Hoi allemaal,
Mag ik met een standaart FG Baja wedstrijden rijden?
Ik doel dan op het 26 cc blokje en de andere banden die deze auto heeft.
Waar kan ik ergens de regelgeving lezen met betrekking tot wedstrijdrijden?
Wedstrijd rijden
Moderator: Moderator's groep
- Frank
- Junior gebruiker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma jul 16, 2007 12:24 pm
- Locatie: Grubbenvorst
Wedstrijd rijden
FG BAJA standaard !!!
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Verder mag je volgens mij gewoon meerijden met wedstrijden, daar rijden ze met Marders, WWS, Hörmann enz. met getunede blokjes en eigen bandenkeuzes.
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- Frank
- Junior gebruiker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma jul 16, 2007 12:24 pm
- Locatie: Grubbenvorst
Ik weet wel dat ik niet veel kans maak,
Ik wil in elk geval eens zelf meemaken af ik het zou kunnen, en als het me pakt dan altijd nog een duurdere auto kopen om iets meer competatief te zijn.
Dus eigenlijk mag je zo standaart uit de doos mee gaan rijden op een wedstrijd?
Wordt een auto nog gekeurd van te voren?
En zijn deze regels landelijk, waar kan ik ze vinden?
Ik wil in elk geval eens zelf meemaken af ik het zou kunnen, en als het me pakt dan altijd nog een duurdere auto kopen om iets meer competatief te zijn.
Dus eigenlijk mag je zo standaart uit de doos mee gaan rijden op een wedstrijd?
Wordt een auto nog gekeurd van te voren?
En zijn deze regels landelijk, waar kan ik ze vinden?
FG BAJA standaard !!!
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Op de site van orcf staan de regels, deze zijn gelijk aan de regels van EFRA europese organisatie voor RC modelauto's
Aangepast voor 2007 Off-Road 1:6 WEDSTRIJDSYSTEEM / REGLEMENT.
Een wedstrijd bestaat uit kwalificatie-heats (minimaal 2 ) en aparte ( sub- ) finales.
Deze worden in principe verreden tussen 10.00 17.00 uur.
Een heat of (sub-) finale bestaat uit maximaal tien rijders.
Het beste heat-resultaat van elke rijder bepaalt de indeling in de (sub-)finales volgens het
zogenaamde “kerstboomâ€-systeem.
Geen rechtstreeks geplaatsten voor de grote finale.
Vanuit de lagere tot en met de ¼ finales gaan de eerste drie door naar de volgende.
Vanuit de halve finales gaan de nrs. 1 t/m 5 door naar de finale.
Tijdsduur: (onder voorbehoud)
Tijdsduur heat 8 min.
Tijdsduur achtste finale 10 min.
Tijdsduur kwart finale 15 min.
Tijdsduur halve finale 20 min.
Tijdsduur finale 30 min.
Nadat de Heat c.q. Finale is afgelopen wordt door de tijdwaarneming omgeroepen “ RACE OVER “
en moet iedereen aan de juiste zijde de pitstraat inrijden.Dan auto’s en zenders uit zetten en de
zenders op de daarvoor bestemde plaats zetten en je plaats langs de baan innemen als baanpost.
De heats worden gestart met vliegende start, wordt door de tijdwaarneming omgeroepen wanneer
de computer wordt opgestart en de finales worden gestart op de grid met GEEN opwarmronde vooraf.
Tijdens de wedstrijden worden de rijders geregeld door de wedstrijdleider op hoogte gehouden van
hun plaats in de wedstrijd en bij de heats ook van het aantal ronden.
Rijdersgedrag:
Iedere rijder word geacht zich aan de regels te
houden die gelden bij het Off Road racen.
Wanneer blijkt dat een rijder denkt te moeten rijden
op een manier die onverantwoord is, volgt er een
stop en go van 10 sec, 2e keer 20 sec,
3e keer diskwalificatie.
Schelden, tieren en vloeken op de rijdersstelling
word gehonoreerd met een tijdsstraf van 10 sec,
2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.
Wanneer 2 rijders het niet met elkaar eens zijn over
ieders rijgedrag, legt men dit voor aan de
wedstrijdleiding die eventueel samen met het
bestuur tot een uitspraak komt, maar gaat men
elkaar niet te lijf.
Als men van mening is dit wel te moeten doen
volgt diskwalificatie van beide partijen.
Baaninzetten:
Bij heat 1 zetten de rijders van de laatste heat de auto’s in.
Bij heat 2 zetten de rijders van heat 1 in. Enz.
In de finales word ingezet volgens het ORCF inzet systeem.
De baaninzetters horen minimaal 30 sec voor aanvang van de wedstrijd op hun plaats te staan.
Bij NIET baaninzetten volgen 50 punten in
mindering op het eindresultaat.
Baaninzetter moet minimaal 16 jaar zijn.
Baaninzet word met 100% inzet gedaan zonder voorkeur voor bepaalde auto's.
Ook baaninzetters kunnen een tijdstraf oplopen.
Bij vervangende baaninzet is deze straf voor de
rijder waarvoor deze baaninzetter geregeld is.
(10 sec, 2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie)
De baaninzetters behoren tijdens de wedstrijd op hun plaats te blijven en mogen evt. alleen een
afgeslagen auto opnieuw starten en verder mogen zij geen reparaties uitvoeren.
Alleen de helpers mogen de auto naar de pitstraat / rennerskwartier terug brengen.
Niet toegestaan is om tijdens de wedstrijd auto’s te repareren langs de baan dit mag alleen
gebeuren in het Rennerskwartier of in de Pitstraat.
Tanken:
Tanken is toegestaan tot het moment dat de auto’s naar de start worden geroepen ( 30 sec. signaal)
Indien binnen deze tijd nog getankt wordt, dient men vanuit de pitsstraat te starten.
Tijdens een heat of (sub-) finale mag niet worden bijgetankt.
Motoren:
Per wedstrijd mogen door een rijder maximaal twee motoren worden gebruikt. Deze kunnen voor
aanvang van de wedstrijd worden gemerkt. Niet toegestaan is om meer dan met 1 auto aan de
wedstrijd deel te nemen, de auto waar men
s’morgens mee aan de start verschijnt dient de
gehele dag te worden gebruikt.
Stopknop: Goed werkend.
Deze dient op een goed bereik en zichtbare plaats te zitten.
Zenders:
De zgn Spectrum zender op 2.4 Ghz is toegelaten.
Antennes van zenders mogen niet verlengd
( dmv draden) of ingekort worden.
Frequenties:
Iedere rijder dient in het bezit te zijn van minimaal
twee verschillende frequenties en deze bij in-
schrijving te vermelden.
Heeft men een verkeerde
X-tal in de wagen dan dat er is opgegeven volgt
uitsluiting van deelname aan de race.
Een persoonlijke transponder is verplicht.
Straffen:
De volgende straffen kunnen door de wedstrijdleider worden uitgedeeld:
Bij het buiten de baan raken, zelfde plek de
baan weer oprijden, of eerder.
Afsnijden van bochten: Stop – Go 10 sec,
2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie
Hinderen van andere rijders: Stop – Go 10 sec,
2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.
Bij NIET baaninzetten volgen 50 punten in
mindering op het eindresultaat.
“Stop – Go†betekent, de pitsstraat binnen rijden
wanneer een scheidsrechter of wedstrijdleider dit
vraagt. Dan op de gemarkeerde plaats hiervoor blijven staan en niet eerder vertrekken nadat hier door de Wedstrijdleiding toestemming voor gegeven wordt.
Gedurende deze tijd mag er niets aan de auto
worden gedaan, eventuele reparaties mogen
pas na deze tijd geschieden.
Het aan de verkeerde zijde inrijden van de pitstraat wordt gestraft met 10 sec straftijd van het beste
resultaat.
Geluid:
Het geluid mag niet meer bedragen dan 85 dBA. gemeten op 25 meter afstand en op 1 meter hoogte.
Brandstoffen:
De gebruikte brandstof mag bestaan uit de volgende bestandsdelen:
Loodvrije benzine
Oliën
Verboden zijn alle overige (speciale) brandstoffen zoals: avgas, octaan booster en race
brandstoffen.
Aandrijving:
Wagens met electrische aandrijving, propellers en/of raket aandrijving zijn niet toegestaan.
Een versnellingbak is eveneens niet toegestaan.
Alleen 2 wd. achterwiel aandrijving.
Koppeling/Rem
De modelwagen moeten van een doeltreffende koppeling voorzien zijn en moet minimaal 1 goed
werkende rem hebben.
ABS is niet toegestaan,ook de zg. gyro is verboden.
Body/ Bumper/ Spoiler:
Deze moeten van zacht en flexibel materiaal vervaardigt zijn.
Bumper mag niet breder zijn dan de auto.
Banden:
Alleen de z.g. Off-Road banden zijn toegestaan ( noppen banden )met duidelijk zicht en voelbare
noppen.
Niet toegestaan zijn de z.g. rillenbanden.
Motorspecificaties:
Motortype: Één cilinder 2 takt ( cilinderblok uit één enkele behuizing)
Cilinderinhoud: Maximaal 26 cc
Krukas: Gedeelde as-constructie met een gesloten big-end.
Inlaat: Alleen open deck inlaatpoorten toegestaan, geen roterende inlaat.
Carburateur: Maximale doorlaat 13 mm. Voorzien van mechanische fail –save.
Ontsteking; Mechanisch en vast( slechts verstelbaar met uitgeschakelde motor
Geen batterij gevoede ontsteking.
Koeling: Alleen luchtkoeling toegestaan.
Motorrestricties: Geen turbo of compressor. Geen variabele in –of uitlaat-timing.
Geen brandstof-injectie. Geen wankelmotoren.
Maten en Gewichten Large Scale 1:6.
Spoiler: maximaal 300 bij 140 mm.
Hoogte: maximaal 360 mm met ingedrukte vering
Overhang: maximaal 150 mm vanuit centrum achteras
Lengte auto: Minimaal 600 mm. Maximaal 820 mm.
Breedte Auto: Maximaal 480 mm. met ingedrukte vering
Gewicht: Minimaal 8 kg.
Tank: Maximaal 700 cc.
De Baja kan dus gewoon meedoen.
Maar gewoon met een wedstrijd meedoen, meedoen is op een clubwedstrijd vaak belangrijker als winnen
Ik heb op een clubwedstrijd nog geen auto gekeurd zien worden.
Aangepast voor 2007 Off-Road 1:6 WEDSTRIJDSYSTEEM / REGLEMENT.
Een wedstrijd bestaat uit kwalificatie-heats (minimaal 2 ) en aparte ( sub- ) finales.
Deze worden in principe verreden tussen 10.00 17.00 uur.
Een heat of (sub-) finale bestaat uit maximaal tien rijders.
Het beste heat-resultaat van elke rijder bepaalt de indeling in de (sub-)finales volgens het
zogenaamde “kerstboomâ€-systeem.
Geen rechtstreeks geplaatsten voor de grote finale.
Vanuit de lagere tot en met de ¼ finales gaan de eerste drie door naar de volgende.
Vanuit de halve finales gaan de nrs. 1 t/m 5 door naar de finale.
Tijdsduur: (onder voorbehoud)
Tijdsduur heat 8 min.
Tijdsduur achtste finale 10 min.
Tijdsduur kwart finale 15 min.
Tijdsduur halve finale 20 min.
Tijdsduur finale 30 min.
Nadat de Heat c.q. Finale is afgelopen wordt door de tijdwaarneming omgeroepen “ RACE OVER “
en moet iedereen aan de juiste zijde de pitstraat inrijden.Dan auto’s en zenders uit zetten en de
zenders op de daarvoor bestemde plaats zetten en je plaats langs de baan innemen als baanpost.
De heats worden gestart met vliegende start, wordt door de tijdwaarneming omgeroepen wanneer
de computer wordt opgestart en de finales worden gestart op de grid met GEEN opwarmronde vooraf.
Tijdens de wedstrijden worden de rijders geregeld door de wedstrijdleider op hoogte gehouden van
hun plaats in de wedstrijd en bij de heats ook van het aantal ronden.
Rijdersgedrag:
Iedere rijder word geacht zich aan de regels te
houden die gelden bij het Off Road racen.
Wanneer blijkt dat een rijder denkt te moeten rijden
op een manier die onverantwoord is, volgt er een
stop en go van 10 sec, 2e keer 20 sec,
3e keer diskwalificatie.
Schelden, tieren en vloeken op de rijdersstelling
word gehonoreerd met een tijdsstraf van 10 sec,
2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.
Wanneer 2 rijders het niet met elkaar eens zijn over
ieders rijgedrag, legt men dit voor aan de
wedstrijdleiding die eventueel samen met het
bestuur tot een uitspraak komt, maar gaat men
elkaar niet te lijf.
Als men van mening is dit wel te moeten doen
volgt diskwalificatie van beide partijen.
Baaninzetten:
Bij heat 1 zetten de rijders van de laatste heat de auto’s in.
Bij heat 2 zetten de rijders van heat 1 in. Enz.
In de finales word ingezet volgens het ORCF inzet systeem.
De baaninzetters horen minimaal 30 sec voor aanvang van de wedstrijd op hun plaats te staan.
Bij NIET baaninzetten volgen 50 punten in
mindering op het eindresultaat.
Baaninzetter moet minimaal 16 jaar zijn.
Baaninzet word met 100% inzet gedaan zonder voorkeur voor bepaalde auto's.
Ook baaninzetters kunnen een tijdstraf oplopen.
Bij vervangende baaninzet is deze straf voor de
rijder waarvoor deze baaninzetter geregeld is.
(10 sec, 2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie)
De baaninzetters behoren tijdens de wedstrijd op hun plaats te blijven en mogen evt. alleen een
afgeslagen auto opnieuw starten en verder mogen zij geen reparaties uitvoeren.
Alleen de helpers mogen de auto naar de pitstraat / rennerskwartier terug brengen.
Niet toegestaan is om tijdens de wedstrijd auto’s te repareren langs de baan dit mag alleen
gebeuren in het Rennerskwartier of in de Pitstraat.
Tanken:
Tanken is toegestaan tot het moment dat de auto’s naar de start worden geroepen ( 30 sec. signaal)
Indien binnen deze tijd nog getankt wordt, dient men vanuit de pitsstraat te starten.
Tijdens een heat of (sub-) finale mag niet worden bijgetankt.
Motoren:
Per wedstrijd mogen door een rijder maximaal twee motoren worden gebruikt. Deze kunnen voor
aanvang van de wedstrijd worden gemerkt. Niet toegestaan is om meer dan met 1 auto aan de
wedstrijd deel te nemen, de auto waar men
s’morgens mee aan de start verschijnt dient de
gehele dag te worden gebruikt.
Stopknop: Goed werkend.
Deze dient op een goed bereik en zichtbare plaats te zitten.
Zenders:
De zgn Spectrum zender op 2.4 Ghz is toegelaten.
Antennes van zenders mogen niet verlengd
( dmv draden) of ingekort worden.
Frequenties:
Iedere rijder dient in het bezit te zijn van minimaal
twee verschillende frequenties en deze bij in-
schrijving te vermelden.
Heeft men een verkeerde
X-tal in de wagen dan dat er is opgegeven volgt
uitsluiting van deelname aan de race.
Een persoonlijke transponder is verplicht.
Straffen:
De volgende straffen kunnen door de wedstrijdleider worden uitgedeeld:
Bij het buiten de baan raken, zelfde plek de
baan weer oprijden, of eerder.
Afsnijden van bochten: Stop – Go 10 sec,
2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie
Hinderen van andere rijders: Stop – Go 10 sec,
2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.
Bij NIET baaninzetten volgen 50 punten in
mindering op het eindresultaat.
“Stop – Go†betekent, de pitsstraat binnen rijden
wanneer een scheidsrechter of wedstrijdleider dit
vraagt. Dan op de gemarkeerde plaats hiervoor blijven staan en niet eerder vertrekken nadat hier door de Wedstrijdleiding toestemming voor gegeven wordt.
Gedurende deze tijd mag er niets aan de auto
worden gedaan, eventuele reparaties mogen
pas na deze tijd geschieden.
Het aan de verkeerde zijde inrijden van de pitstraat wordt gestraft met 10 sec straftijd van het beste
resultaat.
Geluid:
Het geluid mag niet meer bedragen dan 85 dBA. gemeten op 25 meter afstand en op 1 meter hoogte.
Brandstoffen:
De gebruikte brandstof mag bestaan uit de volgende bestandsdelen:
Loodvrije benzine
Oliën
Verboden zijn alle overige (speciale) brandstoffen zoals: avgas, octaan booster en race
brandstoffen.
Aandrijving:
Wagens met electrische aandrijving, propellers en/of raket aandrijving zijn niet toegestaan.
Een versnellingbak is eveneens niet toegestaan.
Alleen 2 wd. achterwiel aandrijving.
Koppeling/Rem
De modelwagen moeten van een doeltreffende koppeling voorzien zijn en moet minimaal 1 goed
werkende rem hebben.
ABS is niet toegestaan,ook de zg. gyro is verboden.
Body/ Bumper/ Spoiler:
Deze moeten van zacht en flexibel materiaal vervaardigt zijn.
Bumper mag niet breder zijn dan de auto.
Banden:
Alleen de z.g. Off-Road banden zijn toegestaan ( noppen banden )met duidelijk zicht en voelbare
noppen.
Niet toegestaan zijn de z.g. rillenbanden.
Motorspecificaties:
Motortype: Één cilinder 2 takt ( cilinderblok uit één enkele behuizing)
Cilinderinhoud: Maximaal 26 cc
Krukas: Gedeelde as-constructie met een gesloten big-end.
Inlaat: Alleen open deck inlaatpoorten toegestaan, geen roterende inlaat.
Carburateur: Maximale doorlaat 13 mm. Voorzien van mechanische fail –save.
Ontsteking; Mechanisch en vast( slechts verstelbaar met uitgeschakelde motor
Geen batterij gevoede ontsteking.
Koeling: Alleen luchtkoeling toegestaan.
Motorrestricties: Geen turbo of compressor. Geen variabele in –of uitlaat-timing.
Geen brandstof-injectie. Geen wankelmotoren.
Maten en Gewichten Large Scale 1:6.
Spoiler: maximaal 300 bij 140 mm.
Hoogte: maximaal 360 mm met ingedrukte vering
Overhang: maximaal 150 mm vanuit centrum achteras
Lengte auto: Minimaal 600 mm. Maximaal 820 mm.
Breedte Auto: Maximaal 480 mm. met ingedrukte vering
Gewicht: Minimaal 8 kg.
Tank: Maximaal 700 cc.
De Baja kan dus gewoon meedoen.
Maar gewoon met een wedstrijd meedoen, meedoen is op een clubwedstrijd vaak belangrijker als winnen
Ik heb op een clubwedstrijd nog geen auto gekeurd zien worden.
Velle est posse
- Frank
- Junior gebruiker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma jul 16, 2007 12:24 pm
- Locatie: Grubbenvorst
Nou dat noem ik nog eens compleet.
Dank je.
Als ik het goed bekijk zijn de regels dus niet zo heel erg uitgebreid en mag er heel veel.
Er zijn in principe alleen wat motor restricties, en je mag alleen banden gebruiken met noppen.
Denk dat ik maar eens begin met een clubwedstrijd, om wat ervaring op te doen.
Dank je.
Als ik het goed bekijk zijn de regels dus niet zo heel erg uitgebreid en mag er heel veel.
Er zijn in principe alleen wat motor restricties, en je mag alleen banden gebruiken met noppen.
Denk dat ik maar eens begin met een clubwedstrijd, om wat ervaring op te doen.
FG BAJA standaard !!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten