Standaard FG Marder, MB, ST, Baja of MT verbeteren

Misschien weten de meeste van jullie het wel maar de Marder is 1 van de goedkoopste te krijgen Bigscale auto's op de Markt. Door dat die zo goedkoop is in vergelijking met andere auto's zijn er standaard toch wat dingen die echt wel beter kunnen. In dit Tip topic zal ik daarom ook een lijst op zetten met dingen die je het beste gelijk kan vervangen of kan vervangen als het kapot gaat. Ik heb de lijst zo proberen te maken dat je het een beetje kan aanhouden als volgorde van aanschaf. De verbeter punten hebben ook betrekking op de FG Monster Beelte, FG Stadium Truck, FG Baja of FG Monster Truck

Op de Marders uit 2004 zit gelukkig al een stuk beter luchtfilter dan er voorheen standaard op zat. Als je een nog wat oudere Marder heb met dus het oude type luchtfilter dan zou ik zo snel mogelijk naar een winkel gaan om een beter filter aan te schaffen zeker als je offroad wil gaan rijden. Het oude type filter laat namelijk erg veel zand door en is daarom ook funnest voor de motor. Voor een Foto van het oude luchtfilter zie de eerste foto. De volgende twee luchtfilters zijn de aanraders voor op je Marder te zetten inplaats van de Standaard filters.
- K&N Filter voor Offroad gebruik. ± € 50,-
- RN Filter special filter ontwikkeld voor offroad gebruik. ± € 80,-
- HR Filter evenals het RN filter uitermate geschikt voor offroad gebruik. ± € 60,-
Wel er nu beter is van de twee zijn nog wat verhalen over maar de K&N heeft toch wel zijn min puntje en dat is dat je na veel keer schoonmaken toch wat kleine gaatjes in het filter komt en daardoor dus wat dingen door het filter laat gaan. Bij de RN en HR filters schijnt dit niet te zijn om dat het geheel uit schuim is opgebouwd.
Foto's van standaard FG filter, K&N filter, RN filter en HR filter:





Een Failsave is ook 1 van de dingen die je het beste gelijk kan kopen bij de aankoop van een Marder. Failsave zorgt er voor dat als er storing is of je batterijen leeg zijn je gas/rem servo in een bepaalde positie gezet wordt vaak op de rem. Je wil namelijk niet hebben dat je auto met 70km/u onbestuurbaar gaat rond rijden en grote schade aan andere en ook de auto kan toebrengen. De nieuwste zenders (o.a. Spektrum zenders zoals de DX2 en DX3) hebben vaak een ingebouwde failsafe. Er is dan geen losse failsafe nodig. Sterker nog, een combinatie van beiden kan tot storing leiden.
Foto Failsave:


Standaard zit op de Marder een Plastiek tandwiel meenemer op het Grote motor tandwiel. Door dat de motoren tegenwoordig aardig wat vermogen hebben is deze plastiek meenemer zo dolgedraait en heb je dus geen vermogen meer dat ie op het achterwiel kan zetten. Het is dus verstandig op zo snel mogelijk de plastiek meenemer te vervangen door een ALU uitvoering. Hier onder een Foto van de Plastiek en de ALU naast elkaar.
Foto ALU Tandwiel meenemer:


Standaard zit er op de Marder een klein plastiek tandwieltje deze is snel kapot zeker nadat je een ALU meenemer voor het andere tandwiel heb gemonteerd. Het is dan ook verstandig om deze dan ook zo snel mogelijk te vervangen door een ALU of Stalen uitvoering.
Foto ALU of Stalen Tandwiel:


Standaard zit er op de Marder twee plastieken motorsteuntjes deze hebben nog al wat flexibiliteit en zorgen dan snel voor slijtage aan difftandwiel en soms ook dat het diff tandwiel gewoon kapot gaat. Om dat te voorkomen zijn er ALU motorsteuntjes deze kan je in plaats van de Plastiek uitvoering monteren en he je dus geen last van boven genoemd verhaal. Je heb twee motorsteuntjes nodig een Grote en een Kleine. Let goedop per motor en auto verschilt het welke je moet gebruiken.
Foto ALU Motorsteuntjes (Voor G230/G260 of Leopard):



Standaard zit er op de Marder een erg zachte alu diff huls die na een paar steentjes behoorlijk gehandhaaft eruit ziet. Om dit te voorkomen zijn er verschillende diff hulzen te koop die een stuk sterker zijn en alleen iets beschadigen na een steentje. Er zijn stalen diff hulzen of gehard aluminuim hulzen de geharde alu hulzen zijn een stuk lichter dan de stalen, het is dan maar waar voor je zelf kiest.
Foto Geharde ALU diff huls:


Standaard zit er op de Marder een Plastieke diff frame deze is niet zo stijf en slijt behoorlijk hard. Is je Diff achter kapot ga dan gelijk voor een ALU diff deze zijn veel stijver en hebben een langere levensduur. Er zijn voor het Plastieke diff ombouwsets te krijgen naar een alu diff. Vergeet niet dat een Alu diff ook een andere Maat lagers gebruikt dan het Plastieke diff.
Foto diff frame:


Standaard zit er op de Marder een plastic aandrijfplaat met de remschijfjes. Deze remschijven worden erg warm en willen de aandrijfplaat wel erg snel laten smelten. Ook wil dit wel is gebeuren met de lagers van de van de koppelingsklok. Het is daarom bij de Marder, MT en Mb aan te raden om een alu aandrijfplaat te nemen met tunings rem om zo de problemen uit de weg te helpen. Bij de Marder Race is alleen een Alu aandrijfplaat nodig omdat ie al een tunings rem erop heeft zitten.
Foto Alu aandrijfplaat en tuningsrem.:



De 8 onderdelen die hier boven allemaal genoemd daar zijn regelmatig problemen mee bij rijders die net hun Marder hebben. Pas je de volgende onderdelen toe dan heb je een Marder die minder snel kapot gaat aan onderdelen die niet sterk genoeg zijn. Zo zijn er altijd wel dingen die kapot kunnen gaan maar dat is vaak door een stuur fout of door rare Saltos die gemaakt worden door sommige rijders.
Zo zijn er nog wel meer onderdelen die je kan vervangen om je Marder nog beter te maken dan de Standaard Marder. Hier maak ik echter een kort lijstje van en niet zo uitgebreid als hier boven.
Nog meer onderdelen:
- Stof en Waterdichte lagers

- Alu armen voor (Marder Race)

- ALU Fusees voor

- Carbon radioplaat

- Andere uitlaat voor meer vermogen

- ALU Deelbare achterbokken

- Schijfremmen op de voorwielen
