De laatste hand aan de aandrijving gelegd voor zover, alleen met het passen van de body stuitte ik op een probleem... Deze bleek niet helemaal lekker te passen .
Na wat te hebben nagemeten bleek de motor een kleine 3mm verkeerd te zitten, oplossing hiervoor is het ruimer maken van de sleufgaten .
Ik heb nu maar besloten om de huidige bodemplaat als "mal" te gaan gebruiken waarin alle gaten geboord gaan worden die nodig zullen zijn, en zal in een later stadium een nieuwe bodemplaat maken met alle gaten op de juiste plaats.
Ik heb inmiddels ook de 2 versterkingen welke de voor- en achterzijde met de motor verbinden gereed.
Versterking aan de voorzijde
Versterking aan de achterzijde
Of er meer versterkingen nodig zijn zal ook de toekomst uit gaan wijzen. Er zit tijdelijk even een andere koppeling in omdat de goede koppelingshouder nog niet binnen is, maar was toch nieuwsgierig of alles zou werken en draaien vandaar.
Dus de auto buitengezet, benzine erin, gestart en.....
Alles werkt zoals het hoort, draait zelfs de goede kant op
Hieronder even wat foto's van het totale plaatje
Komplete aandrijving
Overzicht van de gehele auto
En kompleet met passende body :^^:
Nu hopen op een beetje droog weer zodat we kunnen gaan testen :jaja: .
Ombouw aandrijving F1
Moderator: Moderator's groep
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Laatst gewijzigd door petter op ma mei 11, 2009 10:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
Zou wat zijn als ie ineens achteruit rijdt .petter schreef:
Alles werkt zoals het hoort, draait zelfs de goede kant op
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Gelukkig was het droog vandaag en dus op naar Ruchpen. Daar de auto gestart en voorzichtig gaan rijden...
Na een rondje besloten om de veer van de tijdelijke (off road)koppeling te veranderen, want deze greep erg vroeg aan. Motortje eraf halen is nu een fluitje van een cent met de snelwissel erop 8) .
Met de andere veer ging het een stukje beter, alleen is de eerste overbrenging te zwaar, ik heb de overbrenging van een toerwagen gebruikt, terwijl ik met de grote wielen die van een truck moet gebruiken, even niet bij stilgestaan
@Bernie, welke overbrenging rij jij met je truck? Is dat 21/42 voor de aandrijving vanaf de koppeling en dan 16/48 bij je diff?
Na een aantal rondjes te hebben gereden hoorde ik een geluid waar ik al bang voor was :(
Tijdens het opbouwen was me al opgevallen dat er in de aandrijving tussen de achterbokken wat speling zat tussen het tussentandwiel en het plastieke 48t tandwiel, en jullie raden het al, nu geen tandjes meer op dat plastieke tandwiel
Afijn, even alles uit elkaar halen en terug naar de tekentafel om dit probleem op te lossen.
Voorzichtige eerste indruk is dat de auto inderdaad veel beter rolt en niet meer door de aandrijving geremd wordt, dus dat doel lijkt behaalt.
Tot de volgende update...
Na een rondje besloten om de veer van de tijdelijke (off road)koppeling te veranderen, want deze greep erg vroeg aan. Motortje eraf halen is nu een fluitje van een cent met de snelwissel erop 8) .
Met de andere veer ging het een stukje beter, alleen is de eerste overbrenging te zwaar, ik heb de overbrenging van een toerwagen gebruikt, terwijl ik met de grote wielen die van een truck moet gebruiken, even niet bij stilgestaan
@Bernie, welke overbrenging rij jij met je truck? Is dat 21/42 voor de aandrijving vanaf de koppeling en dan 16/48 bij je diff?
Na een aantal rondjes te hebben gereden hoorde ik een geluid waar ik al bang voor was :(
Tijdens het opbouwen was me al opgevallen dat er in de aandrijving tussen de achterbokken wat speling zat tussen het tussentandwiel en het plastieke 48t tandwiel, en jullie raden het al, nu geen tandjes meer op dat plastieke tandwiel
Afijn, even alles uit elkaar halen en terug naar de tekentafel om dit probleem op te lossen.
Voorzichtige eerste indruk is dat de auto inderdaad veel beter rolt en niet meer door de aandrijving geremd wordt, dus dat doel lijkt behaalt.
Tot de volgende update...
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
Ik heb er nu 22/42 opliggen, was origineel 20/44 volgens mij.
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- rctuningraalte
- Actieve poster
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do jul 24, 2008 7:42 pm
- Provincie: Overijssel
- Merk: HPI
- Type: 5bv2
- auto 2: HPI
- Type 2: 5T
- Zenderset: FUTABA PK4
- Frequentie: 2,4
- Club: main meetings raalte
- Website: www.rctuningraalte.nl
- Locatie: Raalte
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
ziet er goed uit .
ik heb van af vandaag ook een fg f1
maar de banden staan er voor geen meter onder .weet iemand waar ik die gegevens kan vinden.
sory dat ik het zo tussen door vraag .
gr main
ik heb van af vandaag ook een fg f1
maar de banden staan er voor geen meter onder .weet iemand waar ik die gegevens kan vinden.
sory dat ik het zo tussen door vraag .
gr main
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
Wat is er niet goed aan de banden dan?
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- rctuningraalte
- Actieve poster
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do jul 24, 2008 7:42 pm
- Provincie: Overijssel
- Merk: HPI
- Type: 5bv2
- auto 2: HPI
- Type 2: 5T
- Zenderset: FUTABA PK4
- Frequentie: 2,4
- Club: main meetings raalte
- Website: www.rctuningraalte.nl
- Locatie: Raalte
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
nou ze staan scheef. links voor staat recht. en de ander staat wel scheef. en achter staan ze ook scheef maar niet gelijk scheef .en aan gezien dat mijn eerst keer is met zo iets.heb ik geen idee hoe het moet staan.
nou meende ik dat er bouw tekeningen van zijn ??
gr main
nou meende ik dat er bouw tekeningen van zijn ??
gr main
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Allereerst welkom in de wondere wereld der F1's Main Mooie Ferrari heb je daar .
Ga je met de F1 op parkeerplaatsen rijden of wil je ermee naar een circuit, voor een pakeerplaats komt de afsteling niet zo heel nou, meestal asfalt genoeg.
Tja, afstelling van een F1 is een wat lastig verhaal, aan de achterzijde is het allemaal best te doen met een gewone cambermeter, maar de voorzijde is lastiger.
Wat ik allereerst gedaan heb is er voor zorgen dat de onderste draagarmen links en rechts hetzelfde zijn. Dus gedemonteerd, opgemeten en op elkaar gelegd en zo hetzelfde gemaakt.
De draagarmen terug op de bodemplaat gemonteerd en deze blijven staan zoals ze zijn afgesteld, voor de verdere afstelling gebruik ik enkel de bovenste draagarmen.
Toen werd het zoeken naar een goede afstelling... En das niet makkelijk.
Achterzijde staat momenteel op 2 graden negatief camber, en een toespoor van 3 graden. Het toespoor kan wat minder op warme dagen, en op koude dagen wat meer om temperatuur in je achterbanden te krijgen.
Voorzijde staat momenteel op 3 graden positief camber, klinkt vreemd, maar de auto krijgt er meer stuur door. Ben eerst met negatief camber begonnen, maar auto was daarmee zwaar onderstuurd. Dus toen eerst verder negatief, totdat een wedstrijdrijder op de club met wees op zijn wielstanden (positief camber) en zei dat ik dat ook maar eens moest proberen zo en het ondersturen werd minder. Het uitspoor staat op een graadje of 3, en de naloop staat op 12.
Ik ben zelf ook nog steeds opzoek naar een hele goede set-up maar dit is een goede basis om vanuit te beginnen.
De voorzijde laat zich het makkelijkste afstellen met behulp van een set-up tool. Ik heb het een tijdje geprobeert met een schuifmaat en een cambermeter, een kant afstellen en dan opmeten en overzetten naar de andere zijde, maar kwam tot de conclusie dat dit helaas niet werkt... Indien je een stangetje verdraaid verandert er gelijk heel veel, en das met een cambermeter geen doen om na te meten.
Een van de leden op de club bij ons heeft zo'n set-up tool en toen ik daar de auto een keer mee nagemeten heb stond inderdaad alles schots en scheef eronder
Dus toen zelf maar zo'n set besteld, kunt overigens je auto helemaal afstellen met de set welke voor de voorzijde is, aan de achterzijde is deze set gewoon bruikbaar indien je de achterspoiler eraf haalt.
Verder even iets over de banden, zie op de foto de standaard banden van FG, zijn niet de beste. Duurt lang voordat er temperatuur inkomt, en als je ermee in het gras raakt is deze er gelijk weer uit en kun je overnieuw beginnen.
Ik rij zelf tot grote tevredenheid met banden van GRP, komen redelijk snel op temperatuur, houden deze mooi vast en na een uitstapje verliezen ze minder temperatuur waardoor je redelijk snel weer door kunt rijden.
Ook zie ik dat er geen remmen aan de voorzijde op zitten, is een redelijke must, met alleen de remmen aan de achterzijde staat hij bij het aanraken van de rem bijna gelijk achterstevoren.
Voor wat meer tips rondom de F1's kun je ook terecht op: http://www.1zu5driver.de" onclick="window.open(this.href);return false; in Duitsland wordt er meer met F1's gereden, en ook wedstrijden mee gehouden.
Succes ermee
Ga je met de F1 op parkeerplaatsen rijden of wil je ermee naar een circuit, voor een pakeerplaats komt de afsteling niet zo heel nou, meestal asfalt genoeg.
Tja, afstelling van een F1 is een wat lastig verhaal, aan de achterzijde is het allemaal best te doen met een gewone cambermeter, maar de voorzijde is lastiger.
Wat ik allereerst gedaan heb is er voor zorgen dat de onderste draagarmen links en rechts hetzelfde zijn. Dus gedemonteerd, opgemeten en op elkaar gelegd en zo hetzelfde gemaakt.
De draagarmen terug op de bodemplaat gemonteerd en deze blijven staan zoals ze zijn afgesteld, voor de verdere afstelling gebruik ik enkel de bovenste draagarmen.
Toen werd het zoeken naar een goede afstelling... En das niet makkelijk.
Achterzijde staat momenteel op 2 graden negatief camber, en een toespoor van 3 graden. Het toespoor kan wat minder op warme dagen, en op koude dagen wat meer om temperatuur in je achterbanden te krijgen.
Voorzijde staat momenteel op 3 graden positief camber, klinkt vreemd, maar de auto krijgt er meer stuur door. Ben eerst met negatief camber begonnen, maar auto was daarmee zwaar onderstuurd. Dus toen eerst verder negatief, totdat een wedstrijdrijder op de club met wees op zijn wielstanden (positief camber) en zei dat ik dat ook maar eens moest proberen zo en het ondersturen werd minder. Het uitspoor staat op een graadje of 3, en de naloop staat op 12.
Ik ben zelf ook nog steeds opzoek naar een hele goede set-up maar dit is een goede basis om vanuit te beginnen.
De voorzijde laat zich het makkelijkste afstellen met behulp van een set-up tool. Ik heb het een tijdje geprobeert met een schuifmaat en een cambermeter, een kant afstellen en dan opmeten en overzetten naar de andere zijde, maar kwam tot de conclusie dat dit helaas niet werkt... Indien je een stangetje verdraaid verandert er gelijk heel veel, en das met een cambermeter geen doen om na te meten.
Een van de leden op de club bij ons heeft zo'n set-up tool en toen ik daar de auto een keer mee nagemeten heb stond inderdaad alles schots en scheef eronder
Dus toen zelf maar zo'n set besteld, kunt overigens je auto helemaal afstellen met de set welke voor de voorzijde is, aan de achterzijde is deze set gewoon bruikbaar indien je de achterspoiler eraf haalt.
Verder even iets over de banden, zie op de foto de standaard banden van FG, zijn niet de beste. Duurt lang voordat er temperatuur inkomt, en als je ermee in het gras raakt is deze er gelijk weer uit en kun je overnieuw beginnen.
Ik rij zelf tot grote tevredenheid met banden van GRP, komen redelijk snel op temperatuur, houden deze mooi vast en na een uitstapje verliezen ze minder temperatuur waardoor je redelijk snel weer door kunt rijden.
Ook zie ik dat er geen remmen aan de voorzijde op zitten, is een redelijke must, met alleen de remmen aan de achterzijde staat hij bij het aanraken van de rem bijna gelijk achterstevoren.
Voor wat meer tips rondom de F1's kun je ook terecht op: http://www.1zu5driver.de" onclick="window.open(this.href);return false; in Duitsland wordt er meer met F1's gereden, en ook wedstrijden mee gehouden.
Succes ermee
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Weer even wat aan de F1 gedaan, ik heb zoals eerder gemeld deze week een nieuwe bodemplaat voor de F1 gemaakt, speciaal aangepast op de tandwielaandrijving. Ook even wat tijd gestoken in de versterking tussen de motor en de achterbokken, is nu aan beide zijde aangebracht.
Verder is het nu wachten op de onderdelen van de koppeling.
Versterking aan de achterzijde
Nieuwe bodemplaat, met de juiste gaten
Verder is het nu wachten op de onderdelen van de koppeling.
Versterking aan de achterzijde
Nieuwe bodemplaat, met de juiste gaten
Laatst gewijzigd door petter op ma mei 11, 2009 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Project heeft even stilgelegen, even wat andere dingen aan mijn hoofd.
Dat gaf een collega de tijd om intussen een meenemer te maken voor een differentieeltandwiel wat het kunststof tandwiel tussen de achterwiel ophanging gaat vervangen, dit om de problemen wat ik hiermee had op te lossen :|: .
Verder ben ik begonnen om de kunststof delen waar de achterwielophanging aan hangt en de tandwielen tussen zitten op te meten en uit te tekenen om deze in aluminium te gaan laten maken, met dan de gaten voor de assen op de juiste plaats. De tussenas zal dan gelijk in grotere lagers komen te draaien. Maar dat moet nog getekend en gefabriceerd worden :roll: Voor nu even foto's van de meenemer.
Kompleet met tandwiel
Dat gaf een collega de tijd om intussen een meenemer te maken voor een differentieeltandwiel wat het kunststof tandwiel tussen de achterwiel ophanging gaat vervangen, dit om de problemen wat ik hiermee had op te lossen :|: .
Verder ben ik begonnen om de kunststof delen waar de achterwielophanging aan hangt en de tandwielen tussen zitten op te meten en uit te tekenen om deze in aluminium te gaan laten maken, met dan de gaten voor de assen op de juiste plaats. De tussenas zal dan gelijk in grotere lagers komen te draaien. Maar dat moet nog getekend en gefabriceerd worden :roll: Voor nu even foto's van de meenemer.
Kompleet met tandwiel
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten