Werking van de tweetakt motor Zenoah / CY
Onderdelen van een 2-takt motor:
1 ) Cilinder
2 ) Zuiger
3 ) Bougie
4 ) Krukas
5 ) Drijfstang
6 ) Inlaatpoort
7 ) Uitlaatpoort
8 ) Spoelpoort
TDC, BDP, Bovenste Dode Punt
Op het B.D.P., is net het gecomprimeerde mengsel ontstoken door de vonk van de bougie en het vlamfront van de ontploffing vult de cilinderkop met een hoge druk en hitte, waardoor de zuiger naar beneden gedrukt wordt. Onder de zuiger is de krukas-ruimte op zijn grootst, waardoor er een vacuüm is en het verse mengsel goed aangezogen wordt door de inlaat (vanuit de carburateur).

Arbeidsslag
Als de zuiger verder naar beneden geperst is door de uitzettende verbrandings gassen, heeft hij zijn hoogste snelheid bereikt en wordt er optimaal vermogen door gegeven aan de krukas. Onder de zuiger begint de druk op te lopen door de kleiner wordende ruimte, de inlaat wordt afgesloten.

Uitlaatpoort opent
Zodra de zuiger de open uitlaatpoort bereikt, wordt het hete verbrande mengsel naar buiten geperst door de dan ontstane opening, waardoor de druk in de cilinder sterk daalt. Onder de zuiger daarentegen neemt de druk van het binnengezogen mengsel alleen maar toe.

BDC, ODP, Onderste Dode Punt
De verbrande gassen worden door het verse mengsel uit de spoelpoort, naar buiten geperst door de uitlaatpoort. De cilinder vult zich met het verse benzine / lucht mengsel. Het verse mengsel bevat ook 2-takt olie, die nodig is om de zuiger, cilinder, krukaslagers, small-endlager en het big-endlager te smeren.

Spoelpoort sluit :
Nu is de zuiger, door de vliegwiel werking van de krukas, weer omhoog aan het komen en sluit de spoelpoort. De laatste restjes verbrand mengsel worden nu in de uitlaat geperst. met een beetje vers mengsel. (dmv van de drukgolf die de uitlaat crieert en zo het verse mengsel terug de cilinder induwd)

Compressie slag
De uitlaatpoort is nu ook gesloten en het verse mengsel wordt samengeperst door de opgaande zuiger. Onder de zuiger neemt de druk af, waarbij door de dan geopende inlaat het mengsel aangezogen wordt uit de carburateur en alles weer van voor af aan begint.

De werking achter elkaar:

1 ) Cilinder
2 ) Zuiger
3 ) Bougie
4 ) Krukas
5 ) Drijfstang
6 ) Inlaatpoort
7 ) Uitlaatpoort
8 ) Spoelpoort

Op het B.D.P., is net het gecomprimeerde mengsel ontstoken door de vonk van de bougie en het vlamfront van de ontploffing vult de cilinderkop met een hoge druk en hitte, waardoor de zuiger naar beneden gedrukt wordt. Onder de zuiger is de krukas-ruimte op zijn grootst, waardoor er een vacuüm is en het verse mengsel goed aangezogen wordt door de inlaat (vanuit de carburateur).


Als de zuiger verder naar beneden geperst is door de uitzettende verbrandings gassen, heeft hij zijn hoogste snelheid bereikt en wordt er optimaal vermogen door gegeven aan de krukas. Onder de zuiger begint de druk op te lopen door de kleiner wordende ruimte, de inlaat wordt afgesloten.


Zodra de zuiger de open uitlaatpoort bereikt, wordt het hete verbrande mengsel naar buiten geperst door de dan ontstane opening, waardoor de druk in de cilinder sterk daalt. Onder de zuiger daarentegen neemt de druk van het binnengezogen mengsel alleen maar toe.


De verbrande gassen worden door het verse mengsel uit de spoelpoort, naar buiten geperst door de uitlaatpoort. De cilinder vult zich met het verse benzine / lucht mengsel. Het verse mengsel bevat ook 2-takt olie, die nodig is om de zuiger, cilinder, krukaslagers, small-endlager en het big-endlager te smeren.


Nu is de zuiger, door de vliegwiel werking van de krukas, weer omhoog aan het komen en sluit de spoelpoort. De laatste restjes verbrand mengsel worden nu in de uitlaat geperst. met een beetje vers mengsel. (dmv van de drukgolf die de uitlaat crieert en zo het verse mengsel terug de cilinder induwd)


De uitlaatpoort is nu ook gesloten en het verse mengsel wordt samengeperst door de opgaande zuiger. Onder de zuiger neemt de druk af, waarbij door de dan geopende inlaat het mengsel aangezogen wordt uit de carburateur en alles weer van voor af aan begint.


