RW zenoah 26cc tuning zuiger
Moderator: Moderator's groep
- Youri Profijt
- Actieve poster
- Berichten: 207
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 7:12 pm
- Land: NL
- Provincie: Groningen
- Merk: FG/Elcon
- Type: Monster
- auto 2: Hormann
- Type 2: HT2
- Zenderset: Spektrum DX3.0
- Frequentie: 2.4GHz
- Club: ORCD
- Website: http://www.eenstapdichterbij.nl/
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
zou kunnen maar dat lijkt me met mijn blokje beetje vreemd want had er in totaal geen 2 of 3 jerrycans 5liter door gereden
" denk je een keer geniaal te zijn,..... denkt er niemand met je mee "
- RonW
- Stamgast
- Berichten: 951
- Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
- Land: NL
- Merk: Homemade
- Type: Monsterbeetle Pro XL
- auto 2: Losi
- Type 2: 22T
- Zenderset: Spectrum DX3C
- Frequentie: 2.4GHz DSM
- Club: RCLargescale
- Locatie: Ommen
- Contacteer:
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
De cilinders die in RC boten gebruikt worden hebben ook deze eigennaardige slijtage.
Alleen een boot komt geen zand tegen op het water.
Blijkt dus gewoon uitzetten van de zuiger te zijn die dan de schade veroorzaakt.
De cilinder wordt op deze plek ook warmer en samen zorgen ze voor deze slijtplekken.
Alleen een boot komt geen zand tegen op het water.
Blijkt dus gewoon uitzetten van de zuiger te zijn die dan de schade veroorzaakt.
De cilinder wordt op deze plek ook warmer en samen zorgen ze voor deze slijtplekken.
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
Naar mijn mening appels en peren vergelijken. De PUM verschillen van binnen en buiten behoorlijk van van de motoren waar wij mee rijden.RonW schreef:De cilinders die in RC boten gebruikt worden hebben ook deze eigennaardige slijtage.
Het ongeveer hetzelfde als een yamaha tweetakt crosmotor vergelijken met een yamaha buitenboord motor..
Velle est posse
- RonW
- Stamgast
- Berichten: 951
- Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
- Land: NL
- Merk: Homemade
- Type: Monsterbeetle Pro XL
- auto 2: Losi
- Type 2: 22T
- Zenderset: Spectrum DX3C
- Frequentie: 2.4GHz DSM
- Club: RCLargescale
- Locatie: Ommen
- Contacteer:
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
Past een Yamaha buitenboord motor cylinder op een yamaha tweetakt crosser?
Geen idee,,,,,,
Past een PUM cilinder op een G260RC en G270RC zenoah,,,,,, ja.
Wat is het verschil,,,,,, de poorttiming en de koeling is anders.
Slag van de krukas en zuigerdiameter is zelfs hetzelfde.
Darksoul kitjes zijn PUM cilinders op Zenoah G260RC en G270RC.
Maar verschil in mening zal er altijd zijn.
Kijk anders hier eens,,,, dit is 1 van de vele tuners die er al mee werken.
De CAT5 mfg tuningzuigers.
http://innovativehobby.com/15436-baja5b ... 1-1-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier de info:
CAT 5 MFG - 34mm "Lightened" Zenoah Piston & Ring for 26cc Zenoah, Fuelie, CY Engines cat5035
This is a Zenoah 34mm piston / ring that has been CNC lightened and modified by CAT 5 Manufacturing. Fits G260RC / G270RC / Chung Yang CY26RC (aka "Fuelie") 26cc engines that are commonly found in HPI Baja 5B / 5T. This piston is 22% lighter than stock allowing the engine to spool-up faster, rev higher, and give better overall performance. The inside of the piston has been stripped of it's excess material making the piston lighter and better balanced. The top of the piston has been modified to resist "lean siezures". A lean siezure is a condition that happens when an engine's fuel mixture is too lean, causing excessive heat build-up to the piston and cylinder. As the engine gets hot, the top of the piston will expand to the point where it will start dragging the cyliner walls causing the aluminum of the piston to smear across the piston ring siezing the ring into the piston. This will cause the engine to lose its compression and make the engine not run. CAT 5 has "turned-down" the outer diameter of the piston on both sides of the ring groove to protect the piston ring from lean siezing. This procedure does not reduce the engines compression, but instead, reduces the surface area of the piston skirts thus reducing parasitic drag between the piston and cylinder. This lightened piston is a must for any racer or basher who is looking to get more performance out of his stock or modified engine.
Also fits Zenoah G260PUH / G260PUM / ESP27.2cc engines
•22% Lighter
•Faster Spool-up
•More RPM's
•Better Performance
•Resists Lean Siezures
•Less Parasitic Drag
•Better Balanced
Geen idee,,,,,,
Past een PUM cilinder op een G260RC en G270RC zenoah,,,,,, ja.
Wat is het verschil,,,,,, de poorttiming en de koeling is anders.
Slag van de krukas en zuigerdiameter is zelfs hetzelfde.
Darksoul kitjes zijn PUM cilinders op Zenoah G260RC en G270RC.
Maar verschil in mening zal er altijd zijn.
Kijk anders hier eens,,,, dit is 1 van de vele tuners die er al mee werken.
De CAT5 mfg tuningzuigers.
http://innovativehobby.com/15436-baja5b ... 1-1-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier de info:
CAT 5 MFG - 34mm "Lightened" Zenoah Piston & Ring for 26cc Zenoah, Fuelie, CY Engines cat5035
This is a Zenoah 34mm piston / ring that has been CNC lightened and modified by CAT 5 Manufacturing. Fits G260RC / G270RC / Chung Yang CY26RC (aka "Fuelie") 26cc engines that are commonly found in HPI Baja 5B / 5T. This piston is 22% lighter than stock allowing the engine to spool-up faster, rev higher, and give better overall performance. The inside of the piston has been stripped of it's excess material making the piston lighter and better balanced. The top of the piston has been modified to resist "lean siezures". A lean siezure is a condition that happens when an engine's fuel mixture is too lean, causing excessive heat build-up to the piston and cylinder. As the engine gets hot, the top of the piston will expand to the point where it will start dragging the cyliner walls causing the aluminum of the piston to smear across the piston ring siezing the ring into the piston. This will cause the engine to lose its compression and make the engine not run. CAT 5 has "turned-down" the outer diameter of the piston on both sides of the ring groove to protect the piston ring from lean siezing. This procedure does not reduce the engines compression, but instead, reduces the surface area of the piston skirts thus reducing parasitic drag between the piston and cylinder. This lightened piston is a must for any racer or basher who is looking to get more performance out of his stock or modified engine.
Also fits Zenoah G260PUH / G260PUM / ESP27.2cc engines
•22% Lighter
•Faster Spool-up
•More RPM's
•Better Performance
•Resists Lean Siezures
•Less Parasitic Drag
•Better Balanced
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
De slag van de krukas en de zuigerdiameter zijn inderdaad hetzelfde. Maar dat is ook het enigste.RonW schreef:Past een Yamaha buitenboord motor cylinder op een yamaha tweetakt crosser?
Geen idee,,,,,,
Past een PUM cilinder op een G260RC en G270RC zenoah,,,,,, ja.
Wat is het verschil,,,,,, de poorttiming en de koeling is anders.
Slag van de krukas en zuigerdiameter is zelfs hetzelfde.
Darksoul kitjes zijn PUM cilinders op Zenoah G260RC en G270RC.
Behalve de poortiming en spoeling zijn er nog veel meer onderdelen anders. Eigenlijk voor 95% anders.
Dat de cilinderkitjes uitwisselbaar zijn wil nog niet zeggen dat je de motoren zonder meer met elkaar mag vergelijken.
Maar zoals ik het lees wordt de top van zuiger aangepast voorals men de motoren te arm afsteld of te weinig olie gebruikt of de verkeerde olie.
Dus te weinig smering. Dan loopt naar mijn mening elke motor kapot of krijgt extra slijtage.
Velle est posse
- RonW
- Stamgast
- Berichten: 951
- Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
- Land: NL
- Merk: Homemade
- Type: Monsterbeetle Pro XL
- auto 2: Losi
- Type 2: 22T
- Zenderset: Spectrum DX3C
- Frequentie: 2.4GHz DSM
- Club: RCLargescale
- Locatie: Ommen
- Contacteer:
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
Je haalt het volgende aan,,,,,,,zie hierboven,,,,,,Roel schreef:Naar mijn mening appels en peren vergelijken. De PUM verschillen van binnen en buiten behoorlijk van van de motoren waar wij mee rijden.RonW schreef:De cilinders die in RC boten gebruikt worden hebben ook deze eigennaardige slijtage.
Het ongeveer hetzelfde als een yamaha tweetakt crosmotor vergelijken met een yamaha buitenboord motor..
De zuigers zijn gewoon uitwisselbaar, ook de PUM cilinder is uitwisselbaar naar de gewone motor.
Betekend dat de basis gewoon hetzelfde is.
Tuurlijk is er veel anders,,,,,, motor en aansluiting is gemaakt voor een boot net als met de koeling, vandaar dus de anderde onderdelen.
Dit is naar mijn idee gewoon vergelijk tussen:
EN
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
Jij vind dat omdat de zuiger en cilinder uitwisselbaar is en daarmee de basis hetzelfde is.
Dan kan ik niet anders concluderen dat je dan van mening moet zijn een andere carter, spoeling, krukas, timing, vliegwiel, ontsteking en koeling van de PUM geen enkele invloed heeft op de werking, aantal toeren en slijtage van de motor t.o.v. van G270RC? Naar mijn mening moet je een motor als 1 geheel zien en niet alleen naar de zuiger en cilinder kijken om een goed vergelijk te maken.
Een paar jaar geleden, volgens mij 2005, waren er ook een boel motoren op de markt die last hadden van dit soort schade. Een bekende tuner uit Nederland is/was van mening dat het komt door eigenfrequentie (vibratie). Zenoah gaf op dat moment aan dat het wordt verweten wordt aan de materiaalkeuze (die wel eens wordt aangepast) in kombinatie met de cylinderkopophanging.
- Maar de verklaring die aanhaalt verwijt het aan het te arm lopen van de motor. Dit kun je dus naar mijn mening voorkomen door goed op de smering en afstelling te letten. Daarop ga inhoudelijk niet op in, dat had ik wel gehoopt om te horen wat jou visie is.
-Op de eerste pagina geeft je aan dat (ook) een rede is, dat met de benzine van tegenwoordig het octaan gehalte naar beneden is gegaan waardoor de zuiger aan de bovenzijde en de kop van cilinder warmer wordt.
Dat begrijp ik niet, op de site van shell is nog steeds te vinden dat de V-power een octaan gehalte heeft van 95.
Aan de andere kant van oceaan in de VS is dit wel het geval, daar zijn de octaan waardes inderdaad lager. Maar mij zie je niet meer een roeibootje de oceaan over gaan om 5 liter te tanken.
mmzlls Roel
verder even de off-topic post's verwijderd.
Dan kan ik niet anders concluderen dat je dan van mening moet zijn een andere carter, spoeling, krukas, timing, vliegwiel, ontsteking en koeling van de PUM geen enkele invloed heeft op de werking, aantal toeren en slijtage van de motor t.o.v. van G270RC? Naar mijn mening moet je een motor als 1 geheel zien en niet alleen naar de zuiger en cilinder kijken om een goed vergelijk te maken.
Een paar jaar geleden, volgens mij 2005, waren er ook een boel motoren op de markt die last hadden van dit soort schade. Een bekende tuner uit Nederland is/was van mening dat het komt door eigenfrequentie (vibratie). Zenoah gaf op dat moment aan dat het wordt verweten wordt aan de materiaalkeuze (die wel eens wordt aangepast) in kombinatie met de cylinderkopophanging.
- Maar de verklaring die aanhaalt verwijt het aan het te arm lopen van de motor. Dit kun je dus naar mijn mening voorkomen door goed op de smering en afstelling te letten. Daarop ga inhoudelijk niet op in, dat had ik wel gehoopt om te horen wat jou visie is.
-Op de eerste pagina geeft je aan dat (ook) een rede is, dat met de benzine van tegenwoordig het octaan gehalte naar beneden is gegaan waardoor de zuiger aan de bovenzijde en de kop van cilinder warmer wordt.
Dat begrijp ik niet, op de site van shell is nog steeds te vinden dat de V-power een octaan gehalte heeft van 95.
Aan de andere kant van oceaan in de VS is dit wel het geval, daar zijn de octaan waardes inderdaad lager. Maar mij zie je niet meer een roeibootje de oceaan over gaan om 5 liter te tanken.
mmzlls Roel
verder even de off-topic post's verwijderd.
Velle est posse
- Tiemen
- Actieve poster
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Overijssel
- Merk: HPI
- Type: Baja 5T
- Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
- Frequentie: 2.4GHz
- Club: RC Elburg
- Locatie: Genemuiden
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
Octaangehalte was 98!
Het is dus wel lager geworden.
Maar een gerelateerde vraag:
In de rallysport gebruiken ze brandstof met een octaangehalte van rond de 108.
Kunnen wij dit ook gebruiken, en zo ja, heeft dit nog voordelen?
Het is dus wel lager geworden.
Maar een gerelateerde vraag:
In de rallysport gebruiken ze brandstof met een octaangehalte van rond de 108.
Kunnen wij dit ook gebruiken, en zo ja, heeft dit nog voordelen?
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger
Sorry type fout van mijn kant, volgens shell is het 97 V-power en bij mijn weten altijd zo geweest.
De total 98 is nog steeds RON98 en bij BP idem dito
Je octaan booster gebruiken, je zou zeggen dat de Zenoah dan beter zou moeten lopen. Maar ik heb er geen ervaring in.
De total 98 is nog steeds RON98 en bij BP idem dito
Je octaan booster gebruiken, je zou zeggen dat de Zenoah dan beter zou moeten lopen. Maar ik heb er geen ervaring in.
Velle est posse
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast