Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel
Om toch de maximale grip te krijgen op de achterwielen, moet je een diff hebben die bijna of geheel "gelocked" is , maar als je de prijs van een kant en klaar instelbaar diff niet wilt betalen kan je ook je huidige diff ombouwen naar een 100% sperrend en instelbaar diff.Je kan hiervoor een plastik of aluminium diff behuizing voor gebruiken ,
De methode :
De volgende onderdelen zijn benodigd :
Een nieuwe diff huls met instel mogelijkheid, een nieuw asje, zakje schroeven specifiek voor het diff,en de lagers en drukbus
en natuurlijk een diff, in mijn geval een standaard plastik FG diferentieel:
Haal alles uit elkaar ,en ontvet alles, de as die er inzit voor de twee platte tandwielen is overbodig geworden,
Pas eerst alles ,en zet het druklager met de nieuwe as goed in elkaar en let op de montage van de ring die over de c-clip komt te zitten, hieronder een hoe alles in elkaar zit mbt het druklager , let wel deze moet voor montage weer uit elkaar anders krijg je de tandwielen er niet in.:
Het voorbeeld hoe het in het diff komt te zitten, haal alles weer uit elkaar en onthoud de montage volgorde
Monteer de tandwielen om de juiste manier in het diff huis en controleer of alles nog soepel kan draaien zonder de assen erin, is dit het geval monteer dan de as mnet het druklager , en daarna de uitgaande assen, en leg een dunne ring tussen het tandwiel en de behuizing.
Als ook de assen goed zitten, controleer nogmaals de werking van de tandwielen of alles soepel draait, schuif eerst het tandwiel over de de behuizing en let op de positie, en daarna de nieuwe huls ,let wel kan maar maar op 1 manier er goed op, zodat het schroefdraad precies boven de as komt te zitten van de kleine tandwielen.
Als je het diff in elkaar hebt zitten en de inbusboutjes voor het stellen gaat indraaien onthoud dan de positie van het druklager maw, om de sperrende werking instellen zal je het inbusboutje die het verst van het druklager moeten gebruiken, neem je het boutje het dichtst bij zal je het druklager alleen maar verder van het tandwiel af drukken wat geen sperrende werking veroorzaakt :
[/img]
Dus gebruik het inbusboutje wat is aangegeven op de foto aan de bovenzijde om de sperrende werking in te stellen, zodoende zal er meer druk op het tandwiel worden uitgeoefend.
Zet de diff huls en het grote tandwiel vast , en pak de inbussen, met niet volledig draad, die in het zakje zitten:
Draai die in het schroefdraad aan beide kanten van het diff huls, nu merk ja dat als je deze allebei een beetje aandraait de sperrende werking toeneemt , tot max. 100% , zie hier je instelbaar diff:
Je bent voor circa €45-50 euro klaar ipv van bv €120,--
nodig :
FG nr :8487 Diff. Huls instelbaar
8490 As druklager
8491 Druklager kompleet
8492 Drukring
8494 Schroevenset tbv instelbaar diff.
Schrijver: Q