Pagina 1 van 10

homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: vr sep 07, 2007 6:15 pm
door Roel
Ik wil eens zelf een motor tunen. Het bewerken en de ervaringen wil ik in dit topic posten, wellicht hebben andere rijders er ook wat aan.

Hier onder zijn wat basis regels die ik op het www heb gevonden en van andere thuistuners heb gekregen.

:arrow: Materiaal:
- Neem een goede dremel met een goed freesje.

:arrow: Verbeteren spoeling:
- opruwen carter, spoelpoorten in de cilinder en de inlaatpoort opruwen. Door het opruwen komt er een oliefilmpje op waardoor de spoeling verbeterd wordt.
- Spoel poorten carter en cylinder aanpassen voor een betere vulling. Dit resulteerd in betere prestaties over het gehele gebied.

:arrow: Inlaatpoort:
- Inlaatpoort verhogen met 1 mm, resultaat meer top en minder trekkracht. (ophogen over de breedte van 5mm in het midden van de poort, dus niet de gehele poort, het ruggetje laten zitten)
- Inlaatpoort verbreden met 1,5 mm per kant, resultaat meer koppel

:arrow: Uitlaatpoort:
- de uitlaatpoort verbreden aan de bovenzijde geeft meer midden en top.
- de uilaatpoort verbreden aan de zijkant geen meer onder en midden trekkracht

:arrow: Zuiger:
- Zuiger vlakken blijft de motor koeler.
- De kammen verhogen (die 2 happen in de zijkanten).

:arrow: Compressie:
- Compressie verhogen door de cylinder af te draaien, resultaat meer trekkracht en minder top.
- De minimale maat tussen zuiger en cilinder moet 0.35 zijn anders wordt de motor te heet en heb je kans op een vastloper.

:arrow: Carter:
- Carter vullen met een volle krukas, resultaat meer top.

:arrow: Pakking:
- Stalen voetpakking van 0.1 of 0.2mm voor verhogen van de compressie (flink) te verhogen, resultaat meer koppel maar minder toeren. Dit kun je wat opheffen door je inlaatpoort te verhogen.

Afbeelding
Mijn materiaal is binnen, nu de uitvoering nog ;)



Tips zijn altijd welkom :D

Geplaatst: vr sep 07, 2007 6:19 pm
door Bernie
Succes!
Opruwen snap ik niet, in/uitlaat en spoelpoorten deden we altijd polijsten in de brommertijd.
Maar je zult wel goed geïnformeerd zijn ;) .

Geplaatst: vr sep 07, 2007 6:22 pm
door marc
succes Roel :thumleft:

erg stoer dat je het zelf gaat proberen, enne ik ga dit zekers volgen.

als het allemaal goed lukt, stuur ik je wel een cilindertje op ;)

gr marc

Geplaatst: vr sep 07, 2007 7:37 pm
door Roel
Ik heb ook een beetje mijn twijfels, maar b.v. een golfbal is ook opgeruwd (gaatjes) en door de kleine vervelingen gaat de lucht er ook sneller langs en vliegt de bal verder. :-k #-o :scratch: Helaas heb ik er nog geen ervaring mee, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het werkt.

Ik ga trouwens niet alles uitvoeren, zuiger afvlakken gaat mij niet lukken. Daar heb ik geen materiaal voor.

Geplaatst: vr sep 07, 2007 7:49 pm
door Bernie
Kunt het altijd weer polijsten :D .

Geplaatst: vr sep 07, 2007 8:13 pm
door EJS
Heel veel suc6 er mee Roel, ben heel benieuwd hoe het zal gaan ;)

Geplaatst: vr sep 07, 2007 10:11 pm
door rc-rob
Roel schreef:Ik heb ook een beetje mijn twijfels, maar b.v. een golfbal is ook opgeruwd (gaatjes) en door de kleine vervelingen gaat de lucht er ook sneller langs en vliegt de bal verder. :-k #-o :scratch: Helaas heb ik er nog geen ervaring mee, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het werkt.

Ik ga trouwens niet alles uitvoeren, zuiger afvlakken gaat mij niet lukken. Daar heb ik geen materiaal voor.
hey Roel!
rare theorie idd van dat golfballetje..maar het zal wel werken zelfs toen lance armstrong in de le tour de france moest tijdrijden werd dit op z'n kleding toegepast :shock: :roll: :lol:
wel gaaf dat je dit gaat proberen blijf het cker volgen..want heb zelf ook nog een blokje liggen die moet ;)

Greetz rob

Geplaatst: vr sep 07, 2007 11:27 pm
door outlaw666
opruwen heeft iid het voordeel dat je meer werveling krijgt in je cilinder
zover mijn kennis gaat

hee roel als ik die zuiger moet vlakken laat maar weten
ik heb op het werk keus uit 14 draaibanken

kan ik gelijk een paar smeerringen bij snijden


verder succes met je project
vergeet niet de krukas uit te lijnen

vragen hoor ik het wel :lol:

Geplaatst: za sep 08, 2007 6:48 am
door Roel
Ik wil stap voor stap dingen gaan veranderen, dan weet ik ook wat er mee gebeurt.

Ik ga eerst eens de spoeling verbeteren tussen carter en cilinder. testen en daarna de inlaatpoort wat verbreden en een beetje verhogen.

mmm eigenlijk moet ik een soort dynobank hebben, dan zie je het resultaat gelijk :D

Maar kruk-as uitlijnen, hoe bedoel je dat ?

Geplaatst: za sep 08, 2007 9:12 am
door outlaw666
is moeilijk uitleggen
maar de wagen vd krukas moeten in 1 lijn liggen
daar zit normaal nogal wat verschil in maar dat leg ik je wel uit in sussteren


mzllll

ps lekker gereden vandaag :lol: