2-takt met mechanische compressor

Post hier alles over motoren (Zenoah, CY), carburateurs, bougie en uitlaten

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

2-takt met mechanische compressor

Berichtdoor Roel » wo jun 17, 2009 8:02 am

2-takt met mechanische compressor, schijnbaar een Nederlandse bouwer die hem gemaakt heeft.

Erg mooi gemaakt.. :shock:


Link

Vw touareg turbo, inlaatschoep snaar aangedreven door krukas. eerste keer laten draaien
Velle est posse

Gebruikersavatar
Ber
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 62
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 7:38 pm
Merk: FG
Type: Marder Race
Zenderset: Futaba rx3
Frequentie: 55
Locatie: echt maria hoop

Re: 2-takt met mechanische compressor

Berichtdoor Ber » za jun 20, 2009 8:16 am

Best mooi dat iemand dit bouwt om te laten zien dat het kan.
Mooi om te zien denk ik, leuke uurtjes, veel vragen en knopen doorhakken; welke schoepen, welke overbrenging toerental, zou het iets opleveren? :-k
Wildcart says: Be prepared !

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: 2-takt met mechanische compressor

Berichtdoor RonW » za jun 20, 2009 10:46 am

Ber schreef:Best mooi dat iemand dit bouwt om te laten zien dat het kan.
Mooi om te zien denk ik, leuke uurtjes, veel vragen en knopen doorhakken; welke schoepen, welke overbrenging toerental, zou het iets opleveren? :-k
En is het vermogen bruikbaar?
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Dr.Dre.

Re: 2-takt met mechanische compressor

Berichtdoor Dr.Dre. » za jun 20, 2009 6:27 pm

@ Ach die man is toch lekker bezig,in zijn schuurtje ( en heeft geen last van zijn wijf :-k ),dus hij is heel gelukkig :!: ,gr.Dr.Dre. ;)

Gebruikersavatar
I Xyzyx I
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 25
Lid geworden op: do apr 09, 2009 9:48 pm

Re: 2-takt met mechanische compressor

Berichtdoor I Xyzyx I » zo jun 21, 2009 12:01 am

Ik dacht altijd dat het een turbo/compressor was als het door uitlaatgassen werd aangedreven en een supercharger als het door de motor (bv. aandrijfriem) werd aangedreven :-k

Maar wel een leuk speeltje, ben benieuwd naar een dyno test van dit beestje :cool:

Gebruikersavatar
njoy_fg
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 527
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 6:22 pm
Merk: Tamiya
Type: M-03R
Zenderset: Futaba 4pk
Frequentie: 2,4Ghz
Club: MRCZ

Re: 2-takt met mechanische compressor

Berichtdoor njoy_fg » zo jun 21, 2009 3:23 pm

turbo=uitlaat

compressor is snaar aangedreven(supercharger)
Afbeelding

Gebruikersavatar
GeenIdee
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 176
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 6:47 pm
Land: NL... denk ik
Provincie: Utrecht
Merk: FG / Serpent
Type: MT 29cc / 950
Zenderset: spectrum
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: 2-takt met mechanische compressor

Berichtdoor GeenIdee » zo jul 19, 2009 2:41 pm

Ligt er net aan hoe je het noemen wilt.

Over het algemeen is er bekend dat een turbo door de uitlaatgassen word aangedreven. En een supercharger door de krukas. Vaak word dan gedacht aan zo'n grote blower, maar een supercharger kan ook een slakkenhuis zijn met een poelie ipv turbine wiel.

Nederlandse monteurs willen nog wel eens turbo / uitlaat(gas)turbo en krukas turbo zeggen.

Uitlaatgasturbo is er eigenlijk maar in 1 variant. Dat is een compressor wiel aangedreven door een turbine wiel (uitlaatzijde). Wel zijn er velen verschillende combinaties van uitlaat en inlaat huis (de maten), verschillen in matteriaal, en plaatsing van turbo. Paralel, of in serie (in serie zie je met name in de trekkertrek, verder nergens)

Krukas turbo zijn er meerdere varianten in, de meest bekende is de roots blower, te vinden op al die amerikaanse V8én, maar ook kleinere modellen.
Dan is er nog een ander soort blower waar ik de naam niet van weet.
De bekende G-lader is in princiepe ook een krukas turbo.
En dan het slakkehuisje nog, compressorzijde van een gewone turbo aangedreven door de krukas.




Tot zo ver het lesje turbo's, dwaal wat ver af :razz:


Of het gaat werken? Theoretisch niet, want het blijft een 2-takt motor, en alle extra lucht / brandstof blaas je regelrecht de uitlaat in. Kan me zelfs voorstellen dat het averechts werkt, want precies wanneer de klap op de zuiger is zou er druk op bouwen onder de zuiger door de turbo.

Het schijnt in de praktijd met een nitro motor iets mee te vallen heb ik is gehoord, maar dat moet ik ook maar zien.

Wel grappig opzich, zie dat het een motor is die in een boot thuis hoort, wat ik dan niet snap, is waarom hij geen 4-takt motor pakt.

gr,


Terug naar “Motoren/uitlaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten