temperatuur motor 140+° ??

Algemene Bigscale vragen

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor jaeneke » zo nov 30, 2008 9:15 pm

dag mensen, ik heb een telemetry set van spektrum op mijn HT2 gemonteerd gehad, een beetje voor de gein, ik had het systeem liggen voor al de XT8 naar brushless omgebouwd ging worden maar ik besloot het systeem vandaag eens te testen in de manege in montfort...µ

iig daar kwam ik al snel te merken dat de motor zonder enige moeite over de 100° warm werd, hbe ik iets verkeerd gedaan ofzo ?

de sensor zat net boven de uitlaat tussen de koelribben en de sensor kabel was verlengd...

dit is het enigste wat ik kan bedenken wat verkeerd was, ik heb ook nog eens geprobeerd gehad om de sensor in de bovenste koelrib te steken maar het resultaat bleef hetzelfde.

max temperatuur die ik geregistreerd heb is 148° :shock:
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor jaeneke » ma dec 01, 2008 10:14 am

o ja, ik had ook nog een toerental sensor erin zitten met een 'roll out' van 2.6 om toerental om te kunnen zetten naar KM/h en ik kom als ik die 64,6kmh topsnelheid omreken naar toeren uit op +-16900trpm...

misschien heeft dit er iets mee te maken ?
ik bedoel : misschien is mijn tandwielverhouding te klein...(18/46)
hij komt zo wel goed tot zen recht met die uitlaat en die cilinder moet ik zeggen, ik heb continu power en de top is goed te doen maar de temp is volgens mij veel te hoog, ik had +-100° max verwacht en zker omdat de buitentemperatuur tegen het vriespunt aan lag.
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
rc-rob
Forum verslaafd
Forum verslaafd
Berichten: 1346
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hormann
Type: Tk10
Zenderset: Sanwa M11 x
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Haaksbergen

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor rc-rob » ma dec 01, 2008 12:32 pm

wel intressant...die waardes enzo :-k maar weet heleaas niet wat je zou moeten veranderen
Maar nog even offtopic:

Hoeveel toeren kan de onsteking max. aan??? ik heb er nu al 2 kapot achter elkaar.. #-o

Greetz
Afbeelding
Hörmann TK10

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor jaeneke » ma dec 01, 2008 12:36 pm

rc-rob schreef:wel intressant...die waardes enzo :-k maar weet heleaas niet wat je zou moeten veranderen
Maar nog even offtopic:

Hoeveel toeren kan de onsteking max. aan??? ik heb er nu al 2 kapot achter elkaar.. #-o

Greetz
ja ik ga al bv. al proberen met een zwaardere vertanding te werken zodat het toerental niet zo omhoogschiet als ik gas geef én de max toeren niet zo hoog zijn, ik heb wel gemerkt dat met de 18/46 vertanding veel minder verbruikte als met de 19/44...
maar als dit ten koste gaat van mijn motor dan zet ik liever die 19/44 terug, maar dat zullen we eerst eens testen om zeker te zijn.

die ontstekingen moeten normaal gewoon werken bij ieder toerental, die speedboot mannen draaien ook 20.000trpm met die motoren dus...

ik zou het probleem ergens anders zoeken, vliegwiel, massa, bougiekop enz...
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
rc-rob
Forum verslaafd
Forum verslaafd
Berichten: 1346
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hormann
Type: Tk10
Zenderset: Sanwa M11 x
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Haaksbergen

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor rc-rob » ma dec 01, 2008 12:42 pm

jaeneke schreef:
rc-rob schreef:wel intressant...die waardes enzo :-k maar weet heleaas niet wat je zou moeten veranderen
Maar nog even offtopic:

Hoeveel toeren kan de onsteking max. aan??? ik heb er nu al 2 kapot achter elkaar.. #-o

Greetz
die ontstekingen moeten normaal gewoon werken bij ieder toerental, die speedboot mannen draaien ook 20.000trpm met die motoren dus...

ik zou het probleem ergens anders zoeken, vliegwiel, massa, bougiekop enz...
ik heb al veranderd de bougiekop/massa/vliegwiel/en krukasspie/bougie's
maar het gaat gewoon goed als ik kwart/half gas rij loopt die echt hard
maar bovintoeren..zakt die opeens weg en dan pakt die hem weer en daarna is het gebeurt
het licht niet aan de carb enzo allemaal al nagekeken en andere geprobeerd
hij draait wel verschikkelijk veel toeren na wat dremelen :-k en met de fatpower sx er ook nog bij dan wil dat wel lukken
als de wws weer op poten staat kan ik weer gaat testen :) maar goede verbrandings temp zit tog tussen de 75 a 100 graden? of heb ik dat helemaal mis #-o
bij luchtgekoelde scooters meten ze het onder de bougie 8-[
Afbeelding
Hörmann TK10

Dr.Dre.

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor Dr.Dre. » ma dec 01, 2008 2:25 pm

jaeneke schreef:dag mensen, iig daar kwam ik al snel te merken dat de motor zonder enige moeite over de 100° warm werd, hbe ik iets verkeerd gedaan ofzo ?
@ Die van mij is normaal 37graden,maar als ik hem LOS laat zit ie ook dik boven de 140graden jaeneke :schater: :floor: :flutschlach: :safe: ,maar ff zonder dolle het is wel geinig dat je dat ken meten,gr.Dr.Dre. :thumright:

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor jaeneke » ma dec 01, 2008 11:09 pm

rc-rob schreef:
jaeneke schreef:
rc-rob schreef:wel intressant...die waardes enzo :-k maar weet heleaas niet wat je zou moeten veranderen
Maar nog even offtopic:

Hoeveel toeren kan de onsteking max. aan??? ik heb er nu al 2 kapot achter elkaar.. #-o

Greetz
die ontstekingen moeten normaal gewoon werken bij ieder toerental, die speedboot mannen draaien ook 20.000trpm met die motoren dus...

ik zou het probleem ergens anders zoeken, vliegwiel, massa, bougiekop enz...
ik heb al veranderd de bougiekop/massa/vliegwiel/en krukasspie/bougie's
maar het gaat gewoon goed als ik kwart/half gas rij loopt die echt hard
maar bovintoeren..zakt die opeens weg en dan pakt die hem weer en daarna is het gebeurt
het licht niet aan de carb enzo allemaal al nagekeken en andere geprobeerd
hij draait wel verschikkelijk veel toeren na wat dremelen :-k en met de fatpower sx er ook nog bij dan wil dat wel lukken
als de wws weer op poten staat kan ik weer gaat testen :) maar goede verbrandings temp zit tog tussen de 75 a 100 graden? of heb ik dat helemaal mis #-o
bij luchtgekoelde scooters meten ze het onder de bougie 8-[
hoe zit het dan met de lagers ? zijn die nog goed ?

ik bedoel dan of het vliegwiel niet tegen de bobine kan slaan bij hoge toerentallen, bij dergelijke toerentallen wil je geen krukaslager speling geloof me...

maar dat lijkt me nog sterk op gebied van toeren dan, als die speedboot mannen 20K+ trpm draaien dat haal je toch niet met een offroad auto van dik 10kg ?
ik denk dat onze carterdruk daar nog te hoog voor is om zo'n toeren te kunnen draaien, met een trevor simpson carter zou je misschien wel in de buurt komen maar met een stock gegoten cartertje... :-k

bij AC scooters idd onder de bougie maar ik kan dit niet, dan knijp ik de sensor stuk, deze sensor dient normaal om nitro motoren te meten en daar moet je hem zo dicht mogelijk bij de uitlaat poort tussen de ribben monteren, dus dit heb ik ook toegepast bij de zenoah...
maar 140+°... :shock:
ps de sensor duide wel bij koude motor de temp aan wat het ook werkelijk in de omgeving was dus de sensor werkte wel juist.



@ Dre : dan heb je net een gloeilamp zeker ?? :twisted: :twisted: :razz: :lol: :lol:
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
rc-rob
Forum verslaafd
Forum verslaafd
Berichten: 1346
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hormann
Type: Tk10
Zenderset: Sanwa M11 x
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Haaksbergen

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor rc-rob » di dec 02, 2008 4:00 pm

hoe zit het dan met de lagers ? zijn die nog goed ?

ik bedoel dan of het vliegwiel niet tegen de bobine kan slaan bij hoge toerentallen, bij dergelijke toerentallen wil je geen krukaslager speling geloof me...

maar dat lijkt me nog sterk op gebied van toeren dan, als die speedboot mannen 20K+ trpm draaien dat haal je toch niet met een offroad auto van dik 10kg ?
ik denk dat onze carterdruk daar nog te hoog voor is om zo'n toeren te kunnen draaien, met een trevor simpson carter zou je misschien wel in de buurt komen maar met een stock gegoten cartertje... :-k
krukas lagers zijn 2 tankjes oud en keringen ook 8-[ zeg het maar.. :-# ik weet t niet meer :-k
Afbeelding
Hörmann TK10

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor Roel » di dec 02, 2008 4:07 pm

Bij 140 graden moet je motor ook niet lekker meer lopen. Hij begint al in te houden bij een graad of negentig. Dit verschil moet je wel merken met rijden. Ik denk dat het aan de plaats van de sensor ligt, probeer de sensor eens aan de andere kant van de cilinder te monteren

mmzlsl Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: temperatuur motor 140+° ??

Berichtdoor jaeneke » di dec 02, 2008 4:24 pm

Roel schreef:Bij 140 graden moet je motor ook niet lekker meer lopen. Hij al in te houden bij een graad of negentig. Dit verschil moet je wel merken met rijden. Ik denk dat het aan de plaats van de sensor ligt, probeer de sensor eens aan de andere kant van de cilinder te monteren

mmzlsl Roel
ja das waar, 'normaal' moet hij dan warmlopen of toch tenminste een teken geven van warmlopen en dat doet hij toaal niet, de power blijft er lekker inzitten...

maar we zien wel, ik heb het systeem er ook effe terug vanaf gehaald omdat ik men stuurservo moest vervangen en dat 'gedoe' zat lelijk in de weg :-#

@ rc-rob : heb echt geen idee wat het dan kan zijn :-k :-k
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!


Terug naar “Bigscale Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten