Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Ben je bezig met een project, of een interessante modificatie? Post hier je ideeen, je werklog, je foto's.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
B.A.
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di jun 24, 2008 12:21 pm

Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor B.A. » vr jan 30, 2009 8:45 pm

Hallo mensen!

Rob en ik zijn al een hele tijd bezig met het brainstormen over een nieuwe ophanging, die ik zelf nooit op een Rc bigscale heb gezien.
Op een bepaald type quad zit deze ophanging ook, alleen ik en Rob wouden deze graag eens uitproberen in de Rc-wereld :cool: Om hopelijk (als het goed werkt) aan wedstrijden mee te doen.

Na een hele tijd tekenen en het oplossen van problemen zijn we er zo goed als uit, het voordeel van deze ophanging is, dat de draagarmen draaien/veren over een as die in de breedte richting ligt i.p.v. de lengte. Dus bij het in/uit veren wordt de auto niet breder, zodat je bij bijv. wedstrijden de maximale breedte kan benutten. Althans de theorie. Het nadeel echter is, dat de voorophanging veel ruimte op de plaat in beslag neemt.
We laten de draagarmen, de C-C hubs en stuurstangen + blok cnc frezen, en de fusee is een hormann fusee.

--Wat betreft de schokbrekers: Die willen we gebruiken van Elcon en deze komen plat te liggen, vandaar de toren op de draagarmen.

De servo komt waarschijnlijk voor de houder van de draagarmen en met een elcon servosaver.
De bovenste draagarmen gaan we zelf maken, met een sterke veer erin zodat de Fusee met CC-hub nog naar achteren kan veren bij een harde klap.

Hier wat foto's: De getekende files moeten nog wat afgewerkt worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen/commentaar is altijd welkom :mrgreen:

Ik (Bart) ga na de voltooiing van mijn wws met de ophanging helemaal opnieuw beginnen, met een nieuwe plaat, en achterdrivetrain van Elcon/Hormann/Fuego.

Rob gaat deze op zijn wws plaatsen (als het goed is) :mrgreen:

Gebruikersavatar
moker
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 24, 2008 3:15 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: wws fox pro
Type: moker models
auto 2: Hörmann Tuning
Type 2: TK09
Zenderset: dx3.0
Frequentie: 2,4
Locatie: Tilburg

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor moker » vr jan 30, 2009 9:30 pm

Hoi (Bart) ziet er heel apart uit ,maar ik begrijp niet hoezo dit veel plaats in beslag neemt als je de dempers niet meerekend dan
En hoe zit dat met die servo komt die tussen de wielen of aan de andere kant van de ophanging
Mischien een idee om met 2 servos te werken aan de buitenkant van de dempers kun je ze ook apart afstellen (extra stuur)
ben echt benieuwd hoe je dat met die servo gaat doen en niet met de dempers in de knoei komt
ik zie het ff niet maar is mischien simpeler dan ik denk

maar het begin is gemaakt en daar gaat het om mannen Bart
succes verder ik weet dat het niet altijd simpel is iets uitdenken

goeten moker
WWS-FOX PRO
Afbeelding

Gebruikersavatar
B.A.
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di jun 24, 2008 12:21 pm

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor B.A. » vr jan 30, 2009 9:40 pm

Als we de dempers plat leggen (dus naar achteren) in plaats van rechtop normaliter dan ligt het zwaartepunt ook weer ietsje lager en de kap kan dan ook weer lager. 2 Servo's is helemaal geen gek idee :D En de bumper zit dan weer voor de servo, met een langere plaat.

Hier een hele slordige schets van hoe onze ideeën zijn: (bovenaanzicht, voorkant/rijrichting is naar onder gericht) :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Bedankt voor de leuke reactie!

Gebruikersavatar
rc-rob
Forum verslaafd
Forum verslaafd
Berichten: 1346
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hormann
Type: Tk10
Zenderset: Sanwa M11 x
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Haaksbergen

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor rc-rob » vr jan 30, 2009 9:44 pm

Maar even kijken hoe de servo's gaan komen..2 servo's is opzich ook mijn voorkeur wel..
2x savox of rhino erop zie ik wel zitten :mrgreen: nu eerst maar het concept uitwerken en kijken hoe het op de auto zal staan/passen ook ivm. de beetle kappies..de wielbasis kunnen we nu ook wat langer maken..ondanks het een korte plaat is ;) ben ook wel benieuwd hoe het veert..en mischien moeten de schokbrekers alsnog wel rechtop..we gaan het zien..;)
Afbeelding
Hörmann TK10

Gebruikersavatar
B.A.
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di jun 24, 2008 12:21 pm

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor B.A. » vr jan 30, 2009 9:49 pm

Persoonlijk denk ik gewoon dat de dempers plat kunnen liggen, omdat we dezelfde arm hebben gebruikt op de draagarm als de dempers normaal recht hadden gestaan. Alleen er zit een 90 graden hoek in, zodat de dempers met de richting van de plaat meegaan (plat) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor Roel » vr jan 30, 2009 9:52 pm

Een super mooi idee... :shock: ........ =P~ ., ik ben benieuwd naar het resultaat.
Hebben jullie ook nagedacht voor hoe de relatief lange smalle draagarm zich gedraagt bij een tik van een andere auto, tegen de baanafzetting of een verkeerde landing na een jump.. :?:

Ga zo door...dit gaat helemaal goedkomen... =D>

mmzlls Roel

p.s. in wat voor progje heb je het getekend. ??
Velle est posse

Gebruikersavatar
moker
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 24, 2008 3:15 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: wws fox pro
Type: moker models
auto 2: Hörmann Tuning
Type 2: TK09
Zenderset: dx3.0
Frequentie: 2,4
Locatie: Tilburg

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor moker » vr jan 30, 2009 10:02 pm

als je de servo tussen de wielen zet beperk je de swing van de draagarmen naar +/- 30 mm i.v.m. stuurstangen
als je er 2 gebruikt kunnen ze aan iedere kant buiten de dempers zitten
krijg je ook niet zo'n raar flapje tussen de wielen
WWS-FOX PRO
Afbeelding

Gebruikersavatar
rc-rob
Forum verslaafd
Forum verslaafd
Berichten: 1346
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hormann
Type: Tk10
Zenderset: Sanwa M11 x
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Haaksbergen

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor rc-rob » vr jan 30, 2009 10:06 pm

Roel schreef:Een super mooi idee... :shock: ........ =P~ ., ik ben benieuwd naar het resultaat.
Hebben jullie ook nagedacht voor hoe de relatief lange smalle draagarm zich gedraagt bij een tik van een andere auto, tegen de baanafzetting of een verkeerde landing na een jump.. :?:

Ga zo door...dit gaat helemaal goedkomen... =D>

mmzlls Roel

p.s. in wat voor progje heb je het getekend. ??
Dit is gemaakt in solid works Roel!
ik ben bij de meeste..volgende nk's wel bij.. rijd jij ook wel mee toch? zodra het op me wws zit neem ik hem wel mee zodat jullie het ook in het echt kunnen bewonderen..we gaan veel testuren maken en ook kijken of het werkelijk sterk genoeg is. de rest van de auto word nu zo goed als klaargemaakt alle onderdelen enz. zijn besteld (paar dingen al binnen) we gaan nu een afspraak maken om dit even cnc te laten frezen..de camber is bij de proto nog niet te verstellen..maar he zou met de c-c hub of in de draagarm dat zo kunnen toepassen..als het nodig is..de caster gaan we verstellen met de bovendraagarm..
ja de servo's is gewoon bekijken straks waar we die het beste kunnen plaatsen zodat we een goede draaihoek krijgen..ik denk zowiezo 2 servo's :-k

Greetz Rob
Afbeelding
Hörmann TK10

Gebruikersavatar
taiko
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 72
Lid geworden op: do dec 18, 2008 6:21 pm
Land: belgië
Merk: FG
Type: Monster Beetle
Zenderset: hitec
Frequentie: 40.685
Locatie: Antwerpen

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor taiko » vr jan 30, 2009 11:20 pm

heeft op het 1ste zicht een beetje weg van een 2 pk ophanging.
een achterophanging zelf maken/bedenken, geen probleem.
bij een voorwiel ophanging is het toch net ff iets meer.
behalve spoor, camber en caster, moet je ook nog rekening houden met
het akkerman princiepe, of hoe ga je in dit geval er voor zorgen dat je K.P.I. niet veranderd bij het inveren enz.?

om maar een tip te geven.
in elk geval wel leuk om zelf iets te maken.
succes
grtz Taiko
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Gebruikersavatar
zybo
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 38
Lid geworden op: za sep 13, 2008 1:27 pm
Provincie: Limburg
Merk: elcon xl
Zenderset: futaba 3pm

Re: Ons nieuwe project met zelfbouw voorophanging

Berichtdoor zybo » za jan 31, 2009 2:01 am

Hier ben ik erg benieuwd naar als het klaar is, mooi, al aan de tekeningen te zien =D> :mrgreen:


Terug naar “Bouwprojecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten