Hello allen,
Toch nog even een vraag.
Af en toe hapert de motor bij het optrekken. Ik dacht eerst dat dit aan de zender lag, een soort storing, maar toen ik de bougie had schoongemaakt was het nagenoeg over.
Nu heb ik er een nieuwe bougie in: CMR 7H.
Hier heb ik nu een minuutje of 10 mee gereden.
De isolator is niet helemaal zwart, maar toch wel gekleurd (nog duidelijk tot dusver )
Zou er dus een warmere bougie in kunnen?
Wat is een warmere bougie? En wat heeft deze voor nut?
De motor loopt in ieder toerengebied mooi, pakt goed op en jankt goed door.
Nu meende ik de laatste keer te horen dat er toch weer een hikje inzat. Dus een korte hapering.
Heeft iemand tips voor mij?
Zonder filts
Met flits
Haperende motor
Moderator: Moderator's groep
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: Haperende motor
De kleur van de bougie wil eigenlijk niet zoveel zeggen bij een tweetakt motor. Maar daar zijn de meningen ook over verdeelt.
Ik kijk er iegelijk nooit naar.
Edit: ze zeggen zwart is te rijk en grijs/wit is te arm. Koffiebruin zou een goede kleur moeten zijn. Maar schijnbaar is dit ook afhankelijk van de gebruikte olie.
Vaak geeft het niveau in het pompballetje mij een goede indicatie van de motor temperatuur. Ik gebruikt de standaard bougie bij alle temperaturen en zorg ervoor door hem iets rijker of armer te draaien om de motor op de goede temperatuur te houden.
Vaak door te luisteren en kijken hoe de motor reageert tijdens het rijden.
Heb je wel voldoende koelgaten in de body zitten ?
Een goede keuze motor olie is eigenlijk ook wel bepalend voor een goede koeling/smering.
groetjes Roel
Ik kijk er iegelijk nooit naar.
Edit: ze zeggen zwart is te rijk en grijs/wit is te arm. Koffiebruin zou een goede kleur moeten zijn. Maar schijnbaar is dit ook afhankelijk van de gebruikte olie.
Vaak geeft het niveau in het pompballetje mij een goede indicatie van de motor temperatuur. Ik gebruikt de standaard bougie bij alle temperaturen en zorg ervoor door hem iets rijker of armer te draaien om de motor op de goede temperatuur te houden.
Vaak door te luisteren en kijken hoe de motor reageert tijdens het rijden.
Heb je wel voldoende koelgaten in de body zitten ?
Een goede keuze motor olie is eigenlijk ook wel bepalend voor een goede koeling/smering.
groetjes Roel
Velle est posse
- Tiemen
- Actieve poster
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Overijssel
- Merk: HPI
- Type: Baja 5T
- Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
- Frequentie: 2.4GHz
- Club: RC Elburg
- Locatie: Genemuiden
Re: Haperende motor
Het is een body van de 5T, dus ik neem aan dat er voldoende koeling is.
Het pompballetje is nooit leeg tijdens het rijden, dus dit is goed.
Uiteraard is olie zeeeeeer belangrijk. En de meningen verschillen over de diverse oliën, maar ik gebruik Castrol A747.
Wel iets (..) duurder dan de TTS, maar goed de olie is niet het duurste van de auto.
Het pompballetje is nooit leeg tijdens het rijden, dus dit is goed.
Uiteraard is olie zeeeeeer belangrijk. En de meningen verschillen over de diverse oliën, maar ik gebruik Castrol A747.
Wel iets (..) duurder dan de TTS, maar goed de olie is niet het duurste van de auto.
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: Haperende motor
De gebruikte olie is prima. Ik denk dat je het niet in een andere temperatuur bougie moet zoeken. Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. (maar dat wil zeker niet alles zeggen )
Ik zou naar eens van de afstelling van de carb. kijken, het kan best zijn dat hij te arm of te rijk staat. Als de motor niet op temperatuur komt gaat de bougie kapot, maar ook als de motor te arm staat.
mmzlsl Roel
Ik zou naar eens van de afstelling van de carb. kijken, het kan best zijn dat hij te arm of te rijk staat. Als de motor niet op temperatuur komt gaat de bougie kapot, maar ook als de motor te arm staat.
mmzlsl Roel
Velle est posse
- RonW
- Stamgast
- Berichten: 951
- Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
- Land: NL
- Merk: Homemade
- Type: Monsterbeetle Pro XL
- auto 2: Losi
- Type 2: 22T
- Zenderset: Spectrum DX3C
- Frequentie: 2.4GHz DSM
- Club: RCLargescale
- Locatie: Ommen
- Contacteer:
Re: Haperende motor
Ik heb dit probleem laatst in het echt gezien bij Tiemen zijn Baja.
En de motor loopt verder gewoon goed, dus lijkt het mij dat je dit hoeft te zoeken in de carb afstelling.
Zo precies hoef je de carb niet te zetten, het is niet de bedoeling dat je dit moet afstelen om dat haperen tegen te gaan.
Bougie heeft ook de juiste kleur, als deze grijs zou zijn dat heb je echt wel een te arm afgestelde motor in het hoge toerengebied.
Ik weet niet of de metalen kap nog op de bougie zit,,,, maar ik denk eerder dat het toch een storing is via de bougie die de gasservo een beetje op tilt zet.
En de motor loopt verder gewoon goed, dus lijkt het mij dat je dit hoeft te zoeken in de carb afstelling.
Zo precies hoef je de carb niet te zetten, het is niet de bedoeling dat je dit moet afstelen om dat haperen tegen te gaan.
Bougie heeft ook de juiste kleur, als deze grijs zou zijn dat heb je echt wel een te arm afgestelde motor in het hoge toerengebied.
Ik weet niet of de metalen kap nog op de bougie zit,,,, maar ik denk eerder dat het toch een storing is via de bougie die de gasservo een beetje op tilt zet.
- Tiemen
- Actieve poster
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Overijssel
- Merk: HPI
- Type: Baja 5T
- Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
- Frequentie: 2.4GHz
- Club: RC Elburg
- Locatie: Genemuiden
Re: Haperende motor
No, er zit een rubberen kap op. Morgen kun je het zien.RonW schreef:Ik weet niet of de metalen kap nog op de bougie zit,,,, maar ik denk eerder dat het toch een storing is via de bougie die de gasservo een beetje op tilt zet.
Het leek mij eerst ook storing, net zoals je zegt loopt de motor verder goed, pakt verder goed op en ook de top is naar mijn mening goed.
Helaas rij ik nog met de 27 i.p.v. 2.4 Ghz, maar de eerste 4 tankjes had ik nergens last van.
Trouwens het is niet meer zo erg als toen jullie hier waren.
Maar goed, morgen zien/horen jullie het zelf weer, misschien dat we dan eens kijken kunnen hoe hij het doet, en evt zonder de motor aan.
Re: Haperende motor
@ We gaan het morgen horen wat het nou was als het goed is ,gr.Dr.Dre.
- RonW
- Stamgast
- Berichten: 951
- Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
- Land: NL
- Merk: Homemade
- Type: Monsterbeetle Pro XL
- auto 2: Losi
- Type 2: 22T
- Zenderset: Spectrum DX3C
- Frequentie: 2.4GHz DSM
- Club: RCLargescale
- Locatie: Ommen
- Contacteer:
Re: Haperende motor
Kom je morgen ook Dr. Dre.Dr.Dre. schreef:@ We gaan het morgen horen wat het nou was als het goed is ,gr.Dr.Dre.
We kunnen er nog wel een baja 5b of MT of MB bij hebben bij de mini bash morgen in Beerze (Ommen)
4 auto's in iedergeval aanwezig, en eens kijken of we nog mooie plaatjes kunnen schieten.
Re: Haperende motor
RonW schreef:Kom je morgen ook Dr. Dre.Dr.Dre. schreef:@ We gaan het morgen horen wat het nou was als het goed is ,gr.Dr.Dre.
We kunnen er nog wel een baja 5b of MT of MB bij hebben bij de mini bash morgen in Beerze (Ommen)
4 auto's in iedergeval aanwezig, en eens kijken of we nog mooie plaatjes kunnen schieten.
@ Had heel graag ff langs gekomen gabber,is het niet dat ik morgen vroeg al in Groningen zit,,,,,,,,,,,voor iets, maar maak wel ff foto's RON want ik ben er gek op, have fun boys morgen ( zometeen),gr.Dr.Dre.
- Tiemen
- Actieve poster
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Overijssel
- Merk: HPI
- Type: Baja 5T
- Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
- Frequentie: 2.4GHz
- Club: RC Elburg
- Locatie: Genemuiden
Re: Haperende motor
Grrrrrrrrrrrrr
Vrij vertaald: het is niet over, maar meer geworden
Nadat Ron mij attendeerde op de bougiekap, heb ik deze eraf gehaald en een klein stukje van het draad weggeknipt.
En eerlijk is eerlijk, toen ging het een heeeeeeeeeeeeel stuk beter, bijna weg zeg maar.
Helaas kwam het later weer terug. Vreemd, misschien dat Henri/Ron een korte uitleg kan geven (zo technisch ben ik niet onderlegd), maar het lijkt toch in de bougiekap/draad/ontsteking te zitten.
Klinkt dit bekend in je oren, dan ben ik nieuwsgierig naar hoe je dit opgelost hebt.
ff wat foto's:
Vrij vertaald: het is niet over, maar meer geworden
Nadat Ron mij attendeerde op de bougiekap, heb ik deze eraf gehaald en een klein stukje van het draad weggeknipt.
En eerlijk is eerlijk, toen ging het een heeeeeeeeeeeeel stuk beter, bijna weg zeg maar.
Helaas kwam het later weer terug. Vreemd, misschien dat Henri/Ron een korte uitleg kan geven (zo technisch ben ik niet onderlegd), maar het lijkt toch in de bougiekap/draad/ontsteking te zitten.
Klinkt dit bekend in je oren, dan ben ik nieuwsgierig naar hoe je dit opgelost hebt.
ff wat foto's:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast