Baja start niet

Post hier alles over motoren (Zenoah, CY), carburateurs, bougie en uitlaten

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Baja start niet

Berichtdoor Roel » vr jul 03, 2009 6:16 pm

RonW schreef:
C3 lagers zijn er namelijk voor gemaakt om koud een speling te hebben die verdwijnt na het warmrijden van de motor.
Zover ik weet worden ze er niet speciaal voor gemaakt. Ze komen van dezelfde 'lopende band' en dan worden ze getest op speling. Dit betekent dus dat C4 niks meer waard is dan C3 of C2

Hier de betekenissen van lagers:
C1 is volgens mij voor lage toerentallen, C2 heeft al wat speling, C3 heeft al redelijk wat speling, voor onze motoren. De C4 voor hogere toeren.
Afbeelding
De speling zit op de rode puntjes.

Maar wat ik niet begrijp. Als het lager op die punten speling heeft, dan moet hij bij de warme motor ook de speling hebben. De motor zet in zijn geheel in en uit door de temperatuur. Zo te zien bestaat het lager geheel uit staal dus moet de speling blijven bestaan. :-k
Velle est posse

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Baja start niet

Berichtdoor RonW » vr jul 03, 2009 7:19 pm

Zoals jij aangeeft zit er inderdaad speling op de rode streepjes zoals in de tekening.
En precies ze komen van dezelfde lopende band, en worden inderdaad gesorteerd op de speling en ingedeeld van C1, C2, C3, C4,,,,,,,,
Bij een C3 of C4 verdwijnt echt de speling tot nagenoeg 0, dit komt door de wrijving die ontstaat tijden het draaien van de lagers vanaf een bepaald toerentaal.
Dus C3 lagers in een laag toerige motor heeft niet echt zin.
Een gewoon lager zal als deze warm is, wat meer weerstand bieden dan bijvoorbeeld een C3 of C4, deze speling terugbrengen naar 0 heeft met het toerental te maken.
Ga je nog meer toeren maken dan dat de motoren nu doen, dan zou je naar C4 kunnen.

Maar dat neemt niet weg dat krukas ook zijdelings wel gaat uitzeten als deze warm wordt.
Maar als je alles zeker wilt weten, neem dan eens contact op RN tuning.
Deze bouwen volgens mij altijd hun motor op 0,5mm zijdelings speling.
En gebruiken ook de met radius aangeslepen C3 krukaslagers.

Ik heb bij meerder zaken info ingewonnen, en alle adviseren niet de gewone krukaslagers te gebruiken in een zenoah motor, dit in verband met de dan iets te brede inbouwbreedte van lager punten.
Laatst gewijzigd door RonW op vr jul 03, 2009 10:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Baja start niet

Berichtdoor Roel » vr jul 03, 2009 7:41 pm

RonW schreef:
Bij een C3 of C4 verdwijnt echt de speling tot nagenoeg 0, dit komt door de wrijving die ontstaat tijden het draaien van de lagers vanaf een bepaald toerentaal.
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Wrijving <=> warmte
Dus eigenlijk zeg je dat de kogeltjes meer uit zetten dan de stalen rand (of de stalen rand minder als de kogeltjes). Ook al zitten ze in dezelfde warme/hete motor nagenoeg tegen elkaar aan. En worden ze beide gekoeld/gesmeerd door dezelfde olie... :-k

RonW schreef:
Ik heb bij meerder zaken info ingewonnen, en alle adviseren niet de gewone krukaslagers te gebruiken in een zenoah motor, dit in verband met de dan iets te brede inbouwbreedte van lager punten.
Dat zou best kunnen, maar er wordt nu min of meer gesuggereerd dat de normale lagers ongewenste spanningen opleveren. Terwijl er heel wat rijders, waaronder ik, rijden met een standaard motor of de standaard lagers. Ik heb niemand horen klagen erover. Een paar jaar geleden werden ze er door de bekende motor tuners ook niet in gezet, en die motoren liepen ook als een trein.
Velle est posse

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Baja start niet

Berichtdoor RonW » vr jul 03, 2009 10:35 pm

Dat zou best kunnen, maar er wordt nu min of meer gesuggereerd dat de normale lagers ongewenste spanningen opleveren. Terwijl er heel wat rijders, waaronder ik, rijden met een standaard motor of de standaard lagers. Ik heb niemand horen klagen erover. Een paar jaar geleden werden ze er door de bekende motor tuners ook niet in gezet, en die motoren liepen ook als een trein.
Mischien werd vroeger de krukas wel aangepast of werd er mischien wel een andere krukas gebruikt.
In iedergeval ik kwam tot de conclusie dat het hier bij mijn motor (Zenoah G260RC) net niet past met de standaard lagers.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ome Droogmole
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 222
Lid geworden op: za mar 07, 2009 6:21 pm
Land: nederland
Provincie: Noord-Holland
Merk: hpi
Type: baja 5B SS
Zenderset: Spektrum DX3R
Frequentie: 2.4ghz
Club: -
Locatie: Texel

Re: Baja start niet

Berichtdoor Ome Droogmole » vr jul 03, 2009 10:48 pm

Mischien werd vroeger de krukas wel aangepast of werd er mischien wel een andere krukas gebruikt.
In iedergeval ik kwam tot de conclusie dat het hier bij mijn motor (Zenoah G260RC) net niet past met de standaard lagers.
.. met de standaard lagers bedoel je dan de SKF lagers en niet de zenoah lagers die al in de motor zitten toch??

misschien gek idee... maar als je bij elke revisie van je motor je krukas lagers moet aan passen.. is het dan niet makkelijker om de radius uit de krukas te draaien??.. dat hoef je maar 1 keer te doen.. daarna kunnen er gewone onaangepaste SKF lagers in..
of verzwakt dit de krukas teveel??..

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Baja start niet

Berichtdoor RonW » vr jul 03, 2009 10:56 pm

Ik pas dus eenmalig het carter aan, en daarna kan ik in iedergeval de standaard SKF lagers gebruiken.

Krukas zou je ook kunnen aanpassen.
Of als er een nieuwe in moet een CY krukas nemen.

Maar goed laten we weer verder gaan met waar dit topic eigelijk over gaat, het niet willen starten!
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
daffy duck
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 25
Lid geworden op: za mar 29, 2008 8:09 pm
Provincie: Limburg
Locatie: Landgraaf

Re: Baja start niet

Berichtdoor daffy duck » za jul 04, 2009 10:26 am

Hoi,


Allemaal leuk en aardig maar als je bij een paar specs gaat kijken dan zet men gewoon het nummer van een SKF/FAG/NSK lager in en volgens mijn is de exta speling alleen in verticale zin. Nu ik zit in de gieterij wereld waar men dus met hele hoge temperaturen werkt en wat we daar vaak doen is als een fabrikant een standaard lager adviseerd en deze gaan toch kapot dat we dit simpel oplossen door een c3 of c4 te monteren en voor de rest niets aanpassen.


gr


Terug naar “Motoren/uitlaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten