Pagina 3 van 4

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 10:31 am
door njoy_fg
hoger octaangetal = beter tegen detonatie.

detonatie = zelfontbranding (op een verkeerd tijdstip) door te hoge compressie.

Hoger octaangetal gaat een zenoah niet ineens beter van lopen.

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 10:47 am
door Tiemen
Bij 'gewone' motoren (dus in de 1:1 auto's) heeft meer octaan wel degelijk nut.
Niet alleen vanwege meer vermogen, maar ook vanwege de constantheid.
De brandstof die je aan de pomp koopt heeft nooit iedere keer exact hetzelfde octaan getal.
De 'race' brandstof met het hogere octaan getal is exact. Daar kun je dus beter je motor op af stellen.
Deze constante waarde is voor veel preparateurs/tuners de reden om deze (dure) brandstof te gebruiken.
Hoe kleiner de neiging tot pingelen, hoe meer je het brandstof/luchtmengsel kunt samenpersen, waardoor je er meer vermogen uit kunt halen.

Maar werkt dit ook zo met 2 takt? Daarom stelde ik de vraag. Ik heb nl geen idee of het voor 2 takt ook zo werkt.

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 6:46 pm
door RonW
Een 2-takt tuner hier in de buurt gaat altijd zijn benzine halen in de buurt van assen voor zijn racers.
Puur voor het octaan gehalte.
Gebruikt hij dit niet, dan lopen zijn racer schade op aan de zuiger en cilinder.
Eeen standaard zenoah zal dit wel niet krijgen.
Maar wanneer men een goede expansie uitlaat gebruikt met wat aanpasingen, gaat het toerental en het vermogen omhoog.
Waarbij deze dingen ook hier aan de orde zijn.


Door een hoger octaan te gebruiken hoeft je motor ook niet beter van te gaan lopen, maar zorgt in sommige gevallen en vooral bij tuning dat de motor minder of geen schade oploopt.

Daarvoor is nu juist ook deze zuiger bedoeld, om de wrijving te verminderen en te zorgen voor net iets minder slijtage.
In iedergeval mijn motor pakt nu feller op, en het toerental is daarbij omhoog gegaan, trekkracht daarin tegen is onderin minder geworden.


Carter, spoeling en krukas van een PUM is aan de binnenzijde hetzelfde als van de motoren zoals de G260RC en G270RC.
Ook is de ontsteking uitwisselbaar.
Ik heb nu heel wat reviews op forums doorgelezen wat betreft PUM cilinders die samen met de Darksoul head op de G260RC of G270RC gebruikt worden.
CC racing "de tuner in de boten motoren" maakt er erg snelle blokken mee.
waaronder de Darsksoul the beast/6.5+hp and 18,000 + Rpm

Afbeelding

Als de spoeling, carter of krukas anders zou zijn, zou het toch onmogelijk zijn om een PUM cilinder goed te laten lopen op een G260RC G270RC.
En als de standaard Zenoah PUM en de gepoorte "SIKK" CY PUM cilinders zonder problemen gemonteerd kunnen worden op een G260RC of een G270RC.
En dan verder hetzelfde vermogen leveren als op een PUM carter, dan vind ik dat je ze mag vergelijken.

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 7:17 pm
door Roel
Carter, spoeling en krukas van een PUM is aan de binnenzijde hetzelfde als van de motoren zoals de G260RC en G270RC.
Zoek de verschillen alleen al door de ander vorm van de krukas krijg je een andere spoeling... :mrgreen:

Zenoah G23RC krukas
Afbeelding

Zenoah PUM
Afbeelding

Door het verschil in gewicht van de krukas zal de motor al een andere manier van lopen hebben. In dit geval zal de PUM l in de hoge toeren lopen. Daarom kun je naar mijn mening niet zeggen: het zijn dezelfde motoren en de slijtage van beide is hetzelfde.

Verder is het mooi dat Darksoul motoren samenstelt uit verschillende Zenoah hobby motoren. Maar dat maakt de motoren nog niet hetzelfde omdat (na aanpassingen/tunen) onderdelen uitwisselbaar zijn.

Maar je motor zal door al je aanpassingen aan de zuiger best beter lopen. Dat geloof ik gelijk.

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 7:49 pm
door RonW
En deze komt uit CY 26cc PUM carter.

Afbeelding

Stuffed 28mm stroke crankshaft for marine engines. Full-circle crankshaft with stuffing reduces case volume, increasing primary compression and increasing power. This crankshaft comes stock on Chung Yang (also known as CY or "Sikk") watercooled motors. Also fits Zenoah G231PUM and G260PUM with minor crankcase modification - you will need to slightly carve out the cases under the crankshaft flyweights to allow for proper clearance. Installing this crankshaft has a significant performance gain for the Zenoah engines.

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 8:15 pm
door Leooo1
RonW schreef: In iedergeval mijn motor pakt nu feller op, en het toerental is daarbij omhoog gegaan, trekkracht daarin tegen is onderin minder geworden.
hoe kan een motor feller oppakken en tegelijker tijd onderin minder trekracht hebben?

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 8:16 pm
door njoy_fg
@ Tiemen en RonW: Octaangehalte bestaat niet!

octaangetal wel.

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 9:01 pm
door RonW
Leooo1 schreef:
RonW schreef: In iedergeval mijn motor pakt nu feller op, en het toerental is daarbij omhoog gegaan, trekkracht daarin tegen is onderin minder geworden.
hoe kan een motor feller oppakken en tegelijker tijd onderin minder trekracht hebben?
Direct vanuit het oppakken van de koppeling is het koppel iets minder geworden, daarna pakt hij sneller op en loopt sneller door naar hogere toerentalen.

Maar even voor alle duidelijkheid!!!!!!
Het is een test bij mij, en gebaseerd op ideeen van al bestaande zuigers die in serie gemaakt en verkocht worden door verschillende tuners.
Deze zuigers worden gebruikt in de CY en Zenoah motoren zowel de car als boot motoren.

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: wo okt 14, 2009 9:37 pm
door Tiemen
njoy_fg schreef:@ Tiemen en RonW: Octaangehalte bestaat niet!

octaangetal wel.
Klopt, en als je goed hebt gelezen, zie je dat ik in mijn 2e post spreek over octaangetal!

Re: RW zenoah 26cc tuning zuiger

Geplaatst: do okt 15, 2009 7:10 am
door Roel
RonW schreef:En deze komt uit CY 26cc PUM carter.
Klopt...maar we hadden het over de Zenoah PUM en de Zenoah RC, niet CY.. ;) en dan nog is hij nog anders dan de Zenoah. Daarbij blijft mijn standpunt nog steeds dat de verschillende onderdelen de werking van de motor beinvloed en daarom niet zondermeer het slijtage met elkaar vergeleken mag worden.