ik irriteerde me rot op het feit dat ik men elcon koppeling niet op een degelijke manier van men krukas afkreeg met de snelwissel flens van mijn HT2, dus bij deze mijn 'mod' voor de koppeling...(ik hoop dat jullie er wat aan hebben)
wat heb je nodig :
-boor 6mm + accu boormachine
-tap M6 + tap ijzer
-ELCON koppeling + bijgeleverde M6 inbus bout
-6 kant of inbusbout met een draadlengte van 35mm
-zuigerstopper
-schuifmaat
foto's van de benodigdheden :
stap 1 :
tap de bestaande draad v/d koppeling door-en-door zoals je kan zien op de volgende foto :
tap daarna de draad nog eens na aan de andere kant om de nieuwe draad zuiver te krijgen :
stap 2 :
stel je schuifmaat in op iets meer als 21mm en hou deze dan in de koppeling zoals je hieronder op de foto kan zien :
draai dan de bout van 35mm aan de andere kant erin tot tegen de schuifmaat :
dan boor je met je boor van 6mm tot je tegen de bout komt :
stap 3 :
draai de zuigerstopper in je cilinder en monteer de koppeling met de bout van 35mm :
draai dan de bout aan zodat je de koppeling op het conische gedeelte v/d krukas trekt :
de bout mag eruit en je kan er zo mee rijden, de koppeling is immers vastgetrokken op de krukas...
als je de koppeling wilt verwijderen moet je de volgende stappen volgen :
stap 4 :
monteer de zuigerstopper weer en neem de inbusbout die je bij de koppeling hebt gekregen en schroef deze in het gat tot het einde(v/d krukas) :
als je dat hebt gedaan kan je de M6 bout van 35mm lengte weer nemen en deze in het gat draaien tot hij tegen de inbusbout aankomt, dan draai je een halve slag aan deze lange bout en 'plop' de koppeling springt er zonder moeite vanaf :
ik vond het best te doen, ietwat bigscaler heeft deze benodigdheden in zijn bezit en kan dit makkelijk namaken dus ik hoop dat jullie er wat aan hebben
EDIT : dit is de 'mod' waar ik het enkele posts verder over had, ideaal voor de mensen die met dikke motoren rijden of die het niet betrouwbaar genoeg vinden om zonder bout te rijden...
wat heb je nodig :
-verzinkboor + accu boormachine
-inbusbout met tapse kop M6 35mm totaallengte
-elcon koppeling met bovenstaande mod
-dit is de verzinkboor :
-dit is de bout :
-dan verzink je het gat op tot een diepte van +- 4mm :
-en de bout erin en alles zit mooi vast ! :
ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
Moderator: Moderator's groep
- jaeneke
- Regelmatig hier
- Berichten: 558
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
- Provincie: Limburg
- Merk: losi
- Type: 8ight 1/8
- Zenderset: spektrum
- Frequentie: 2,4gig
- Locatie: overpelt(België)
ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
Laatst gewijzigd door jaeneke op do nov 20, 2008 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!
- Q
- Senior gebruiker
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
- Land: nl
- Zenderset: spektrum
- Website: www.dieludolfs.de
- Locatie: nergens
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
beetje omslachtige manier om je koppeling te monteren en te demonteren, ja kan met monteren gewoon de inbus aandraaien en zo je koppeling op de krukas vastzetten?, en met los halen : bout eruit , inbus erin en dan de bout tegen de inbus aandraaien tot dat ie "schrikt"?
waarom draadtappen, uitboren ,inbus erin ect ect .....???
waarom draadtappen, uitboren ,inbus erin ect ect .....???
- Kristiaan
- Regelmatig hier
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Zeeland
- Merk: Hörmann
- Type: TK10
- Zenderset: Sanwa M11X
- Frequentie: DSM
- Club: MRCE
- Locatie: Oost-Souburg
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
Je kan de imbus er niet uitdraaien als de koppeling gemonteerd zit.
Ook kan je door de snelwissel niet bij het vierkant op de koppelingsmeenemer om hem los te draaien..
Gewoon lastig een elcon koppeling met snelwisselfles.
Ook kan je door de snelwissel niet bij het vierkant op de koppelingsmeenemer om hem los te draaien..
Gewoon lastig een elcon koppeling met snelwisselfles.
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres
- jaeneke
- Regelmatig hier
- Berichten: 558
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
- Provincie: Limburg
- Merk: losi
- Type: 8ight 1/8
- Zenderset: spektrum
- Frequentie: 2,4gig
- Locatie: overpelt(België)
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
daarom mijn 'mod', het materiaal v/d koppeling is zacht genoeg om het gat door te tappen zonder het gat op te boren naar de tapmaat.Kristiaan schreef:Je kan de imbus er niet uitdraaien als de koppeling gemonteerd zit.
Ook kan je door de snelwissel niet bij het vierkant op de koppelingsmeenemer om hem los te draaien..
Gewoon lastig een elcon koppeling met snelwisselfles.
gewoon de tap volledig door het gat uit tappen, zo trek je ook een schroefdraad door de hele koppeling waardoor je dan wél de inbus in/uit de koppeling kunt draaien.
deze tut. heb ik vanwege het probleem van de onbereikbare zeskant gemaakt btw...
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!
- Q
- Senior gebruiker
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
- Land: nl
- Zenderset: spektrum
- Website: www.dieludolfs.de
- Locatie: nergens
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
kee, duidelijk
- jaeneke
- Regelmatig hier
- Berichten: 558
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
- Provincie: Limburg
- Merk: losi
- Type: 8ight 1/8
- Zenderset: spektrum
- Frequentie: 2,4gig
- Locatie: overpelt(België)
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
je moet de bout(zeskantbout op mijn foto's) gebruiken om de koppeling vast te zetten op de krukas, daarna gewoon de bout verwijderen als je gaat rijden.Q schreef:beetje omslachtige manier om je koppeling te monteren en te demonteren, ja kan met monteren gewoon de inbus aandraaien en zo je koppeling op de krukas vastzetten?, en met los halen : bout eruit , inbus erin en dan de bout tegen de inbus aandraaien tot dat ie "schrikt"?
waarom draadtappen, uitboren ,inbus erin ect ect .....???
nadien als je de kopp. terug wilt verwijderen, inbusboutje erin, tot het eind aandraaien en dan de zeskantbout weer erin draaien tot de koppeling eraf 'klikt'.
dus er zitten geen bouten of dergelijke in als je gaat rijden(= minder gewicht = sneller op toeren )
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!
- Flying Dutchman
- Regelmatig hier
- Berichten: 668
- Lid geworden op: wo nov 21, 2007 10:27 pm
- Land: NL
- Provincie: Overijssel
- Merk: Hörmann
- Type: HT3 & HMT
- auto 2: Killer Krawler
- Type 2: Axial Wraith
- Zenderset: 4PK
- Frequentie: 2,4 GHZ
- Club: www.MOATN.nl
- Website: www.RC-BMC.nl
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
Dus als ik het goed begrijp..... dan zit de koppeling nu alleen maar vast door de klemmende werking van het conische gebeuren?
Geen bout of moer die hem op zijn plek houdt??...........
Geen bout of moer die hem op zijn plek houdt??...........
- petter
- Actieve poster
- Berichten: 159
- Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
- Merk: FG/Carson
- Type: Formule 1/Attack
- Zenderset: Nomadio React
- Frequentie: 2,4Ghz
- Club: Baanbrekers/VRCP
- Locatie: Hoogerheide
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
Vraag me echt af of dat nu zoveel zal schelen, dat sneller op toeren komen, boutje van een paar gram, welke ook nog eens precies in het midden van de koppeling zit . Anders waren daar vast wel titanium boutjes voor te verkrijgen.jaeneke schreef:Dus er zitten geen bouten of dergelijke in als je gaat rijden(= minder gewicht = sneller op toeren )
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld het vliegwiel lichter maken, of het balanceren van de krukas meer resultaat heeft, wordt in de autosport ook gedaan.
Daarbij komen er grote krachten op de koppeling tijdens het rijden, zeker bij een off-road, dus heb je de kans dat je (dure) koppeling tijdens het rijden toch los komt, met alle gevolgen van dien.
Je hebt niet eens zoveel kracht nodig om de koppeling te lossen van zijn conische flens, geef jezelf ook al aan.
In de meeste koppelingen zitten in de koppelinghouder meestal 2 gaten voorzien van schroefdraad, boutjes erin draaien en voilá, ook los .
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.
- jaeneke
- Regelmatig hier
- Berichten: 558
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
- Provincie: Limburg
- Merk: losi
- Type: 8ight 1/8
- Zenderset: spektrum
- Frequentie: 2,4gig
- Locatie: overpelt(België)
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
idd, dit is voldoende, heb bij mijn baja ook zo gereden indertijd met 8+pk motoren en het gaf geen krimp.Flying Dutchman schreef:Dus als ik het goed begrijp..... dan zit de koppeling nu alleen maar vast door de klemmende werking van het conische gebeuren?
Geen bout of moer die hem op zijn plek houdt??...........
alhoewel ik op het einde een 'extra' mod had gedaan om met die pk monstertjes te kunnen rijden nu ik eraan terug denk...
die 'mod' bestond uit een inbusbout met een tapse kop die door de koppeling in de krukas schroefde, eerst even het gat aan de buitenkant 'verzinken' zodat de bout met zijn tapse kop helemaal in de koppeling lag en voila, een snel en makkelijk te wisselen elcon koppeling die ook nog eens erg goed vastzat !
nu ik eraan denk had ik dit beter ook meteen bij deze koppeling gedaan, gewoon voor de zekerheid
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!
- jaeneke
- Regelmatig hier
- Berichten: 558
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
- Provincie: Limburg
- Merk: losi
- Type: 8ight 1/8
- Zenderset: spektrum
- Frequentie: 2,4gig
- Locatie: overpelt(België)
Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)
ik was maar aan het 'ouwehoeren' mijn beste petter, boutje doet idd helemaal niks hoorpetter schreef:Vraag me echt af of dat nu zoveel zal schelen, dat sneller op toeren komen, boutje van een paar gram, welke ook nog eens precies in het midden van de koppeling zit . Anders waren daar vast wel titanium boutjes voor te verkrijgen.jaeneke schreef:Dus er zitten geen bouten of dergelijke in als je gaat rijden(= minder gewicht = sneller op toeren )
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld het vliegwiel lichter maken, of het balanceren van de krukas meer resultaat heeft, wordt in de autosport ook gedaan.
ik geef idd aan dat je met weinig kracht de koppeling los krijgt, dit was wel 1) zonder met de koppeling gereden te hebben(zet zich vaster tijdens het rijden) en 2) omdat ik van het center v/d koppeling met een duw/draai beweging de koppeling losduw, eigenlijk een beetje zoals een poulietrekker...petter schreef:Daarbij komen er grote krachten op de koppeling tijdens het rijden, zeker bij een off-road, dus heb je de kans dat je (dure) koppeling tijdens het rijden toch los komt, met alle gevolgen van dien.
Je hebt niet eens zoveel kracht nodig om de koppeling te lossen van zijn conische flens, geef jezelf ook al aan.
In de meeste koppelingen zitten in de koppelinghouder meestal 2 gaten voorzien van schroefdraad, boutjes erin draaien en voilá, ook los .
de koppeling word er normaal niet snel afgedraait zoals jij denkt, toen ik deze koppeling voor de eerste keer wou verwijderen moest ik hem tussen mijn houten klemwerkbank zetten en er enorm veel kracht op zetten(draaibeweging zoals de krukas dus met de koppeling doet) en hij wou er gewoon bijna niet meer af.
dat boutje wat elcon erbij doet houd de koppeling ook niet vast hoor, dient meer om de koppeling recht op de krukas te monteren want als de koppeling gemonteerd is kan je die inbusbout gewoon in en uit draaien.
dat van die 2 gaten is idd zo bij kopplingshouders voor originele koppelingen, idd erg handig bij dergelijke systemen
EDIT :
eerste post aangepast met de 'mod' waar ik het hierboven over had
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten