zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Ben je bezig met een project, of een interessante modificatie? Post hier je ideeen, je werklog, je foto's.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Jimme
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 695
Lid geworden op: zo mar 25, 2007 9:04 am
Provincie: Flevoland
Locatie: Zeewolde

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor Jimme » ma okt 27, 2008 4:14 pm

wow die gaat idd wel vet!!

hoe hebben jullie dat nou precies gedaan?? :-k

heb zelf ook nog een spruitstuk liggen en kan wel ietsiepietsie meer power gebruiken 8-[

maar dan wel met een korter eindstuk en 2 dempers :cool:
Afbeelding

Dr.Dre.

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor Dr.Dre. » ma okt 27, 2008 7:26 pm

=D> =D> =D> =D> @ Zalig wat een genot om te horen(heb zelf een Dominator erop zitten),enne best geinig gedaan zo die uitlaat,gr.Dr.Dre. ;)

Gebruikersavatar
joester
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 84
Lid geworden op: zo jan 13, 2008 5:33 pm
Provincie: Groningen
Merk: FG!!!!
Type: Monstertruck!

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor joester » ma okt 27, 2008 7:27 pm

Het geluid is echt vet! =D>

Gebruikersavatar
moeskemartin
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 308
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 9:22 am
Provincie: Friesland
Merk: FG
Type: Stadium beetle Pro
Zenderset: Accoms technisport
Frequentie: 52
Locatie: Surhuisterveen Friesland
Contacteer:

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor moeskemartin » ma okt 27, 2008 7:46 pm

Het geluid is zo mooi, omdat de buis naar links net iets langer is dan de buis naar rechts.
Hierdoor komt het geluid niet op hetzelfde moment naar buiten, waardoor het klinkt als een tweecilindermotor.
Heel apart.

Het was ook wel een beetje gokken en geluk hebben dat de uitlaat een goede tegendruk geeft :-$ :lol: :lol:

Een hele goedkope uitlaat met heel veel fun!!! :floor: :floor:

Maar ik houd het zelf toch maar bij mijn Jetpro!
Afbeelding
Een droom is maar een droom, een mens is maar een mens die vrij is om te dromen, te dromen van een wens! Mijn wens???? Een scania V8 met een wit stuur en een miljoen op mijn bankrekening!

Gebruikersavatar
taiko
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 72
Lid geworden op: do dec 18, 2008 6:21 pm
Land: belgië
Merk: FG
Type: Monster Beetle
Zenderset: hitec
Frequentie: 40.685
Locatie: Antwerpen

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor taiko » do jan 08, 2009 8:17 pm

het is idd raar dat hij het toch nog redelijk doet. :-k
ik weet niet wat hoe het bij 2 takt zit, maar in de meeste gevallen leverd een "tuning" uitlaat bij 4 takt motoren
in real life minder vermogen dan originele.zeker wanneer het gaat over enkel de slip-on eind dempers.
als ik mag kiezen tussen het zelf gemaakte duo pijpje [-X of dat chrome monster \:D/ , is mijn keuze
snel gemaakt.
grtz taiko
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor jaeneke » do jan 08, 2009 8:40 pm

bij sommige 2takt/uitlaat combinaties kan men een vermogenswinst van 100% behalen, meestal is 50% toch een goed gemiddelde wat zo'n 'pijp' van vermogen kan bijbrengen tov een originele uitlaat.

dit komt omdat bij een 2takt de uitlaatdruk belangrijk is om de cilinder beter te vullen en op welk toerental je hem beter wilt laten vullen, bij een 4takt word dit grotendeels bepaald door de kleppen en kleppentiming.
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Mijnheer Rob
Stamgast
Stamgast
Berichten: 792
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
Merk: FG/Technokit/Hormann
Type: Marder/EXS/HT2
Zenderset: XR6 - 3PM
Frequentie: 50
Locatie: Aarle-Rixtel
Contacteer:

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor Mijnheer Rob » vr jan 09, 2009 10:21 am

50% gemiddelde winst met uitschieters naar 100% .... daar geloof ik niet in :???:
Die opmerking van de 0.11PK snap ik ook niet helemaal (ik begrijp wel dat je dat niet letterlijk bedoelde hoor).

Van bijna alle mannen die echt merkbaar snelle motoren hebben, is blokkie ook onder handen genomen.
Standaard heeft blokje zo'n 4PK (26cc zenoah, dat is dus met standaard potje!), als je met alleen goede uitlaat gemiddeld op 6PK zou komen, zou niemand nog €500,- voor een tuningsblokkie neerleggen... Ik ken rijders waar goede uitlaat een gigantisch verschil maakte, ken ook rijders waar het verschil niet erg groot was...

Ook met het standaard zenoah/FG potje, of Hormann uitlaatje zijn er genoeg rijders die (ook op het rechte stuk) mee kunnen komen met rijders die met tuning rijden. Gemiddeld zijn de getunede wagens natuurlijk sneller, dat wil ik niet ter discussie stellen... :-s
Of je snellere rondetijden kunt maken met een blok/uitlaat combinatie van €750,- dan met een standaard €200,- blokje valt nog te bezien. Zelfs wedstrijdrijders leggen soms een 23cc blokkie op hun wagen om minder vermogen te hebben op bijvoorbeeld een natte baan. Die toprijders zouden in theorie toch gewoon "wat minder gas kunnen geven", werkt in de praktijk toch anders...

Het halen van je top toerental en het brandstof verbruik zijn paar andere zaken, toptoerental haal je maar zelden, rij je wedstrijden, moet je wel minimaal je half uur uit kunnen rijden. Zes PK is dan leuk, maar als je na 20min. stil staat heb je daar geen %@#$!^^ :bitching: aan... ;)
Afbeelding
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor jaeneke » vr jan 09, 2009 1:06 pm

Mijnheer Rob schreef:50% gemiddelde winst met uitschieters naar 100% .... daar geloof ik niet in :???:
Die opmerking van de 0.11PK snap ik ook niet helemaal (ik begrijp wel dat je dat niet letterlijk bedoelde hoor).

Van bijna alle mannen die echt merkbaar snelle motoren hebben, is blokkie ook onder handen genomen.
Standaard heeft blokje zo'n 4PK (26cc zenoah, dat is dus met standaard potje!), als je met alleen goede uitlaat gemiddeld op 6PK zou komen, zou niemand nog €500,- voor een tuningsblokkie neerleggen... Ik ken rijders waar goede uitlaat een gigantisch verschil maakte, ken ook rijders waar het verschil niet erg groot was...

Ook met het standaard zenoah/FG potje, of Hormann uitlaatje zijn er genoeg rijders die (ook op het rechte stuk) mee kunnen komen met rijders die met tuning rijden. Gemiddeld zijn de getunede wagens natuurlijk sneller, dat wil ik niet ter discussie stellen... :-s
Of je snellere rondetijden kunt maken met een blok/uitlaat combinatie van €750,- dan met een standaard €200,- blokje valt nog te bezien. Zelfs wedstrijdrijders leggen soms een 23cc blokkie op hun wagen om minder vermogen te hebben op bijvoorbeeld een natte baan. Die toprijders zouden in theorie toch gewoon "wat minder gas kunnen geven", werkt in de praktijk toch anders...

Het halen van je top toerental en het brandstof verbruik zijn paar andere zaken, toptoerental haal je maar zelden, rij je wedstrijden, moet je wel minimaal je half uur uit kunnen rijden. Zes PK is dan leuk, maar als je na 20min. stil staat heb je daar geen %@#$!^^ :bitching: aan... ;)
vraag dan maar eens goed rond als je het niet wilt geloven, er zijn uitlaten die soms slechter presteren dan de originele uitlaat maar bijna iedere ietwat berekende pijp geeft al direct de helft v/h vermogen erbij.

en over 'sneller' zijn kan je discussieren hoe je wilt, er zijn honderden factoren die het beslissen of je nu sneller bent of niet en/of je je toptoerental behaalt enz enz...

ik heb bv. eens een 4X4 omgebouwde horman HT2 3 rondes op een circuit gevolgd(met bumperduwen) met een compleet stock marder van mijn beste maat, die hormann had zelfs een tuningsblok van oneil met reed erop zitten dus die kreeg al die power wel op de grond met zijn 4X4(of toch alleszinds beter als normaal).
hierboven is een zéér mooi voorbeeld van wat nu sneller is of niet, grotendeels ligt het aan de piloot, ik heb al serieus wat uren op circuits gedraait en die andere kerel met zijn 4X4 niet.
dat wil niet zeggen dat ik een toppiloot ben maar wel dat ik veel ervaring heb en mijn rijstijl kan aanpassen aan anderen en dat dan tegen hun gebruiken enz.

maw de alomgekende zin : "power is nothing without control"

mijn persoonlijke mening is dat een pijp monteren nog het best is, als je alle voor/nadelen bekijkt is dat nog het makkelijkst en misschien het goedkoopst.
-geeft beduidend meer power
-verbruik blijft ongeveer hetzelfde(op uitzonderingen na)
-is makkelijk geplaatst, zelfs een 'noob' kan het
-is ook weer makkelijk te demonteren als de power op welk vlak dan ook niet goed is
-kostprijs valt al bij al mee
-motor blijft meestal best makkelijk af te stellen

en met die "0.11pk" bedoelde ik gewoon dat de motor van meoskemartin zijn schoonpa waarschijnlijk zoveel verlies heeft geleden omdat de uitlaat eigenlijk(niet om op iemand zijn tenen te trappen ofzo, is gewoon de waarheid) totaal niet op het principe van een 2takt uitlaat lijkt en daardoor in theorie minder vermogen moet geven(wat blijkbaar dus ook niet altijd even waar is).


ps ikzelf doe ook aan 'downtunen' als het circuit te glibberig is, is dit niet mogelijk naar de norm dan doe ik het idd ook minder met de trekker of uit gemak stel ik de zender anders in ;)
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Mijnheer Rob
Stamgast
Stamgast
Berichten: 792
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
Merk: FG/Technokit/Hormann
Type: Marder/EXS/HT2
Zenderset: XR6 - 3PM
Frequentie: 50
Locatie: Aarle-Rixtel
Contacteer:

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor Mijnheer Rob » za jan 10, 2009 10:20 pm

Uitlaat kan zeker wonderen doen, denk alleen dat het verschil (bij "onze" blokjes) niet zo groot is als die 50% gemiddeld, zeker niet met uitschieters naar 100%. Denk dat geen enkel zenoah (26cc) blokkie op 8PK komt met alleen een andere pijp :???: (als ze dat al ooit halen met complete tuning).

Bij onze blokjes kunnen gassen er vrij goed uit, ook met standaard potje. Bij bijvoorbeeld een nieuwe brommertje, is dat vaak beperkt door een uitlaat waar een gat met beperkte afmetingen in zit. Daar kun je erg veel winst behalen, niet alleen door toepassen expansie uitlaat, maar ook door het "vrij baan" maken voor de uitlaatgassen. Kan het er goed uit, spoelt ie goed en kan er dus ook veel verse brandstof in :cool:

Vulling is belangrijk, maar de poorten, spruitstuk etc. bepalen ook hoeveel er maximaal in het cilindertje kan komen.

Als je het over heb bumperen bij Fakzo hebt, is dat waarschijnlijk tijdens indoor december vorig jaar (filmpje). Dan was dat geen goed vergelijk, niet alleen zat 4x4 er nog maar net op (nieuw, ook voor de bestuurder dus), er waren toen ook problemen met de wagen, menig sleuteluurtje ingegaan toen op meeting. Denk dat ie met de goedlopende wagen voor ombouw naar 4x4 stuk sneller zou zijn geweest ;)

Weet je zeker dat het bumperen niet bij mij was, die kans is stuk groter :lol:

Zijn wel lekker offtopic aan het dwalen.... :beerhug:

Plaatje, hier ging het eigenlijk over.
Afbeelding
Afbeelding
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: zelf gemaakte uitlaat op stadiumbeetle

Berichtdoor jaeneke » za jan 10, 2009 11:08 pm

Mijnheer Rob schreef:Uitlaat kan zeker wonderen doen, denk alleen dat het verschil (bij "onze" blokjes) niet zo groot is als die 50% gemiddeld, zeker niet met uitschieters naar 100%. Denk dat geen enkel zenoah (26cc) blokkie op 8PK komt met alleen een andere pijp :???: (als ze dat al ooit halen met complete tuning).

Bij onze blokjes kunnen gassen er vrij goed uit, ook met standaard potje. Bij bijvoorbeeld een nieuwe brommertje, is dat vaak beperkt door een uitlaat waar een gat met beperkte afmetingen in zit. Daar kun je erg veel winst behalen, niet alleen door toepassen expansie uitlaat, maar ook door het "vrij baan" maken voor de uitlaatgassen. Kan het er goed uit, spoelt ie goed en kan er dus ook veel verse brandstof in :cool:

Vulling is belangrijk, maar de poorten, spruitstuk etc. bepalen ook hoeveel er maximaal in het cilindertje kan komen.

Als je het over heb bumperen bij Fakzo hebt, is dat waarschijnlijk tijdens indoor december vorig jaar (filmpje). Dan was dat geen goed vergelijk, niet alleen zat 4x4 er nog maar net op (nieuw, ook voor de bestuurder dus), er waren toen ook problemen met de wagen, menig sleuteluurtje ingegaan toen op meeting. Denk dat ie met de goedlopende wagen voor ombouw naar 4x4 stuk sneller zou zijn geweest ;)

Weet je zeker dat het bumperen niet bij mij was, die kans is stuk groter :lol:

Zijn wel lekker offtopic aan het dwalen.... :beerhug:
je moet er ook wel vanuit gaan dat dat specifiek blok al 4pk haalt, meestal is dat een gemiddelde of maximale waarde die de fabrikant er ooit uit heeft gehaald, ze zullen nooit de minimum waarde opgeven denk ik ;)

ik weet dat de tgn nuweetikdenaamjuistnietmeer pijp voor de hpi baja dacht ik een 60% ongeveer bijgaf op de testbank maar dat was al één van de betere eerlijk gezegd.

bij de scooters(waar ik me ook mee bezig hou, tjah 2takt zot hé :mrgreen: ;) ) halen we met de meeste ietwat betere uitlaten al winsten van 75% met 2 vingers in de neus(ligt eraan welk type (standaard) blok enz.).


en idd ik heb het over Fakzo, dat was toen niet toen de 4X4 er nog maar net op stond maar een tijdje erna, we hebben toen samen zijn blokje in orde gezet met enkele stukken van mij.
de 4X4 was toen al serieus verbeterd door Schwetser met de CVD assen enz.
de auto stond op dat moment op zijn top en dat merkte ik ook, nog nooit zoveel moeite moeten doen om iemand door een combinatie van bochten te kunnen volgen 8-[


maar jij kent er ook wel wat van merk ik, wat is jou theorie over die 'uitlaat' op het plaatje ?
op het filmpje zie je duidelijk dat hij meer als genoeg power heeft maar ik ben aan het zoeken hoe dat die power er zo inkomt, zoals ik al eerder heb gezegd lijkt die uitlaat nog niet eens een beetje op een 2T uitlaat en het enigste wat ik me kan bedenken wat de tegendruk stabiel houd is het T-stuk én de diameter van de pijpjes en dat gemengd met een beetje geluk...(dit is mijn theorie)
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!


Terug naar “Bouwprojecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten