met mijn motor heb ik dus aardig zand gehapt, of het nu van deze keer is of van afgelopen keeren weet ik niet maar deze keer was funest.
motor wou niet meer in toptoeren draaien en wou niet meer stabiel stationair draaien van hoge toeren naar lage toeren tot hij uit valt.
als ik hem dan weer start blijft hij zich zo gedragen, gas hendel bleef steken door t zand wat er tussen is gekomen. ook "zweet" hij daar brandstof.
heb de carburateur uit elkaar gehaald en gashendel as (de gene bediend door servo) snel schoon gemaakt. weer in elkaar en weer het zelfde probleem.
toen voor de 2e keer uitelkaar gehaald en alles afgenomen met vochtige doekjes alle verbind delen carburateur,pakkingen, lucht filter flens en alles weer droog gemaakt met een droge doek tot alle zand echt weg was.
gashendel as opnieuw schoon gemaakt en vast gezet, zag wel dat gashendel as uit gesleten raakt mischien omdat ik servo verder liet trekken dan nodig (wat me later opviel)
éénmaal thuis gekomen hem maar uit elkaar gedraait. toen ik cilinder er afpakte zag ik het probleem al vermengt met olie zitten "zand"
zuiger t.p.v lucht inlaad vol met krassen. en bruine een strook bruine jek op bovenkant zuiger, zie foto

bruine strook plakkerig spul van af hard van zuiger naar rechts tot de rand.
wat het is geen idee ook niet waar het van komt, overtollig vloeibare pakking??
toen de cilinder schoon gemaakt en bekeken, zit 1 wat diepere kras in van +/- 1cm en daar naas 3 kleinere en minder diepe.
wat wel opvallend was is dat er rechts boven de uitlaad poort in de nok van de cilinder een slijtage groef zit van ongeveer 2,5 cm horizontaal, heeft dat met dat andere octaan gehalte in brandstof tegenwoordig temaken of omdat er bvb speling in krukas zit?

als ik onderblok op tafel zet en ik pak de koppeling en vliegwiel vast en wrik hem zit er een beetje speling in, weet niet of dat kwaad kan.
ben van plan om nu dit aan te pakken maar wou graag jullie mening weten met wat allemaal aan te pakken, bedoeling is om er weer zo snel mogelijk mee te tijden maar wil niks overslaan.
zuiger moet vervangen worden denk ik, cilinder weet ik niet helemaal zeker en carburateur lijkt me nog wel in orde op het "geshendel asje" na.
en krukas er uit en onder blok goed reinigen ivm het ingedrongen zand. lagers mischien vervangen ivm speling???
hoor graag wat jullie er van zeggen voor ik verder ga met onderblok los halen en spullen bestellen