vraagje over de demperzuiger van de standaard dempers.

Hier kun je alles kwijt over de overige Bigscale merken

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
hobby
L.S.O.
L.S.O.
Berichten: 1916
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland
Locatie: Huizen (n-h)

vraagje over de demperzuiger van de standaard dempers.

Berichtdoor hobby » ma feb 12, 2007 7:33 pm

Afbeelding

Mijn vraag is, of er iemand van jullie ooit 2 extra gaatjes in de demperzuiger hebben gemaakt??

En wat zijn de ervaringen ervan??....

Zelf rij ik met de enkele dempers per wiel...ik neem aan dat dit wel weer anders ligt als je met een PRO versie rijdt.

Alvast bedankt voor de reactie´s
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS

Gebruikersavatar
Bernie
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 5043
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
Land: Ollanda
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Multiplex
Type: FPV EZ*
Zenderset: Futuba FF-9
Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
Club: Wildvlieger
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Berichtdoor Bernie » ma feb 12, 2007 8:07 pm

Olie zal dan sneller door de demperzuiger gaan, dus vering wordt dan slapper??
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet :mrgreen: .
Vliegfilmpjes

Gebruikersavatar
ricobeats
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 219
Lid geworden op: di jan 30, 2007 7:28 pm
Locatie: eindhoven

Berichtdoor ricobeats » ma feb 12, 2007 8:22 pm

heb er geeen ervaring mee, maar moet je dan de olie ook niet aanpassen (dikte). :?:

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Berichtdoor Roel » ma feb 12, 2007 9:01 pm

Als je twee gaatje erbij doet zal hij slapper veren, maar je kan ook dunnere olie erin doen. Dan heb je hetzelfde effect.
Velle est posse

Gebruikersavatar
hobby
L.S.O.
L.S.O.
Berichten: 1916
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland
Locatie: Huizen (n-h)

Berichtdoor hobby » ma feb 12, 2007 9:36 pm

Roel schreef:Als je twee gaatje erbij doet zal hij slapper veren, maar je kan ook dunnere olie erin doen. Dan heb je hetzelfde effect.
Ik rij u met 2000 achter en 1500 voor.
Hij veert voor erg goed, maar achter ben ik er niet helemaal tevreden over, vandaar dat ik dacht om er 2 gaatje bij te boren.
Maar ik begrijp uit jou tekst Roel, dat wanneer je er dunner olie in doet...je het zelfde resultaat krijgt.

Nu heb ik ooit met 1000 achter gereden....maar dat vond ik echt helemaal niks...dus toen maar weer naar 2000 gegaan...maar ik vind dat hij niet helemaal lekker terugkomt, en iets in zijn veren hangen is niet verkeerd, maar bij mij hangt hij voor zo´n 60% in de veren....en dat is toch net ff teveel vind ik….dus vandaar mijn vraag.

Ik heb nu wel die oranje/rode kleine o-ringetjes van silicone besteld, en die originele zijn van rubber.
Ik hoorde dat die zwarte originele nog wel eens aan je demper stang kan blijven plakken..met het gevolg dat hij ook niet helemaal meer goed terug komt.

Ik denk dat ik niet ga boren, en gewoon achter 2000 ga gebruiken, en dan voor ook weer 2000 met zo´n 25% 500 waardoor ik dan dus 1500 voor krijg.
En dan die rode/oranje o ringen…en dan nog maar eens kijken wat hij dan doet.

Wat mijn ervaringen straks zijn met die rode/oranje o-ringen vermeld ik hier weer even, zodat de rest er dan misschien ook wat aan heeft.
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS

Gebruikersavatar
The ICE Factory
HOBAO JUNK
HOBAO JUNK
Berichten: 1393
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:19 pm
Provincie: Flevoland
Merk: Hobao
Type: Hyper 9 GL os speed
auto 2: Hobao
Type 2: Hyper 9E Tekin RX 8
Zenderset: Sanwa M11 2,4 ghz
Frequentie: 2.4 ghz
Club: MVW Purmerend
Website: www.rc-central.nl
Locatie: Almere

Berichtdoor The ICE Factory » ma feb 12, 2007 9:42 pm

je kunt ook je veerspanning wat verhogen natuurlijk
--Sanwa M11 --Hobao Hyper ST Pro BCE R&B powered --Hobao Hyper 9E Tekin powered --Corally RDX Phi LRP powered--Losi 8T Toro Nero powered -- by http://www.rc-central.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Mijnheer Rob
Stamgast
Stamgast
Berichten: 792
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
Merk: FG/Technokit/Hormann
Type: Marder/EXS/HT2
Zenderset: XR6 - 3PM
Frequentie: 50
Locatie: Aarle-Rixtel
Contacteer:

Berichtdoor Mijnheer Rob » ma feb 12, 2007 9:56 pm

Zal eens een poging wagen principe toe te lichten voor de geinteresseerde...

Een demper moet snelheden remmen door energie op te vangen.

Deze energie wordt gehaald uit weerstand, welke wordt veroorzaakt door de olie die door het gaatje moet stromen.
Hoe hoger de snelheid, des te harder de olie door het gaatje stroomt, des te groter de weerstand dus :D


Bij hogere snelheid van de demper neemt de weerstand dus toe. Bij zeer lage snelheden is de weerstand bijzonder klein (je voelt altijd weerstand van bijvoorbeeld rubbers waarmee je de zuigerstang afdicht en de volumecompensatie) :?


Door dit principe veert je auto rustig over een flauw heuveltje, maar knalt een wiel met 50km/h op een steen van een paar cm hoog, biedt de demper een gigantisch partij weerstand waardoor je wagen omhoog zal gaan en je ophanging niet ongecontroleerd omhoog slaat met schade tot gevolg :|

Vervolgens haalt demper de snelheid uit de draagarm als deze weer terugschiet als je voorbij zo'n steen bent zodat je wagen niet na blijft wippen maar snel weer stabiel ligt.

Met dunnere olie kun je deze weerstand verminderen, met dikkere olie verhogen.
Met koud weer wordt olie dikker, met warm weer dunner.


Verdubbel je het aantal gaten, zal de snelheid van de olie door de gaatjes (met dezelfde snelheid van de demper), gehalveerd worden. De gaatjes zijn zo gekozen dat je met oliedikte het gedrag kunt regelen. Meer gaten, andere stroomsnelheden en kans dat wat je wilt bereiken buiten het bereik van de mogelijkheden met oliediktes gaat vallen.


Pas als je met de dunste olie nog te stugge vering hebt, zou ik aan boren gaan denken...

Mijn advies, pak dunnere olie als je minder dempingsgedrag wilt, dat kun je simpel terugdraaien ;)
Afbeelding
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2

Gebruikersavatar
hobby
L.S.O.
L.S.O.
Berichten: 1916
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland
Locatie: Huizen (n-h)

Berichtdoor hobby » ma feb 12, 2007 10:40 pm

@Mijnheer Rob

Wat een fantastiche uitleg weer Rob....daarom zijn we ook zo blij dat je hier nu ook bent ;)

Het probleem zat bij mij meer in het terugveren...maar misschien had dit ook wel te maken omdat ik zondag in een soort zaagsel heb gereden, en de heleboel bleef plakken, omdat ik kort daarvoor door een plas was gereden.
Daarna bleef hij gewoon op zijn gat staan, en eenmaal thuis na een schoonmaak beurt veerde hij weer wel :???:
Denk dat er tussen de kleine achter draagarmen allemaal zaagsel heeft gezeten, met gevolg dat hij niet meert wilde uitveren.

Op zich was ik erg tevreden over mijn vering, voor het zaagsel :D
Ik heb nu wel van die oranje o ringen besteld...misschien dat dit help...en ander nog eens kijken of ik wat met extra clips kan klooien.

Maar ik laat het jullie weten als het zover is...en ik ermee gereden heb ;)
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS

Gebruikersavatar
Bernie
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 5043
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
Land: Ollanda
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Multiplex
Type: FPV EZ*
Zenderset: Futuba FF-9
Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
Club: Wildvlieger
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Berichtdoor Bernie » ma apr 16, 2007 10:37 pm

Ik mag m'n schokdempers reviseren, wat heb ik er voor nodig en waar te bestellen?
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet :mrgreen: .
Vliegfilmpjes

Gebruikersavatar
hobby
L.S.O.
L.S.O.
Berichten: 1916
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland
Locatie: Huizen (n-h)

Berichtdoor hobby » ma apr 16, 2007 10:59 pm

Bernie schreef:Ik mag m'n schokdempers reviseren, wat heb ik er voor nodig en waar te bestellen?
Kijk hier eens bernie, dan zie je precies hoe alles in elkaar zit.

http://www.pitstop-shop.nl/ dan even bij zoekopdracht dempers invullen en daarna schokdempers/shocks aanklikken, dan krijg je dit.
Afbeelding

Ik neem aan dat je de standaard dempers hebt van FG.

Ik zou alleen wel de ringetjes nr. 6093 vervangen voor de 7093.

Voor de rest kan je zelf kijken wat er niet meer goed aan is.....bestellen maar zou ik zeggen ;)
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS


Terug naar “Bigscale (overige merken)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten