Vooral omdat de uitgaande as een klein beetje speling heeft.
Onderstaand is een bouwverslag zoals ik ze reviseer. Wellicht dat een beginnende rijders er zijn voordeel mee kan doen:
De spullen die besteld heb:

- Twee lagers;
- oliekeerringen;
- zuigerveer;
- carterpakking;
- voetpakking;
- pakkingen voor de isolator en carburatuer.

De beschermkappen zijn losgedraaid en verwijderd. Ik gebruik een zuigerstopper om het vliegwiel los te draaien. De zuigerstopper blokkeerd de beweging van de zuiger waardoor de bout van het vliegwiel relatief makkelijk los te draaien is.

Voor het verwijderen van het vliegwiel zijn er twee boutgaten aangebracht. Door de M6 bouten rustig een voor een in te draaien komt het vliegwiel los van de as. Met het gebruik van een poellietrekker bestaat de kans dat het vliegwiel breekt.
Als het vliegwiel verwijderd is kun je met een schroevendraaier de metalen spie eruit wippen. Zonder de spie kun je de krukas niet uit het cartner krijgen.

De motor geheel gedemonteerd. Het is altijd goed om even te controleren of de cilinder krasvrij is. Aan de bovenkant aan de uitlaatpoort zijde beginnen vaak de eerste krassen. Als je met een vinger op het dode punt van de zuiger krassen voelt dan is het verstandig om een nieuwe cilinderset te kopen.

De oude lagers en oliekeerringen tik ik eruit d.m.v. een dop uit een doppenset. Let op in het kleinste karterhelft zit een zekeringsring waarop het lager rust.

De gehele motor schoongemaakt. Het in elkaar zetten kan beginnen.

Ik leg de lagers altijd een nacht in de vriezer. Natuurlijk in een plastic zakje om het vocht buiten te houden.
Door de kou krimt het metaal. De carterhelft verwarm ik met een brander rustig tot een 70 graden. Het carterhelft zet uit.

Door het krimpen en uitzetten valt eigenlijk het lager al in de sparing. Anders is een heel klein tikje met een dop 21 mm van een doppenset al voldoen. Let op, je moet hier geen geweld gaan gebruiken anders beschadigd het lager.
Denk eraan dat je bij het kleine carterhelft weer de zekeringsring terug plaatst.

Als het carter weer is afgekoeld tik ik heel rustig de oliekeerring op zijn plek.
Voordat ik de as weer door de oliekeerring steeks smeer ik de binnenkant van de keerring een beetje in met wat vet.

De zuiger zit weer op de krukas (denk eraan dat het pijtje op de zuiger naar de uitlaatpoort moet wijzen). Natuurlijk de nieuwe zuigerveer erop gemonteerd. en de carterhelften tegen elkaar gemonteerd. Denk aan het kleine ringetje die op de as zit aan de kant van het vliegwiel. De pakkingen smeer ik altijd in met wat silicone kit. De kit is eingenlijk bedoeld om tegelvoegen te kitten. Ik heb hem ooit gekregen van een motortuner maar het werkt prima.
Ik doe altijd wat tweetackt olie op de lagers. Dan zijn ze bij de eerste draaiminuten ook volledig gesmeerd.

Voor het monteren van het vliegwiel moet je eerst de spie terug plaatsen in de sparing op de as. Het makkelijks gaat het met een waterpomptang. Voor het aandraaien van de bout voor het vliegwiel gebruik ik weer de zuigerstopper.


Voor het afstellen van de ontsteking gebruik ik altijd het kopkaartje van FG-verpakkings materiaal. Dit heeft toevallig de juiste dikte. Kaartje ertussen, de ontsteking erop zetten en vast draaien. Let wel op dat je het vliegwiel in de bovenste stand zet.

De bescherm kappen weer gemonteerd en de motor is weer klaar.