zuigerveer

Post hier alles over motoren (Zenoah, CY), carburateurs, bougie en uitlaten

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
teddybeer
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 136
Lid geworden op: zo mar 30, 2008 3:42 pm
Land: NL
Provincie: Limburg
Merk: VW
Type: Polo 6N
Locatie: landgraaf

zuigerveer

Berichtdoor teddybeer » za jul 19, 2008 8:15 pm

ik heb ff een vraag.

ik heb vandaag me nieuwe 26cc kit binnengekregen. maar waneer moet ik nu mijn zuigerveer vervangen? ik heb namelijk op mijn oude 26cc 17 liter met de eerste zuigerveer gereden en dat setje was na die 17 liter gaar. ik lees verhalen van 35 liter zonder je blokje uit elkaar te halen.

Ik heb gelezen dat het goed zou zijn voor de levensduur van het blok om na het inrijden na 2,5 liter de zuigerveer te vervangen.

Is dat verhaal waar of is dit &^%$&%^*(&^$^$#@#__*!@#$% :-k :-k :-k
ze kunnen beter over je fiets l*llen dan over je l*l fietsen :mrgreen:

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: zuigerveer

Berichtdoor jaeneke » za jul 19, 2008 8:36 pm

ik vervang nooit men zuigerveer, men maat heeft nu 50+ liter gereden met zijn 26cc(wel altijd goed warmrijden en met denicol syn 100 olie gereden), de eerste 40L standaard blokje en na 40L een samba pijpje erop.

deze motor heeft nog erg veel compressie en power(wheelies sans problem) en is nog nooooooit opengeweest, zelfs niet om een pakking te vervangen ofzo.
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
marder-jay
Niet weg te slaan
Niet weg te slaan
Berichten: 1149
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 12:54 pm
Merk: FG
Zenderset: futuba 3pk-s black
Frequentie: spektrumDX3S

Re: zuigerveer

Berichtdoor marder-jay » za jul 19, 2008 8:51 pm

en de vorige keer op een meeting zij je nog 65 liter :-k
Hormann ht2 re 23cc RN fatpower SX
Fg sportsline 23cc

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: zuigerveer

Berichtdoor Roel » za jul 19, 2008 9:01 pm

teddybeer schreef:ik heb ff een vraag.

ik heb vandaag me nieuwe 26cc kit binnengekregen. maar waneer moet ik nu mijn zuigerveer vervangen? ik heb namelijk op mijn oude 26cc 17 liter met de eerste zuigerveer gereden en dat setje was na die 17 liter gaar. ik lees verhalen van 35 liter zonder je blokje uit elkaar te halen.

Ik heb gelezen dat het goed zou zijn voor de levensduur van het blok om na het inrijden na 2,5 liter de zuigerveer te vervangen.

Is dat verhaal waar of is dit &^%$&%^*(&^$^$#@#__*!@#$% :-k :-k :-k
Het verhaal is gedeeltelijk waar, sommige motortuners willen het blokje na een paar liter terug voor een onderhoudscheck. Dan wordt gelijk even het veertje vervangen. Maar dit zijn dan ook erg bewerkte motoren.

Met de standaard motoren kun je inderdaad veel liters meerijden. Goede smering (200mm op 5 liter), goede afstelling en een goede luchtfilter (goed ingeolied) doet heel veel voor de levensduur van het blokje.
Maar je moet ook een beetje geluk hebben met het blokje...het ene blokje is het andere niet... ;)
Mijn mening: vervangen na 2,5 l is zeker niet nodig....


mmzlls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: zuigerveer

Berichtdoor jaeneke » za jul 19, 2008 9:02 pm

marder-jay schreef:en de vorige keer op een meeting zij je nog 65 liter :-k
écht niet, zal je wel verkeerd verstaan hebben, toen op die meeting had hij net die samba erop denk ik en had hij +-45L gedraait.

nu heeft hij iets van een 50+L
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: zuigerveer

Berichtdoor Kristiaan » za jul 19, 2008 9:09 pm

Ik vind dat toch wel erg knap, kan me niet voorstellen dat er dan behoorlijk speling zit op de krukaslagers na zoveel liters...
Heb nu een standaart blok die denk ik zo'n 15 liter opheeft en die begin ik al te voelen...
Falcon II blok met een 10-12 liter en daar voel ik nog niks aan, hoop dat nog even zo te houden :mrgreen:
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: zuigerveer

Berichtdoor jaeneke » za jul 19, 2008 9:34 pm

Kristiaan schreef:Ik vind dat toch wel erg knap, kan me niet voorstellen dat er dan behoorlijk speling zit op de krukaslagers na zoveel liters...
Heb nu een standaart blok die denk ik zo'n 15 liter opheeft en die begin ik al te voelen...
Falcon II blok met een 10-12 liter en daar voel ik nog niks aan, hoop dat nog even zo te houden :mrgreen:
ja toen we de samba wilden monteren stelde ik voor om eens langs de buitenkant eens te zien of het blok nog een goede staat had om een pijp erop te monteren, als je blok zoveel liters gelopen heeft zonder een echt onderhoud gehad te hebben is de kans groter dat er dan wat stuk gaat als je begint op te voeren.

maar goed, maat zei dat ik mijn gang mocht gaan en heb het blokje er eerst afgehaald en aan de buitenkant zuiver gemaakt, dan heb ik de koppeling enz. losgemaakt en aan de krukas gevoeld hoe het met de lagers zat, vliegwielzijde was 100% en koppelingszijde was ook nog best goed.
aan de koppelingszijde was de speling vergelijkbaar als een motor van mij die 10L gelopen heeft :-$ :mrgreen: =D>

zover ik aan de buitenkant kon zien is er niet echt een opmerkelijke slijtage, alleen het carb asje begint toch al goed te slijten maar hij heeft nog geen last van valse lucht dus die kan nog wel effe mee...

ps : mijn maat is niet echt een 'monteur' dus van die zaken laat hij liever aan mij over, daarmee dat ik er altijd aan 'prul' 8-[
ps2 : ik laat dit blok zo tot hij in de soep loopt, ik heb zoiets van "zolang hij goed draait blijf er met je fikken vanaf" ;)
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
teddybeer
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 136
Lid geworden op: zo mar 30, 2008 3:42 pm
Land: NL
Provincie: Limburg
Merk: VW
Type: Polo 6N
Locatie: landgraaf

Re: zuigerveer

Berichtdoor teddybeer » zo jul 20, 2008 7:49 pm

dus als ik het nu goed begrijp moet je je blokje in elkaar laten zitten als hij goed loopt en als hij slechter begint te lopen uit elkaar halen :-k
ze kunnen beter over je fiets l*llen dan over je l*l fietsen :mrgreen:

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: zuigerveer

Berichtdoor jaeneke » zo jul 20, 2008 7:55 pm

teddybeer schreef:dus als ik het nu goed begrijp moet je je blokje in elkaar laten zitten als hij goed loopt en als hij slechter begint te lopen uit elkaar halen :-k
ja waarom niet ? zeker als hij al zoveel liters heeft gelopen en nog steeds voldoende compressie/power heeft.

ik heb echt zoiets van 'laat maar doen' als hij echt 'op' is koop meteen een nieuw blok want dat is toch best zeldzaam een blok wat 50+ liters heeft gereden en nog steeds als een klokje draait en als hij nu kapot gaat dan heeft hij zijn dienst goed bewezen vind ik persoonlijk.

ik persoonlijk heb nog nooit meer als 30L gehaald met een blokje :oops:
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
teddybeer
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 136
Lid geworden op: zo mar 30, 2008 3:42 pm
Land: NL
Provincie: Limburg
Merk: VW
Type: Polo 6N
Locatie: landgraaf

Re: zuigerveer

Berichtdoor teddybeer » zo jul 20, 2008 7:57 pm

de set wat ik hiervoor er op had, die was maar 17 liters oud :sad:
ze kunnen beter over je fiets l*llen dan over je l*l fietsen :mrgreen:


Terug naar “Motoren/uitlaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten