Hoe werkt het telsysteem bij modelrace-wedstrijden?
Om de rondetijden, het aantal ronden, de wedstrijdvolgorde van de rijders e.d. te meten maakt men ook in de modelracerij gebruik van moderne computertechnieken. Men past hier het zgn. transpondersysteem toe. Dit systeem is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf AMC en wordt bij zeer veel sporten gebruikt. Het WK schaatsen, de Tour de France, en ook grote autowedstrijden zoals de 24 uur van Le Mans en Nascar maken gebruik van dit systeem.
Hierboven zie je een schematische weergave van het systeem. Onder de baan wordt een detectielus aangebracht (3). De auto wordt voorzien van een transponder (1), een soort zendertje wat continue een signaal afgeeft. Telkens als je over de detectielus rijdt, signaleert de databox (2) dit en geeft dit door naar de computer (4). Op deze computer draait software die deze signalen verwerkt. In het computerprogramma is door de wedstrijdleiding aan elke rijder een transpondernummer toegekend, zodat er per rijder gegevens bijgehouden worden. Het systeem is dermate geavanceerd, dat het van 6 transponders tegelijk gegevens kan verwerken. Dus mochten er 6 auto´s tegelijk over de detectielus rijden, dan herkend het systeem nog steeds de juiste transponder.
Hierboven zie je een afbeelding van een transponder en een oplaadsysteem. Met een clip maak je de transponder vast aan je auto. Na de race lever je hem weer in en kan een andere rijder gebruik maken van de transponder.
Het grote nadeel van dit systeem is dat je hem na een flinke crash nog wel eens kan verliezen. En dat is erg jammer, als je voor je gevoel een goede wedstrijd hebt gereden, en in de uitslagenlijst niet meer dan 5 ronden staan, omdat je de transponder in ronde 6 verloren bent.
Daarom stappen steeds meer rijders over op een persoonlijke transponder, waar je hierboven een afbeelding van ziet. Deze transponder bouw je vast in in je auto. Hij wordt gevoed door de ontvanger. De persoonlijke transponder heeft een uniek nummer, welke je voor de race aan de wedstrijdleiding doorgeeft. Zij voeren dit nummer in in het raceprogramma, zodat jouw auto tijdens de race herkend wordt.
Hierboven zie je een foto van een beeldscherm waarop de software draait tijdens een race.
Voor meer informatie en aankoop kun je kijken op de internetpagina van AMB.
klik op logo
bron: Intertrailer-modelrace-teamOm de rondetijden, het aantal ronden, de wedstrijdvolgorde van de rijders e.d. te meten maakt men ook in de modelracerij gebruik van moderne computertechnieken. Men past hier het zgn. transpondersysteem toe. Dit systeem is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf AMC en wordt bij zeer veel sporten gebruikt. Het WK schaatsen, de Tour de France, en ook grote autowedstrijden zoals de 24 uur van Le Mans en Nascar maken gebruik van dit systeem.
Hierboven zie je een schematische weergave van het systeem. Onder de baan wordt een detectielus aangebracht (3). De auto wordt voorzien van een transponder (1), een soort zendertje wat continue een signaal afgeeft. Telkens als je over de detectielus rijdt, signaleert de databox (2) dit en geeft dit door naar de computer (4). Op deze computer draait software die deze signalen verwerkt. In het computerprogramma is door de wedstrijdleiding aan elke rijder een transpondernummer toegekend, zodat er per rijder gegevens bijgehouden worden. Het systeem is dermate geavanceerd, dat het van 6 transponders tegelijk gegevens kan verwerken. Dus mochten er 6 auto´s tegelijk over de detectielus rijden, dan herkend het systeem nog steeds de juiste transponder.
Hierboven zie je een afbeelding van een transponder en een oplaadsysteem. Met een clip maak je de transponder vast aan je auto. Na de race lever je hem weer in en kan een andere rijder gebruik maken van de transponder.
Het grote nadeel van dit systeem is dat je hem na een flinke crash nog wel eens kan verliezen. En dat is erg jammer, als je voor je gevoel een goede wedstrijd hebt gereden, en in de uitslagenlijst niet meer dan 5 ronden staan, omdat je de transponder in ronde 6 verloren bent.
Daarom stappen steeds meer rijders over op een persoonlijke transponder, waar je hierboven een afbeelding van ziet. Deze transponder bouw je vast in in je auto. Hij wordt gevoed door de ontvanger. De persoonlijke transponder heeft een uniek nummer, welke je voor de race aan de wedstrijdleiding doorgeeft. Zij voeren dit nummer in in het raceprogramma, zodat jouw auto tijdens de race herkend wordt.
Hierboven zie je een foto van een beeldscherm waarop de software draait tijdens een race.
Voor meer informatie en aankoop kun je kijken op de internetpagina van AMB.
klik op logo