FAQ: Ontvanger en servo's zijn nat geworden, hoe te handelen
Modelauto's rijden door plassen water, modelschepen zijn vaak alleen aan de onderkant waterdicht en de zichzelf respecterende vliegverenigingen hebben op z'n minst 1 slootje langs het veld, waarin niet-geplande landingen vaak eindigen.
Veel modelbouwers maken het wel eens mee, dat de apparatuur nat is geworden. Hoe moet er nu gehandeld worden? Als alles wordt opgestuurd naar de servicedienst is het vaak al te laat. Er moet zo snel mogelijk worden gezorgd, dat ontvangers, servo's en overige apparaten op de juiste manier worden gereinigd en gedroogd. Vaak is het nat worden nog niet zo erg, maar richt het verkeerd opdrogen onherstelbare schade aan.
Hierbij moet er natuurlijk verschil worden gemaakt tussen een beetje spatwater of condens en een volledige onderdompeling. Of het nu condens, regenwater, zoet of brak oppervlaktewater betreft maakt in de handelwijze niet veel uit. Wel is de snelheid, waarmee men gaat poetsen en drogen daarbij in oplopende mate belangrijk: bij brak of zout water heeft men zeer weinig tijd.
Een beetje nat
Als alles maar een klein beetje nat is geweest, is het voldoende om e.e.a. geforceerd te drogen en daarna een paar dagen te laten uitwasemen.
Na het verwijderen van de behuizing (bij servo's alleen het onderhuis) wordt eerst gekeken of er daadwerkelijk vocht op de elektronica aanwezig is. Dit wordt dan eerst zo veel mogelijk verwijderd met alcohol en als dit niet voorhanden is met een stukje toiletpapier of een doekje. Hierna neemt men een föhn, waarmee men gedurende meerdere minuten (op ca. 20 cm afstand) over de elektronika waaiert totdat alles voldoende droog lijkt. Hierna wordt alles enkele dagen op een warme plek neergelegd om verder uit te wasemen. Voordat er daarna wordt gekeken of alles nog werkt, inspekteert men de print(en) op aanwezige aanslag. Als alles er netjes uitziet kan de behuizing er weer omheen en kan er getest worden. Is er nog aanslag aanwezig, dan zal de reparatiedienst aan het werk gezet moeten worden.
Gebruik bij het reinigen geen agressieve middelen, zoals ontweringswater. Dit soort middeltjes tasten meestal het soldeer aan en laten zelf een residu achter op de print. Het is wel goed om de elektronica na het uitwasemen in te spuiten met plastic-spray.
Heel erg nat
Als het model volledig onder water is geweest of als er in de ontvanger, servo's of andere apparatuur behoorlijk wat water wordt aangetroffen zal men alles eerst zo snel mogelijk moeten uitspoelen. Meestal zal er geen gedestilleerd water of alcohol voorhanden zijn. Men gebruikt dan gewoon kraanwater. Dit bevat natuurlijk ook de nodige mineralen, maar is in ieder geval stukken beter dan oppervlaktewater. Neem ruim de tijd om te spoelen, zodat er zo min mogelijk zouten en overige mineralen uit het oppervlaktewater overblijven. Vervolgens volgt men de procedure, zoals hierboven is beschreven: eerst (langdurig) föhnen en daarna laten uitwasemen. Enkele apparaten vereisen nog wat extra aandacht: ontvangers en servo's.
Ontvangers
Bij ontvangers moet men er extra voor zorgen, dat de spoeltjes goed drogen. Dit zijn de vierkante, zilverkleurige componenten, waarvan het middenstuk een schroefbare kern is (die uiteraard nooit zo maar versteld mag worden). Als er in deze spoelen vocht achterblijft, wordt het een hopeloze zaak!! Bij het föhnen mag men deze spoeltjes best wat extra warm maken en bij het uitwasemen zet men de ontvanger schuin op z'n kant, zodat eventuele vochtrestanten niet in de spoeltjes achterblijven.
Als de ontvanger voor modelvliegen wordt gebruikt, kan men deze daarna alleen redelijk veilig opnieuw gaan gebruiken als alles brandschoon is. Als er enige twijfel is of als er zichtbare aanslag aanwezig is, kan men de ontvanger naar de reparatiedienst sturen of moet men een nieuwe aanschaffen. Ga er in ieder geval niet meer mee vliegen, want oxidatie werkt nog erg lang door.
Servo's
Bij servo's kan men natuurlijk niet vaststellen of er in de motor of potentiometer oxidatie is opgetreden. Met uitzondering van kleine servo's kan men dan ook het beste de stuurhevel eerst een aantal keren volledig heen en weer halen, zodat zowel de motor als de potentiometer de kans krijgt zichzelf schoon te vegen. Bij kleine servo's kan men het beste een van de middelste tandwielen verwijderen. Daarna het eindtandwiel heen en weer bewegen om de potmeter schoon te vegen en door het draaien aan het eerste tandwiel kan men de motor laten draaien. Als alles daarna weer in elkaar is gezet en wordt uitgetest moet men de servo's eerst veelvuldig heen en weer laten bewegen voordat ze weer in gebruik worden gesteld.
Ook hier geldt weer: bij modelvliegen geen risico nemen, want een gecrashed model geeft altijd meer kosten dan een of twee servo's, die vervangen moeten worden.
Brak of zout water
Als elektronica met min of meer zout water in aanraking komt is het vaak snel gedaan met het apparaat. Er is dan ook uiterste snelheid geboden om de drenkeling op het droge te brengen en uit te spoelen. Zo lang er spanning op het apparaat blijft staan treedt er elektrolyse op. Dit is een natuurkundig proces, waarbij metalen in oplossing raken. Bij ontvangers verdwijnen daarbij bijv. de aansluitpootjes van de stekkers geheel of gedeeltelijk. Ook worden printbanen en componenten aangetast. Als dit eenmaal is gebeurd, kan het apparaat worden afgeschreven.
bron: www.modelbouwforum.nl
FAQ: Hoe te handelen:Ontvanger en servo's zijn nat geworden.
De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij
Moderator: Moderator's groep
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
FAQ: Hoe te handelen:Ontvanger en servo's zijn nat geworden.
Berichtdoor Roel » za aug 07, 2010 7:09 am
Velle est posse
1 bericht
• Pagina 1 van 1
Ga naar
- Algemeen
- ↳ RC Bigscale.nl: Google zoekmachine
- ↳ Forum Portal
- ↳ Mededelingen, nieuws over dit forum
- ↳ Stel je zelf hier even voor...
- Bigscale Nieuws
- ↳ Bigscale Nieuws
- Bigscale F.A.Q.
- ↳ Big Scale F.A.Q.
- Bigscale voertuigen
- ↳ Carson
- ↳ Contrast Racing
- ↳ Elcon Models
- ↳ FG modellsport
- ↳ Harm-racing
- ↳ Hörmann Modelltechnik
- ↳ HPI Racing
- ↳ Kraken RC
- ↳ Lauterbacher Modelltechnik
- ↳ Losi Racing
- ↳ MCD Racing
- ↳ Model Concept France
- ↳ Nutech Racing
- ↳ Redcat Racing
- ↳ WWS Racing
- ↳ Bigscale (overige merken)
- Bigscale Algemeen
- ↳ Bigscale Algemeen
- ↳ Bigscale universele onderdelen
- ↳ Bouwprojecten
- ↳ Showroom
- ↳ Motoren/uitlaten
- ↳ Bodies, Spuiten, Airbrush en Special Paint
- ↳ Setups off-road auto
- Bigscale onroad
- ↳ Toerwagens
- ↳ Trucks
- ↳ Formule 1
- ↳ Onroad setup
- Elektronica
- ↳ Elektronica algemeen
- ↳ Elektronica, Zenders, Ontvangers en Regelaars
- Meetings/bash/Wedstrijden
- ↳ Wedstrijden
- ↳ Meetings of bash (clubs en verenigingen)
- ↳ Rijden/bashen/crossen (individu)
- ↳ Meeting/bash locaties
- Overige RC voer-,vaar-,vliegtuigen
- ↳ Overige RC voer- en vaartuigen
- ↳ Electro helikopters
- ↳ Nitro/electro rc auto's modellen
- ↳ Powerboot (bigscale)
- ↳ Vliegtuigen
- Te koop / gevraagd
- ↳ Te koop
- ↳ Gevraagd
- ↳ RC Link Tip
- Shop Corner.
- ↳ Algemeen: Winkel & Webshop
- ↳ Shop Corner Aanbiedingen
- De Pitlane
- ↳ Bar
- ↳ Fun corner
- ↳ Crash corner
- ↳ Ideeënbus
- ↳ Links
- Foto & Filmboek
- ↳ Foto & Filmboeken van de forumleden
- ↳ Foto & Filmboek van Baja Edje
- ↳ Foto & Filmboek van Bart
- ↳ Foto & Filmboek van Bernie
- ↳ Foto & Filmboek van Dalton
- ↳ Foto & Filmboek van Danny_b
- ↳ Foto & Filmboek van EJS
- ↳ Foto & Filmboek van ELIMINATOR
- ↳ Foto & Filmboek van GeenIdee
- ↳ Foto & Filmboek van Gerardnl
- ↳ Foto & Filmboek van hugo
- ↳ Foto & Filmboek van Indy500
- ↳ Foto & Filmboek van Karel MF
- ↳ Foto & Filmboek van Kristiaan
- ↳ Foto & Filmboek van Marc
- ↳ Foto & Filmboek van Marderfreak123
- ↳ Foto & Filmboek van Marder-jay
- ↳ Foto & Filmboek van Moeskemartin
- ↳ Foto & Filmboek van njoy_fg
- ↳ Foto & Filmboek van Petervs0
- ↳ foto & filmboek van powerkiter
- ↳ Foto & Filmboek van Q
- ↳ Foto & Filmboek van Rataplan
- ↳ Foto & Filmboek van Roel
- ↳ Foto & Filmboek van Rogue
- ↳ Foto & Filmboek van Sonny
- ↳ Foto & Filmboek van 355el-camino
- Weersvoorspellingen
- ↳ Weersvoorspellingen
- Helpdesk
- ↳ Forum handleidingen
- ↳ Testforum/Helpdesk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten