Hoe werkt zo een schokbreker?

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: Za Jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Hoe werkt zo een schokbreker?

Berichtdoor Roel » Di Dec 29, 2009 8:52 pm

Hoe werkt zo een schokbreker

Om je offroader over het terein te laten rijden heb je niet alleen goeie banden nodig, maar ook goede schokbrekers ook wel shocks genoemd. Er zijn duizenden afstellingen en variaties mogelijk om de shocks hun werk te laten doen. Er worden een hoop vragen gesteld op diverse fora over de beste shocks, beste instelling, welke olie, welke veren, welk merk, groot, dik, lang, klein. Maar de meeste rijders schijnen te gokken naar de werking van een schokbreker en denken dat men het goed doet.

Afbeelding

Om te weten wat voor instelling je nodig hebt voor jouw offroader moet eerst weten hoe een schokbreker werkt. En dit laatste schijnen veel mensen niet te weten of denken het te weten. Om een eind te maken aan de verwarring gaan we hier de 'basis' voor de meestgestelde schokbreker vragen doornemen. Maar het belangrijkste eerste.

Hoe werkt zo een schokbreker nu eigenlijk?
Een schokbreker bestaat uiteraard uit diverse onderdelen maar de 2 belangrijkste zijn de veer (spiraal) en de oliekamer waar de de veerpoor (shockshaft) zich gedeeltelijk in bevind. Om meteen een misverstand uit de weg te helpen. De olie gevulde kamer is diegene die de schok dempt. De veer draagt de auto en zorgt ervoor dat na de demping de schokbreker weer in oorspronkelijke stand terecht komt. De olie heeft een vertragende werking op de veerweg en zorgt ervoor dat de veer geen stuiterbal wordt. De oliekamer zorgt er dus voor dat de compresie van de veer vertraagd en daarna de expansie van de veer vertraagd. De zuiger (shockshaft) in combinatie met de oliegvulde kamer dempt als het ware de veer of maakt hem langzamer. Hoe dikker de olie hoe trager de functie van de veer werkt. hoe dunner de olie hoe sneller de veer werkt. Als men alleen veren zou gebruiken zou de veer net zo snel uitzetten als hij ingedrukt word. Gebruik je alleen schokdempers dan zal je na een bult aardig over het buikje blijven schuiven. De schokbrekers die in offroad rc gebruikt worden zijn "coil-over shocks" Dit wil niets ander zeggen dat de veer (coil of spring) over de schokdemper zit.

dualrate en triplerate springs wat zijn dat?
Naast normale veren zijn er ook speciale uitvoeringen. De dualrate of triplerate veren zijn in feite veren die in de eerste instantie de lichte schokken opvangen en hoe meer ze ingedrukt worden hoe meer weertand ze bieden en zo de compresie van de veer gaande weg meer afremmen.

Je hebt ook schokdempers met zo een olie reservoir eraan wat is daar het nut van dan?
Eigenlijk is dit oorspronkelijk niet bedoelt voor olie maar voor extra lucht ruimte tijdens de compresie. Bij de grote jongens (offroad baja trucks / monster trucks) is dit eigenlijk ook geen lucht maar stikstof. Ik zal niet dieper ingaan op de werking. Maar piggybagshocks voor rc zijn eigenlijk meer gimmick dan functioneel.

De volgende stap in de schokdemping evolutie zijn gedaan door baja en monstertucks. De huidige generatie hebben een soortgelijke werking als de dual of triple rate veren. Maar dan uiteraard voor de demping genaamd "progresive damping" (prebound - compresion - rebound ) Een beroemd merk in offroad vering die dit heeft geintroduceerd is KING.

Ja leuk allemaal maar hoe moet dit nu in de praktijk?
Wil je lekkere dikke jumps maken dan is het verstandig om stijve veren te gebruiken met lichte olie (150 tot 250WT silicone olie). De dunnere olie zorgt ervoor dat de veerpoot snel genoeg kan meegaan met de veer. Anders krijg je kromme pootjes. De vertraging is dan te langzaam om de de snelle schok te doen opvangen waardoor alle kracht op de schokdemper komt te staan. Dus lichte olie in combinatie met een stugge veer of een dual/triple rate veer. Door de lange veerweg van de schokbrekers van een savage truck, kan de deze enorme schokken (bumps) opvangen. De kracht van de schok wordt dan over een langere weg verminderd en als de schokbreker bijna ingedrukt is, dan is bijna alle kracht opgevangen. Net als een kreukelzone van een auto die bij een crash de krachten afremt.

Als je meer aan het racen bent dan gebruik je een ' slappe' vering met 250 tot 350WT sillicone olie. Met onroad is dit weer anders, daar wil je eigenlijk hele stugge veren hebben met dikke olie om het 'schommelen' van de auto te voorkomen.

bron:www.rcunderground.nl
Velle est posse

Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast