ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Ben je bezig met een project, of een interessante modificatie? Post hier je ideeen, je werklog, je foto's.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor jaeneke » wo nov 19, 2008 6:58 pm

ik irriteerde me rot op het feit dat ik men elcon koppeling niet op een degelijke manier van men krukas afkreeg met de snelwissel flens van mijn HT2, dus bij deze mijn 'mod' voor de koppeling...(ik hoop dat jullie er wat aan hebben)

wat heb je nodig :

-boor 6mm + accu boormachine
-tap M6 + tap ijzer
-ELCON koppeling + bijgeleverde M6 inbus bout
-6 kant of inbusbout met een draadlengte van 35mm
-zuigerstopper
-schuifmaat

foto's van de benodigdheden :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


stap 1 :

tap de bestaande draad v/d koppeling door-en-door zoals je kan zien op de volgende foto :
Afbeelding
Afbeelding

tap daarna de draad nog eens na aan de andere kant om de nieuwe draad zuiver te krijgen :
Afbeelding


stap 2 :

stel je schuifmaat in op iets meer als 21mm en hou deze dan in de koppeling zoals je hieronder op de foto kan zien :
Afbeelding
Afbeelding

draai dan de bout van 35mm aan de andere kant erin tot tegen de schuifmaat :
Afbeelding

dan boor je met je boor van 6mm tot je tegen de bout komt :
Afbeelding


stap 3 :

draai de zuigerstopper in je cilinder en monteer de koppeling met de bout van 35mm :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

draai dan de bout aan zodat je de koppeling op het conische gedeelte v/d krukas trekt :
Afbeelding

de bout mag eruit en je kan er zo mee rijden, de koppeling is immers vastgetrokken op de krukas...






als je de koppeling wilt verwijderen moet je de volgende stappen volgen :

stap 4 :

monteer de zuigerstopper weer en neem de inbusbout die je bij de koppeling hebt gekregen en schroef deze in het gat tot het einde(v/d krukas) :
Afbeelding
Afbeelding

als je dat hebt gedaan kan je de M6 bout van 35mm lengte weer nemen en deze in het gat draaien tot hij tegen de inbusbout aankomt, dan draai je een halve slag aan deze lange bout en 'plop' de koppeling springt er zonder moeite vanaf :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



ik vond het best te doen, ietwat bigscaler heeft deze benodigdheden in zijn bezit en kan dit makkelijk namaken dus ik hoop dat jullie er wat aan hebben ;)



EDIT : dit is de 'mod' waar ik het enkele posts verder over had, ideaal voor de mensen die met dikke motoren rijden of die het niet betrouwbaar genoeg vinden om zonder bout te rijden...

wat heb je nodig :

-verzinkboor + accu boormachine
-inbusbout met tapse kop M6 35mm totaallengte
-elcon koppeling met bovenstaande mod

-dit is de verzinkboor :
Afbeelding

-dit is de bout :
Afbeelding

-dan verzink je het gat op tot een diepte van +- 4mm :
Afbeelding

-en de bout erin en alles zit mooi vast ! :
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jaeneke op do nov 20, 2008 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor Q » wo nov 19, 2008 8:44 pm

beetje omslachtige manier om je koppeling te monteren en te demonteren, ja kan met monteren gewoon de inbus aandraaien en zo je koppeling op de krukas vastzetten?, en met los halen : bout eruit , inbus erin en dan de bout tegen de inbus aandraaien tot dat ie "schrikt"?

waarom draadtappen, uitboren ,inbus erin ect ect .....???

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor Kristiaan » wo nov 19, 2008 9:05 pm

Je kan de imbus er niet uitdraaien als de koppeling gemonteerd zit.
Ook kan je door de snelwissel niet bij het vierkant op de koppelingsmeenemer om hem los te draaien..
Gewoon lastig een elcon koppeling met snelwisselfles.
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor jaeneke » wo nov 19, 2008 9:12 pm

Kristiaan schreef:Je kan de imbus er niet uitdraaien als de koppeling gemonteerd zit.
Ook kan je door de snelwissel niet bij het vierkant op de koppelingsmeenemer om hem los te draaien..
Gewoon lastig een elcon koppeling met snelwisselfles.
daarom mijn 'mod', het materiaal v/d koppeling is zacht genoeg om het gat door te tappen zonder het gat op te boren naar de tapmaat.
gewoon de tap volledig door het gat uit tappen, zo trek je ook een schroefdraad door de hele koppeling waardoor je dan wél de inbus in/uit de koppeling kunt draaien.

deze tut. heb ik vanwege het probleem van de onbereikbare zeskant gemaakt btw...
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor Q » wo nov 19, 2008 9:12 pm

kee, duidelijk ;)

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor jaeneke » wo nov 19, 2008 9:16 pm

Q schreef:beetje omslachtige manier om je koppeling te monteren en te demonteren, ja kan met monteren gewoon de inbus aandraaien en zo je koppeling op de krukas vastzetten?, en met los halen : bout eruit , inbus erin en dan de bout tegen de inbus aandraaien tot dat ie "schrikt"?

waarom draadtappen, uitboren ,inbus erin ect ect .....???
je moet de bout(zeskantbout op mijn foto's) gebruiken om de koppeling vast te zetten op de krukas, daarna gewoon de bout verwijderen als je gaat rijden.
nadien als je de kopp. terug wilt verwijderen, inbusboutje erin, tot het eind aandraaien en dan de zeskantbout weer erin draaien tot de koppeling eraf 'klikt'.

dus er zitten geen bouten of dergelijke in als je gaat rijden(= minder gewicht = sneller op toeren :---) :razz: \:D/ :mrgreen: )
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Flying Dutchman
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 668
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 10:27 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hörmann
Type: HT3 & HMT
auto 2: Killer Krawler
Type 2: Axial Wraith
Zenderset: 4PK
Frequentie: 2,4 GHZ
Club: www.MOATN.nl
Website: www.RC-BMC.nl
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor Flying Dutchman » wo nov 19, 2008 10:53 pm

Dus als ik het goed begrijp..... dan zit de koppeling nu alleen maar vast door de klemmende werking van het conische gebeuren?
Geen bout of moer die hem op zijn plek houdt??...........
Afbeelding

Gebruikersavatar
petter
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 159
Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
Merk: FG/Carson
Type: Formule 1/Attack
Zenderset: Nomadio React
Frequentie: 2,4Ghz
Club: Baanbrekers/VRCP
Locatie: Hoogerheide

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor petter » wo nov 19, 2008 10:57 pm

jaeneke schreef:Dus er zitten geen bouten of dergelijke in als je gaat rijden(= minder gewicht = sneller op toeren :---) :razz: \:D/ :mrgreen: )
Vraag me echt af of dat nu zoveel zal schelen, dat sneller op toeren komen, boutje van een paar gram, welke ook nog eens precies in het midden van de koppeling zit :-k . Anders waren daar vast wel titanium boutjes voor te verkrijgen.

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld het vliegwiel lichter maken, of het balanceren van de krukas meer resultaat heeft, wordt in de autosport ook gedaan.

Daarbij komen er grote krachten op de koppeling tijdens het rijden, zeker bij een off-road, dus heb je de kans dat je (dure) koppeling tijdens het rijden toch los komt, met alle gevolgen van dien.
Je hebt niet eens zoveel kracht nodig om de koppeling te lossen van zijn conische flens, geef jezelf ook al aan.
In de meeste koppelingen zitten in de koppelinghouder meestal 2 gaten voorzien van schroefdraad, boutjes erin draaien en voilá, ook los :-D .
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor jaeneke » do nov 20, 2008 3:06 pm

Flying Dutchman schreef:Dus als ik het goed begrijp..... dan zit de koppeling nu alleen maar vast door de klemmende werking van het conische gebeuren?
Geen bout of moer die hem op zijn plek houdt??...........
idd, dit is voldoende, heb bij mijn baja ook zo gereden indertijd met 8+pk motoren en het gaf geen krimp.
alhoewel ik op het einde een 'extra' mod had gedaan om met die pk monstertjes te kunnen rijden nu ik eraan terug denk...

die 'mod' bestond uit een inbusbout met een tapse kop die door de koppeling in de krukas schroefde, eerst even het gat aan de buitenkant 'verzinken' zodat de bout met zijn tapse kop helemaal in de koppeling lag en voila, een snel en makkelijk te wisselen elcon koppeling die ook nog eens erg goed vastzat !

nu ik eraan denk had ik dit beter ook meteen bij deze koppeling gedaan, gewoon voor de zekerheid :-k
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: ELCON koppeling verwijderen ?(op snelwissels)

Berichtdoor jaeneke » do nov 20, 2008 3:13 pm

petter schreef:
jaeneke schreef:Dus er zitten geen bouten of dergelijke in als je gaat rijden(= minder gewicht = sneller op toeren :---) :razz: \:D/ :mrgreen: )
Vraag me echt af of dat nu zoveel zal schelen, dat sneller op toeren komen, boutje van een paar gram, welke ook nog eens precies in het midden van de koppeling zit :-k . Anders waren daar vast wel titanium boutjes voor te verkrijgen.

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld het vliegwiel lichter maken, of het balanceren van de krukas meer resultaat heeft, wordt in de autosport ook gedaan.
ik was maar aan het 'ouwehoeren' mijn beste petter, boutje doet idd helemaal niks hoor ;)


petter schreef:Daarbij komen er grote krachten op de koppeling tijdens het rijden, zeker bij een off-road, dus heb je de kans dat je (dure) koppeling tijdens het rijden toch los komt, met alle gevolgen van dien.
Je hebt niet eens zoveel kracht nodig om de koppeling te lossen van zijn conische flens, geef jezelf ook al aan.
In de meeste koppelingen zitten in de koppelinghouder meestal 2 gaten voorzien van schroefdraad, boutjes erin draaien en voilá, ook los :-D .
ik geef idd aan dat je met weinig kracht de koppeling los krijgt, dit was wel 1) zonder met de koppeling gereden te hebben(zet zich vaster tijdens het rijden) en 2) omdat ik van het center v/d koppeling met een duw/draai beweging de koppeling losduw, eigenlijk een beetje zoals een poulietrekker...

de koppeling word er normaal niet snel afgedraait zoals jij denkt, toen ik deze koppeling voor de eerste keer wou verwijderen moest ik hem tussen mijn houten klemwerkbank zetten en er enorm veel kracht op zetten(draaibeweging zoals de krukas dus met de koppeling doet) en hij wou er gewoon bijna niet meer af.

dat boutje wat elcon erbij doet houd de koppeling ook niet vast hoor, dient meer om de koppeling recht op de krukas te monteren want als de koppeling gemonteerd is kan je die inbusbout gewoon in en uit draaien.

dat van die 2 gaten is idd zo bij kopplingshouders voor originele koppelingen, idd erg handig bij dergelijke systemen :D



EDIT :
eerste post aangepast met de 'mod' waar ik het hierboven over had ;)
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!


Terug naar “Bouwprojecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten