vraagje over de demperzuiger van de standaard dempers.
Moderator: Moderator's groep
- hobby
- L.S.O.
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Noord-Holland
- Locatie: Huizen (n-h)
vraagje over de demperzuiger van de standaard dempers.
Mijn vraag is, of er iemand van jullie ooit 2 extra gaatjes in de demperzuiger hebben gemaakt??
En wat zijn de ervaringen ervan??....
Zelf rij ik met de enkele dempers per wiel...ik neem aan dat dit wel weer anders ligt als je met een PRO versie rijdt.
Alvast bedankt voor de reactie´s
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Olie zal dan sneller door de demperzuiger gaan, dus vering wordt dan slapper??
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- hobby
- L.S.O.
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Noord-Holland
- Locatie: Huizen (n-h)
Ik rij u met 2000 achter en 1500 voor.Roel schreef:Als je twee gaatje erbij doet zal hij slapper veren, maar je kan ook dunnere olie erin doen. Dan heb je hetzelfde effect.
Hij veert voor erg goed, maar achter ben ik er niet helemaal tevreden over, vandaar dat ik dacht om er 2 gaatje bij te boren.
Maar ik begrijp uit jou tekst Roel, dat wanneer je er dunner olie in doet...je het zelfde resultaat krijgt.
Nu heb ik ooit met 1000 achter gereden....maar dat vond ik echt helemaal niks...dus toen maar weer naar 2000 gegaan...maar ik vind dat hij niet helemaal lekker terugkomt, en iets in zijn veren hangen is niet verkeerd, maar bij mij hangt hij voor zo´n 60% in de veren....en dat is toch net ff teveel vind ik….dus vandaar mijn vraag.
Ik heb nu wel die oranje/rode kleine o-ringetjes van silicone besteld, en die originele zijn van rubber.
Ik hoorde dat die zwarte originele nog wel eens aan je demper stang kan blijven plakken..met het gevolg dat hij ook niet helemaal meer goed terug komt.
Ik denk dat ik niet ga boren, en gewoon achter 2000 ga gebruiken, en dan voor ook weer 2000 met zo´n 25% 500 waardoor ik dan dus 1500 voor krijg.
En dan die rode/oranje o ringen…en dan nog maar eens kijken wat hij dan doet.
Wat mijn ervaringen straks zijn met die rode/oranje o-ringen vermeld ik hier weer even, zodat de rest er dan misschien ook wat aan heeft.
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS
- The ICE Factory
- HOBAO JUNK
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:19 pm
- Provincie: Flevoland
- Merk: Hobao
- Type: Hyper 9 GL os speed
- auto 2: Hobao
- Type 2: Hyper 9E Tekin RX 8
- Zenderset: Sanwa M11 2,4 ghz
- Frequentie: 2.4 ghz
- Club: MVW Purmerend
- Website: www.rc-central.nl
- Locatie: Almere
je kunt ook je veerspanning wat verhogen natuurlijk
--Sanwa M11 --Hobao Hyper ST Pro BCE R&B powered --Hobao Hyper 9E Tekin powered --Corally RDX Phi LRP powered--Losi 8T Toro Nero powered -- by http://www.rc-central.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mijnheer Rob
- Stamgast
- Berichten: 792
- Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
- Merk: FG/Technokit/Hormann
- Type: Marder/EXS/HT2
- Zenderset: XR6 - 3PM
- Frequentie: 50
- Locatie: Aarle-Rixtel
- Contacteer:
Zal eens een poging wagen principe toe te lichten voor de geinteresseerde...
Een demper moet snelheden remmen door energie op te vangen.
Deze energie wordt gehaald uit weerstand, welke wordt veroorzaakt door de olie die door het gaatje moet stromen.
Hoe hoger de snelheid, des te harder de olie door het gaatje stroomt, des te groter de weerstand dus
Bij hogere snelheid van de demper neemt de weerstand dus toe. Bij zeer lage snelheden is de weerstand bijzonder klein (je voelt altijd weerstand van bijvoorbeeld rubbers waarmee je de zuigerstang afdicht en de volumecompensatie)
Door dit principe veert je auto rustig over een flauw heuveltje, maar knalt een wiel met 50km/h op een steen van een paar cm hoog, biedt de demper een gigantisch partij weerstand waardoor je wagen omhoog zal gaan en je ophanging niet ongecontroleerd omhoog slaat met schade tot gevolg :|
Vervolgens haalt demper de snelheid uit de draagarm als deze weer terugschiet als je voorbij zo'n steen bent zodat je wagen niet na blijft wippen maar snel weer stabiel ligt.
Met dunnere olie kun je deze weerstand verminderen, met dikkere olie verhogen.
Met koud weer wordt olie dikker, met warm weer dunner.
Verdubbel je het aantal gaten, zal de snelheid van de olie door de gaatjes (met dezelfde snelheid van de demper), gehalveerd worden. De gaatjes zijn zo gekozen dat je met oliedikte het gedrag kunt regelen. Meer gaten, andere stroomsnelheden en kans dat wat je wilt bereiken buiten het bereik van de mogelijkheden met oliediktes gaat vallen.
Pas als je met de dunste olie nog te stugge vering hebt, zou ik aan boren gaan denken...
Mijn advies, pak dunnere olie als je minder dempingsgedrag wilt, dat kun je simpel terugdraaien
Een demper moet snelheden remmen door energie op te vangen.
Deze energie wordt gehaald uit weerstand, welke wordt veroorzaakt door de olie die door het gaatje moet stromen.
Hoe hoger de snelheid, des te harder de olie door het gaatje stroomt, des te groter de weerstand dus
Bij hogere snelheid van de demper neemt de weerstand dus toe. Bij zeer lage snelheden is de weerstand bijzonder klein (je voelt altijd weerstand van bijvoorbeeld rubbers waarmee je de zuigerstang afdicht en de volumecompensatie)
Door dit principe veert je auto rustig over een flauw heuveltje, maar knalt een wiel met 50km/h op een steen van een paar cm hoog, biedt de demper een gigantisch partij weerstand waardoor je wagen omhoog zal gaan en je ophanging niet ongecontroleerd omhoog slaat met schade tot gevolg :|
Vervolgens haalt demper de snelheid uit de draagarm als deze weer terugschiet als je voorbij zo'n steen bent zodat je wagen niet na blijft wippen maar snel weer stabiel ligt.
Met dunnere olie kun je deze weerstand verminderen, met dikkere olie verhogen.
Met koud weer wordt olie dikker, met warm weer dunner.
Verdubbel je het aantal gaten, zal de snelheid van de olie door de gaatjes (met dezelfde snelheid van de demper), gehalveerd worden. De gaatjes zijn zo gekozen dat je met oliedikte het gedrag kunt regelen. Meer gaten, andere stroomsnelheden en kans dat wat je wilt bereiken buiten het bereik van de mogelijkheden met oliediktes gaat vallen.
Pas als je met de dunste olie nog te stugge vering hebt, zou ik aan boren gaan denken...
Mijn advies, pak dunnere olie als je minder dempingsgedrag wilt, dat kun je simpel terugdraaien
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2
- hobby
- L.S.O.
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Noord-Holland
- Locatie: Huizen (n-h)
@Mijnheer Rob
Wat een fantastiche uitleg weer Rob....daarom zijn we ook zo blij dat je hier nu ook bent
Het probleem zat bij mij meer in het terugveren...maar misschien had dit ook wel te maken omdat ik zondag in een soort zaagsel heb gereden, en de heleboel bleef plakken, omdat ik kort daarvoor door een plas was gereden.
Daarna bleef hij gewoon op zijn gat staan, en eenmaal thuis na een schoonmaak beurt veerde hij weer wel
Denk dat er tussen de kleine achter draagarmen allemaal zaagsel heeft gezeten, met gevolg dat hij niet meert wilde uitveren.
Op zich was ik erg tevreden over mijn vering, voor het zaagsel
Ik heb nu wel van die oranje o ringen besteld...misschien dat dit help...en ander nog eens kijken of ik wat met extra clips kan klooien.
Maar ik laat het jullie weten als het zover is...en ik ermee gereden heb
Wat een fantastiche uitleg weer Rob....daarom zijn we ook zo blij dat je hier nu ook bent
Het probleem zat bij mij meer in het terugveren...maar misschien had dit ook wel te maken omdat ik zondag in een soort zaagsel heb gereden, en de heleboel bleef plakken, omdat ik kort daarvoor door een plas was gereden.
Daarna bleef hij gewoon op zijn gat staan, en eenmaal thuis na een schoonmaak beurt veerde hij weer wel
Denk dat er tussen de kleine achter draagarmen allemaal zaagsel heeft gezeten, met gevolg dat hij niet meert wilde uitveren.
Op zich was ik erg tevreden over mijn vering, voor het zaagsel
Ik heb nu wel van die oranje o ringen besteld...misschien dat dit help...en ander nog eens kijken of ik wat met extra clips kan klooien.
Maar ik laat het jullie weten als het zover is...en ik ermee gereden heb
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Ik mag m'n schokdempers reviseren, wat heb ik er voor nodig en waar te bestellen?
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- hobby
- L.S.O.
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Noord-Holland
- Locatie: Huizen (n-h)
Kijk hier eens bernie, dan zie je precies hoe alles in elkaar zit.Bernie schreef:Ik mag m'n schokdempers reviseren, wat heb ik er voor nodig en waar te bestellen?
http://www.pitstop-shop.nl/ dan even bij zoekopdracht dempers invullen en daarna schokdempers/shocks aanklikken, dan krijg je dit.
Ik neem aan dat je de standaard dempers hebt van FG.
Ik zou alleen wel de ringetjes nr. 6093 vervangen voor de 7093.
Voor de rest kan je zelf kijken wat er niet meer goed aan is.....bestellen maar zou ik zeggen
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten