Pagina 8 van 10

Re:

Geplaatst: do mar 13, 2008 6:38 pm
door Roel
GT500 schreef:ziet er top uit,

mag ik mijn G2D ook eens opsturen?? :D

grtz
Natuurlijk mag je hem opsturen...:mrgreen:


mmzzllss Roel

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: do mar 13, 2008 6:48 pm
door jaeneke
heb je de uitlaatpoort al verhoogd ? zoja hoeveel ??

en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.

ik zou de zuiger ook niet te veel aanpassen, lichtere zuiger = méér toeren = meer verbruik en slijtage.

je kan hem iets lichter maken maar als je hem te licht maakt wil hij alleen nog toeren draaien en ga je onderin koppel verliezen.

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: do mar 13, 2008 8:36 pm
door Roel
jaeneke schreef:heb je de uitlaatpoort al verhoogd ? zoja hoeveel ??
Ik heb aan de uitlaatpoort de alleen de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt.
Afbeelding
orgineel
Afbeelding
Bewerkt
jaeneke schreef: en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Ik heb voornamelijk de inlaatpoort bewerkt en nauwelijks de uitlaatpoort, m.u.z. van de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt. Mijn theorie is dat de spoeling voornamelijk wordt bepaald door de inlaatpoort en de spoelpoorten. Daarom heb ik veel aandacht besteed aan de inlaatpoort. De uitlaatpoort heb ik alleen bewerkt zodat de uitlaatgassen iets sneller de cilinder kunnen verlaten.
Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?

mmzzlls Roel

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: do mar 13, 2008 9:20 pm
door jaeneke
Roel schreef:
jaeneke schreef:heb je de uitlaatpoort al verhoogd ? zoja hoeveel ??
Ik heb aan de uitlaatpoort de alleen de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt.
Afbeelding
orgineel
Afbeelding
Bewerkt
jaeneke schreef: en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Ik heb voornamelijk de inlaatpoort bewerkt en nauwelijks de uitlaatpoort, m.u.z. van de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt. Mijn theorie is dat de spoeling voornamelijk wordt bepaald door de inlaatpoort en de spoelpoorten. Daarom heb ik veel aandacht besteed aan de inlaatpoort. De uitlaatpoort heb ik alleen bewerkt zodat de uitlaatgassen iets sneller de cilinder kunnen verlaten.
Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?

mmzzlls Roel
die hoekjes heb je mooi gedaan, uitlaatpoort verhogen heeft een licht effect op koppel en hoe hij op toeren komt, verhoog je hem veel dan krijg je ook een hoop toeren bij...
maar bij een 2-takt is het zo dat als je bv. op toptoeren bijwerkt je onderin veel gaat verliezen en andersom.

en uitlaatpoort verbreden doet meer als inlaatpoort verbreden was mijn ondervinding, qua koppel toch.

je moet ook eens naar de hoek kijken v.d uitlaatpoort tov het uitlaatspruitstuk, als je piston naar beneden gaat vanaf dat moment dat de piston de uitlaat poort vrijmaakt 'schiet' als het ware de kracht v.d explosie in een schuine hoek naar beneden de uitlaat in.

is moeilijk uit te leggen zonder tekening maar stel je voor dat de verbrande gassen door de explosie uit de verbr.kamer worden geperst v/h moment de piston de uitlaatpoort vrijmaakt dat deze gassen/drukgolf schuin naar onder tegen de onderkant v/d uitlaatpoort afketst en zo het uitlaatspruitstuk in dat je daar zéker nergens een obstructie hebt.

door het frezen kan het zijn dat A) de uitlaatpoort aan uitslaatspruitstukzijde ietsje naar onder is gefreest zonder dat je het zelf weet en daar worden de gassen/drukgolf afgeketst deels terug de verbrandingskamer in die ervoor zorgen dat uw hele set-up in de soep loopt.

en B) de uitlaatpoort te fel is verhoogd waardoor de uitlaatgassen té vroeg de verbrandingskamer zullen verlaten en een deel kracht verloren gaat + de drukgolf/gassen onder een te felle hoek de verbrandingskamer verlaten en weer hetzelfde doet als in uitleg "A"...

wat ik wil zeggen is dat je met de uitlaatpoort veel kunt beinvloeden qua motorkarakter maar ook veel kunt verknoeien...


ik heb het topic nu nog eens bekeken en ik denk dat je je cilinder héél goed hebt bijgewerkt voor je eerste cilinder te zijn, nergens te veel afgenomen, de flow héél goed verbeterd naar mate je materiaal het toelaat enz...
ik wil niet zeggen dat ik een specialist ben bijlange niet maar laat me zeggen dat van de ene amateur zenoah tuner tot de andere amateur zenoah tuner dat ik je werk tot nu toe geslaagd vind ;)

ps heb je al een verlengde isolator ?

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: do mar 13, 2008 9:37 pm
door Kristiaan
Roel,

Doen we bij het NK wel eens even een sprintje op het rechte stuk dan :mrgreen:
Jou blok tegen mijne, uitlaat is vrij :lol:


Mzzl

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: do mar 13, 2008 9:39 pm
door Mijnheer Rob
Hee Roel, gefeliciteerd met het geslaagde tuningsproject!!! :D
Roel schreef:Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?
jaeneke schreef:en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Let op met verbreden van de uitlaatpoort, dit verhaal klinkt verleidelijk maar is linke soep. Zuigerveer staat zoals je weet onder spanning en wil naar buiten. Hoe breder de poort hoe meer kans dat dit ook gaat gebeuren. Happende zuigerveer wil meestal zeggen dat die cilinder de meeste liters benzine wel gehad heeft... :cry:

In tegenstelling tot de inlaat, die de zuigerveer net wel / net niet bereikt, komt de zuigerveer volledig langs de uitlaat poort (van boven tot onder, gaat er helemaal voorbij).

Roel schreef:edit: even gebeld met RN-tuning, volgens Rinus geeft dit geen probleem, zolang je het middelste bobbeltje maar laat zitten.
Waarschijnlijl de zelfde reden, zuigerveer in de groef houden, zorg dat ie niet naar buiten kan komen...

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: do mar 13, 2008 9:59 pm
door jaeneke
Mijnheer Rob schreef:Hee Roel, gefeliciteerd met het geslaagde tuningsproject!!! :D
Roel schreef:Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?
jaeneke schreef:en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Let op met verbreden van de uitlaatpoort, dit verhaal klinkt verleidelijk maar is linke soep. Zuigerveer staat zoals je weet onder spanning en wil naar buiten. Hoe breder de poort hoe meer kans dat dit ook gaat gebeuren. Happende zuigerveer wil meestal zeggen dat die cilinder de meeste liters benzine wel gehad heeft... :cry:

In tegenstelling tot de inlaat, die de zuigerveer net wel / net niet bereikt, komt de zuigerveer volledig langs de uitlaat poort (van boven tot onder, gaat er helemaal voorbij).

Roel schreef:edit: even gebeld met RN-tuning, volgens Rinus geeft dit geen probleem, zolang je het middelste bobbeltje maar laat zitten.
Waarschijnlijl de zelfde reden, zuigerveer in de groef houden, zorg dat ie niet naar buiten kan komen...
is idd zo van die zuigerveer, daarmee mag je nooit te veel wegnemen maar dit is in het algemeen zo bij elke bewerking van de verschillende poorten.

ik heb een tijdje terug een reed port cilinder gemaakt van een gebruikt cilindertje en omdat dat cilindertje al goed gebruitk was had ik besloten eens tot 'de grens' te gaan qua 'bruikbare' tuning.
dus ik heb de poorten in mijn 3de test fase serieus groter gemaakt en wonder boven wonder heeft hij het gehouden ! :D

die cilinder had ik tot 21,03mm breed gefreesd(effe wezen meten). dus zover kan je iig al gaan :-k

maar omwille van die reden dat die zuigerveer in de poort wilt 'happen' doen we ook meestal dat 'truukje' door de hoekjes uit te frezen v/d uitlaatpoort, zo kan je je uitlaatpoort lichtjes verhogen én daardoor ook op dat punt goed verbreden omdat je dan een soort "V" vorm krijgt en zo de druk v/d zuigerveer toch nog een beetje word tegengehouden door die vorm.

dat bobbeltje heeft idd te maken dat daar de uiteindes v/d zuigerveer zitten en die daar het snelst naar buiten wilt komen.
bij de reedporting heb ik daar ook héél goed mee moeten opletten dat ik niet teveel materiaal wegnam in de opwaartse richting ter hoogte van dat bultje anders bleef die zuigerveer in hangen en dan 'pets' een vastloper... :-$

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: vr sep 12, 2008 11:36 pm
door RonW
Ik ben wel benieuwd hoe het tuningsblokje het tot nu heeft gedaan en heeft uitgehouden.

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: za sep 13, 2008 7:36 am
door Roel
Hij reed super niks aan te merken...maar hij is verkocht op de HT2....hoe hij het nu doet weet ik niet...

mmzls Roel

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Geplaatst: ma sep 29, 2008 8:46 pm
door sniperx
Hij ligt nu in de kast.
Er zit nu een 4 bouts op