Zoals Q aan gaf, zijn er idd meerder soorten diff’s.
Het gewone differentieel, een visco-sper en 2 soorten LSD’s
LSD (Limited Slip Differential = sperdifferentieel met beperkte slip)
Het “gewone kennen we allemaal.
Een visco-sper:
Het visco sperdifferentieel ziet er hetzelfde uit als een gewoon differentieel.
Achter het kroonwiel bevind zich een afgesloten kamer waarin 43 dunne getande plaatjes zijn opgesloten.
De plaatjes hangen afwisselend aan het linker en het rechter wiel vast, bij het rechtdoor rijden draaien de plaatjes met dezelfde snelheid. In een bocht gaan de helft van de plaatjes minder snel draaien omdat de wielen met een verschillend toerental draaien.
De kamer waarin de plaatjes zich bevinden is gevuld met een viscose vloeistof.
Deze vloeistof heeft geen invloed op de plaatjes als de plaatjes met dezelfde of iets verschillende snelheid draaien, maar als de helft van de plaatjes veel sneller gaan draaien (als 1 wiel begind te slippen) zorgt de weerstand en viscose vloeistof ervoor dat de slip gelimiteerd wordt.
De sperwaarde is afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof er in die afgesloten kamer zit, en de staat van de plaatjes.
Het LSD met meervoudige-plaatkoppeling:
maakt gebruik van twee differentieellamellenpakketten; één op elke uitgaande as van het differentieel.
Het LSD van het type Torsen:
bestaat uit twee planeetwielen, acht satellietwielen en vijf drukringen. Het kan niet worden gedemonteerd.
voor de technisch gezinde onder ons,
grtz taiko.