Alhoewel de meeste bouwprojecten hier over offroad auto's gaan, plaats ik dit (om)bouwprojectje van mijn onroad hier ook maar.
Ik rijdt met een F1 Sportsline en de aandrijving van de wielen vind plaats door 2 tandriemen. Een voordeel hiervan is dat dit eigelijk nagenoeg geen onderhoud vergt en stil is.
Foto van huidige aandrijving
Echter het grote nadeel is dat er weinig rolout in de auto zit, zeker vergeleken met een toerwagen.
FG zelf onderkent dit door hun F1 van 2008 te voorzien van een tandwielaandrijving. Deze is dus ook gewoon te koop, maar om nu even €580,- voor te betalen...
Ik ben dus eens gaan kijken of ik in de bestaande kunststof ophangdelen een tandwielaandrijving kan plaatsen met behulp van standaard FG delen.
Een zoektocht op het www leerde mij dat iemand in Duitsland dit ook al gedaan heeft en heb die ombouw dus als basis genomen en daar zelf een draai aan gegeven.
Hieronder even een preview hoe de aandrijving er ongeveer uit moet gaan zien:
Hierin mist nog het tussentandwiel bij het achterste deel, maar hiervoor wordt een tussen asje gemaakt, foto's volgen nog.
Na een half uurtje sleutelen zag de F1 er dus zo uit:
Achterzijde met riemaandrijving naar differentieel
En lag de losse achterwielophanging naast de auto:
Als eerste eerst maar eens de tandriemschijf van het diff wisselen voor een tandwiel:
Met tandriemschijf
Even later met een 48t tandwiel
Ombouw aandrijving F1
Moderator: Moderator's groep
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Ombouw aandrijving F1
Laatst gewijzigd door petter op ma mei 11, 2009 10:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Zo, weer een avondje rustig verder geknutseld, en ook tegen het een en ander aangelopen...
Volgende stap is het verwijderen van de riemschijf van de motor, dus eerst motor van het chassis af.
Motorloos chassis
En toen de riemschijf gedemonteerd:
De koppeling eraf en de motorsteun gedemonteerd, en de snelwisselflens gemonteerd. Ik maak gebruik van een toerwagen snelwisselsysteem, is straks makkelijk met wisselen van de motor. En na effe sleutelen ligt er dan dit voor me, alleen past de standaard koppeling nu niet meer :S , dus hier zal een koppeling(houder) van een toerwagen in moeten.
Alles weer even terug gemonteerd om te kijken of een en ander past, uitlaat, tank e.d. En ook gekeken of alles onder de body past. Ook de positie bepaald van de gaten welke gemaakt moeten gaan worden om het snelwisselsysteem vast te zetten. Verder zal er aan de andere zijde van de motor een strip onder moeten van 2,5 mm dik zodat de motor recht op het chassis staat.
Verder bleek tevens dat één van de zijframes aangepast moet gaan worden, en er dus wat verbindingen tussen de voor en achterzijde van de auto gemaakt moeten gaan worden. Even een overzicht:
Aandrijving op zijn plaats
Vanaf de achterkant gezien
Ook even de eerste aanpassing aan het zijframe:
Voor het knippen...
Ooops, in tweeën
En afgewerkt.
Morgen is hopelijk het tussenasje klaar zodat ik de achterzijde af kan maken...
Volgende stap is het verwijderen van de riemschijf van de motor, dus eerst motor van het chassis af.
Motorloos chassis
En toen de riemschijf gedemonteerd:
De koppeling eraf en de motorsteun gedemonteerd, en de snelwisselflens gemonteerd. Ik maak gebruik van een toerwagen snelwisselsysteem, is straks makkelijk met wisselen van de motor. En na effe sleutelen ligt er dan dit voor me, alleen past de standaard koppeling nu niet meer :S , dus hier zal een koppeling(houder) van een toerwagen in moeten.
Alles weer even terug gemonteerd om te kijken of een en ander past, uitlaat, tank e.d. En ook gekeken of alles onder de body past. Ook de positie bepaald van de gaten welke gemaakt moeten gaan worden om het snelwisselsysteem vast te zetten. Verder zal er aan de andere zijde van de motor een strip onder moeten van 2,5 mm dik zodat de motor recht op het chassis staat.
Verder bleek tevens dat één van de zijframes aangepast moet gaan worden, en er dus wat verbindingen tussen de voor en achterzijde van de auto gemaakt moeten gaan worden. Even een overzicht:
Aandrijving op zijn plaats
Vanaf de achterkant gezien
Ook even de eerste aanpassing aan het zijframe:
Voor het knippen...
Ooops, in tweeën
En afgewerkt.
Morgen is hopelijk het tussenasje klaar zodat ik de achterzijde af kan maken...
Laatst gewijzigd door petter op ma mei 11, 2009 10:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
Mooi project, ben benieuwd naar het resultaat .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- Ber
- Ingeburgerd
- Berichten: 62
- Lid geworden op: zo mar 18, 2007 7:38 pm
- Merk: FG
- Type: Marder Race
- Zenderset: Futaba rx3
- Frequentie: 55
- Locatie: echt maria hoop
Re: Ombouw aandrijving F1
Motor blok gaat ca 8cm naar voren?!
Voordeel of nadeel zwaarte punt?
Past de kap nog?
Voor off road gaat het mis met vuil tussen riem en schijf denk ik.
Maar je weet wel dat het kan als je klaar bent.
Succes,
Bertus
Voordeel of nadeel zwaarte punt?
Past de kap nog?
Voor off road gaat het mis met vuil tussen riem en schijf denk ik.
Maar je weet wel dat het kan als je klaar bent.
Succes,
Bertus
Wildcart says: Be prepared !
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Ber,weinig kans om met een F1 off road te gaan, en blokje 8cm naar voren, verklaar je nader? Komt op dezelfde plaats als normaal te liggen, dus geen gevolgen voor de rest.
Maar even terug naar de ombouw; het tussenasje is klaar.
Exploded view
En hoe het geheel samengebouwd is.
Hoe ga ik dit nu monteren, eigenlijk heel simpel. In de beide achterbokken zitten schroeven waaraan blokjes zitten, aan deze blokjes hangt de achterwielophanging.
Schroeven van de blokjes
De schroeven gaan eruit en daar komen aan beide zijdes plaatjes op, met daarin het bevestigingsgat voor het tussenasje.
Asje aan één zijde voor de foto gemonteerd.
Door de achterbokken heb ik een klein gaatje geboord ter hoogte van de inbusschroefjes waarmee het asje bevestigd wordt. Hierdoor is het mogelijk om het asje vast te zetten. Het tussentandwiel is aan de binnezijde voorzien van twee lagertjes welke over het asje passen. Nu is het een kwestie van het geheel samenbouwen, en voilá.
Zal binnenkort ook even foto's plaatsen van hoe het er nu op de auto uitziet. Volgende stap is het maken van verbindingen van voor naar achterzijde om de stijfheid in de lengterichting weer op orde te krijgen, tevens wordt het frame van de voorzijde, wat in eerste instantie in 2en ging, wat nu toch niet zou passen overigens, vervangen door een nieuw gemaakt frame. Tot de volgende update...
Maar even terug naar de ombouw; het tussenasje is klaar.
Exploded view
En hoe het geheel samengebouwd is.
Hoe ga ik dit nu monteren, eigenlijk heel simpel. In de beide achterbokken zitten schroeven waaraan blokjes zitten, aan deze blokjes hangt de achterwielophanging.
Schroeven van de blokjes
De schroeven gaan eruit en daar komen aan beide zijdes plaatjes op, met daarin het bevestigingsgat voor het tussenasje.
Asje aan één zijde voor de foto gemonteerd.
Door de achterbokken heb ik een klein gaatje geboord ter hoogte van de inbusschroefjes waarmee het asje bevestigd wordt. Hierdoor is het mogelijk om het asje vast te zetten. Het tussentandwiel is aan de binnezijde voorzien van twee lagertjes welke over het asje passen. Nu is het een kwestie van het geheel samenbouwen, en voilá.
Zal binnenkort ook even foto's plaatsen van hoe het er nu op de auto uitziet. Volgende stap is het maken van verbindingen van voor naar achterzijde om de stijfheid in de lengterichting weer op orde te krijgen, tevens wordt het frame van de voorzijde, wat in eerste instantie in 2en ging, wat nu toch niet zou passen overigens, vervangen door een nieuw gemaakt frame. Tot de volgende update...
Laatst gewijzigd door petter op ma mei 11, 2009 10:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
Netjes .
Zag gisteren op E-bay een F-1 waar de tandwieloverbrenging een optie was.
Was volgens mij wel een competition .
Zag gisteren op E-bay een F-1 waar de tandwieloverbrenging een optie was.
Was volgens mij wel een competition .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
http://cgi.ebay.nl/FG-Formel-1-Competit ... dZViewItem" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staat een foto bij van de overbrenging .
Er staat een foto bij van de overbrenging .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Prijs ook gezien? Is deze oplossing momenteel veel goedkoper!Bernie schreef:http://cgi.ebay.nl/FG-Formel-1-Competit ... dZViewItem
Er staat een foto bij van de overbrenging .
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Ombouw aandrijving F1
Die is zeker aan de prijs, klopt.petter schreef:
Prijs ook gezien? Is deze oplossing momenteel veel goedkoper!
Vindt jou oplossing super, gaat ook zeker wel werken .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: Ombouw aandrijving F1
Als het weer en de post een beetje meewerken is de planning om zaterdag de maidenrun met de aandrijving te doen , alleen nog wat kleine details veranderen en aanpassen ...
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten