Ik wil eens zelf een motor tunen. Het bewerken en de ervaringen wil ik in dit topic posten, wellicht hebben andere rijders er ook wat aan.
Hier onder zijn wat basis regels die ik op het www heb gevonden en van andere thuistuners heb gekregen.
Materiaal:
- Neem een goede dremel met een goed freesje.
Verbeteren spoeling:
- opruwen carter, spoelpoorten in de cilinder en de inlaatpoort opruwen. Door het opruwen komt er een oliefilmpje op waardoor de spoeling verbeterd wordt.
- Spoel poorten carter en cylinder aanpassen voor een betere vulling. Dit resulteerd in betere prestaties over het gehele gebied.
Inlaatpoort:
- Inlaatpoort verhogen met 1 mm, resultaat meer top en minder trekkracht. (ophogen over de breedte van 5mm in het midden van de poort, dus niet de gehele poort, het ruggetje laten zitten)
- Inlaatpoort verbreden met 1,5 mm per kant, resultaat meer koppel
Uitlaatpoort:
- de uitlaatpoort verbreden aan de bovenzijde geeft meer midden en top.
- de uilaatpoort verbreden aan de zijkant geen meer onder en midden trekkracht
Zuiger:
- Zuiger vlakken blijft de motor koeler.
- De kammen verhogen (die 2 happen in de zijkanten).
Compressie:
- Compressie verhogen door de cylinder af te draaien, resultaat meer trekkracht en minder top.
- De minimale maat tussen zuiger en cilinder moet 0.35 zijn anders wordt de motor te heet en heb je kans op een vastloper.
Carter:
- Carter vullen met een volle krukas, resultaat meer top.
Pakking:
- Stalen voetpakking van 0.1 of 0.2mm voor verhogen van de compressie (flink) te verhogen, resultaat meer koppel maar minder toeren. Dit kun je wat opheffen door je inlaatpoort te verhogen.
Mijn materiaal is binnen, nu de uitvoering nog
Tips zijn altijd welkom
homemade Tuningblokje:[13-03-2008]
Moderator: Moderator's groep
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
homemade Tuningblokje:[13-03-2008]
Laatst gewijzigd door Roel op za dec 15, 2007 5:29 pm, 10 keer totaal gewijzigd.
Velle est posse
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Succes!
Opruwen snap ik niet, in/uitlaat en spoelpoorten deden we altijd polijsten in de brommertijd.
Maar je zult wel goed geïnformeerd zijn .
Opruwen snap ik niet, in/uitlaat en spoelpoorten deden we altijd polijsten in de brommertijd.
Maar je zult wel goed geïnformeerd zijn .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Ik heb ook een beetje mijn twijfels, maar b.v. een golfbal is ook opgeruwd (gaatjes) en door de kleine vervelingen gaat de lucht er ook sneller langs en vliegt de bal verder. Helaas heb ik er nog geen ervaring mee, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het werkt.
Ik ga trouwens niet alles uitvoeren, zuiger afvlakken gaat mij niet lukken. Daar heb ik geen materiaal voor.
Ik ga trouwens niet alles uitvoeren, zuiger afvlakken gaat mij niet lukken. Daar heb ik geen materiaal voor.
Velle est posse
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
- EJS
- Bigscale Guru
- Berichten: 760
- Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:37 am
- Provincie: Noord-Holland
- Club: HMRC
- Website: www.hmrc.nl
- Locatie: HHW-Zuid
- Contacteer:
- rc-rob
- Forum verslaafd
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
- Land: NL
- Provincie: Overijssel
- Merk: Hormann
- Type: Tk10
- Zenderset: Sanwa M11 x
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Haaksbergen
hey Roel!Roel schreef:Ik heb ook een beetje mijn twijfels, maar b.v. een golfbal is ook opgeruwd (gaatjes) en door de kleine vervelingen gaat de lucht er ook sneller langs en vliegt de bal verder. Helaas heb ik er nog geen ervaring mee, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het werkt.
Ik ga trouwens niet alles uitvoeren, zuiger afvlakken gaat mij niet lukken. Daar heb ik geen materiaal voor.
rare theorie idd van dat golfballetje..maar het zal wel werken zelfs toen lance armstrong in de le tour de france moest tijdrijden werd dit op z'n kleding toegepast :roll:
wel gaaf dat je dit gaat proberen blijf het cker volgen..want heb zelf ook nog een blokje liggen die moet
Greetz rob
Hörmann TK10
- outlaw666
- Al langer hier
- Berichten: 413
- Lid geworden op: za mar 31, 2007 7:42 pm
- Land: nederland
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: m03 R en top
- Zenderset: 3pk
- Frequentie: spectrum
- Locatie: vlijmen
opruwen heeft iid het voordeel dat je meer werveling krijgt in je cilinder
zover mijn kennis gaat
hee roel als ik die zuiger moet vlakken laat maar weten
ik heb op het werk keus uit 14 draaibanken
kan ik gelijk een paar smeerringen bij snijden
verder succes met je project
vergeet niet de krukas uit te lijnen
vragen hoor ik het wel
zover mijn kennis gaat
hee roel als ik die zuiger moet vlakken laat maar weten
ik heb op het werk keus uit 14 draaibanken
kan ik gelijk een paar smeerringen bij snijden
verder succes met je project
vergeet niet de krukas uit te lijnen
vragen hoor ik het wel
traxxas rustler vxl is best snel
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Ik wil stap voor stap dingen gaan veranderen, dan weet ik ook wat er mee gebeurt.
Ik ga eerst eens de spoeling verbeteren tussen carter en cilinder. testen en daarna de inlaatpoort wat verbreden en een beetje verhogen.
mmm eigenlijk moet ik een soort dynobank hebben, dan zie je het resultaat gelijk
Maar kruk-as uitlijnen, hoe bedoel je dat ?
Ik ga eerst eens de spoeling verbeteren tussen carter en cilinder. testen en daarna de inlaatpoort wat verbreden en een beetje verhogen.
mmm eigenlijk moet ik een soort dynobank hebben, dan zie je het resultaat gelijk
Maar kruk-as uitlijnen, hoe bedoel je dat ?
Velle est posse
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten