Dit is algemeen bekend (ook bij Graupner)

bij de aankoop zal je daarop moeten zijn aangesproken als je uitgelegd hebt dat het om een big scale ging.
Ongetwijfeld zullen er nu mensen roepen dat ze hier absoluut geen last van hebben maar, dit is helaas een puur statistisch gegeven.
Schijnbaar is het op te lossen (95% vd gevallen) door de synthesizer ontvanger te vervangen door een normale.
Velle est posse

Gebruikersavatar
henkyboy
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 12:14 pm
Locatie: emmen

Berichtdoor henkyboy » di sep 18, 2007 8:22 am

Ja dat had ik ook al gelezen, maar het vreemde is dat die in begin niet deed.
En zo ineens wel, ik heb toen gesproken met modelbouw emmen, en die zei dat het ook wel aan de accu kon liggen, of te zwak of over geladen.
maar ik dacht laat ik eens hier op het forum vragen.
En met gas geven bedoelde ik als ik een beetje gas geef dat die wel reageerd, los kontakje.
Want als ik hem dan naar me toe rijd, of er heen loop en ik geef een tikje op de servo reageerd die wel ?


Terug naar “Elektronica, Zenders, Ontvangers en Regelaars”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten