Cursusje kap ontwerpen

Post hier je vragen, antwoorden en tips over bodies, Spuiten, Airbrush en Special Paint

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Flying Dutchman
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 668
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 10:27 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hörmann
Type: HT3 & HMT
auto 2: Killer Krawler
Type 2: Axial Wraith
Zenderset: 4PK
Frequentie: 2,4 GHZ
Club: www.MOATN.nl
Website: www.RC-BMC.nl
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Cursusje kap ontwerpen

Berichtdoor Flying Dutchman » za okt 10, 2009 7:53 am

Kwam er achter, dat 1 stap nog niet echt duidelijk zou kunnen zijn en het is wel een hele belangrijke stap! Hoe maak je nu een beetje een design?? Nou... designen kan ik hier niet uitleggen, dat moet je grotendeels zelf hebben denk ik..... wat wel kan, zijn de stappen een beetje vergemakkelijken. Op onderstaande manier, kun je een design zelf uitwerken en op de kap tekenen volgens de andere ‘cursus’ ook op dit forum te vinden... http://www.rcbigscale.nl/viewtopic.php? ... 92&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier als voorbeeld de kap van Erik W gebruikt. Erik stuurde de kap incl een voorbeeld en als er iets makkelijk is dan zijn het wel voorbeelden!

Maar nu dus het tekenen van een kap....

Nadat je het midden van de kap hebt bepaald (dat mag niet zo heel gekke moeilijk zijn denk ik??) ga je, al dan niet aan de hand van een voorbeeld, met een stift een paar grove lijnen tekenen. Zelf stippel ik het nog wel eens een beetje, aangezien het toch niet definitief is.
Wanneer de lijnen niet goed zijn, niet uit komen of gewoon lelijk zijn, kun je met wat thinner ofzo de lijnen weer eenvoudig verwijderen.
PAS OP... een kap zonder folie is even andere koek!! Een te sterke oplosser zal gewoon je kap verknallen!! Probeer je reiniger dus eerst op een klein puntje en kijk of de kap er wel tegen kan!!!

Maar stel alles lukt, en je eerste strepen staan erop.. dan zou het er ongeveer als onderstaande foto’s uit kunnen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al dus niet veel soeps, maar dat hoeft in dit stadium ook niet!
De ‘truc’ die ik gebruik komt nu pas.
Neem een A4-tje (ik gebruik vaak een halve) en plak die aan de buitenkant van de kap, exact over de stippellijn van het midden.

Afbeelding

Als je afwijkt van die lijn is dat geen probleem, als je maar weet WAAR je precies afwijkt! Teken dat desnoods op de kap af. De kap is hol, bol en alles tegelijk, dus het is gewoon nodig af en toe. Zo zal het dak startend aan de voorzijde, aan de achterzijde een millimeter of 3 over je middellijn uitsteken. Geen probleem, als je dat papiertje bij het aftekenen van de andere zijde OOK die 3 millimeter laat doorsteken... snap ie?...

Maar verder... het papier op het dak geplakt, loop je even richting ‘het licht’... ja ja... T’is bijna religieus aan het worden! Nu kun je (als het goed is) de strepen op de kap, zo op je papier overtekenen.

Afbeelding

Ook dit hoeft niet echt netjes, want het zijn nog immers maar schetsen! Wat je wel moet doen, zijn even de ‘vaste gegevens’ overnemen op het papier.... Teken dus bij het dak, ook even de lijn van het voorraam erin. Dan weet je waar je schets heeft gezeten EN kun je die lijnen gebruiken. Je weet waar je raam zit en waar je dus moet uitkomen of stoppen met bepaalde lijnen... bij de motorkap, kun je de zijkanten even mee tekenen en het begin van het voorraam en de breedte. Bij de zijkanten van de kap, stip ik altijd even de gaten in de kap mee EN de plek van de luchtinlaat... als het ook maar even lukt, teken ik daar namelijk liever niets af... blijft een raar priegelhoekje die happer, en met snijden en spuiten is ie helemaal lastig. T’is maar een idee....

Dat allemaal gedaan hebbende, zou je nu dus een papiertje voor je neus moeten hebben met wat schetsen, en wat vaste locaties van de kap. Nu kun je DAT papiertje gaan bestormen met potlood, gum en goeie ideeën. Het eindresultaat neem je mee naar die andere cursus.
Deze dus: http://www.rcbigscale.nl/viewtopic.php? ... 92&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Wanneer je schets klaar is.... dan kun je die eenvoudig in te kap tekenen, maar dan moet je dus even in het andere topic kijken....
Alles van onderstaande kap is op bovenstaande manier gemaakt en getekend! Wanneer Erik nu dus eenzelfde kap zou willen, dan zijn de schetsen zo weer te gebruiken, aangezien alles vanaf vaste punten op de kap is gemaakt...
Aan het eind van de rit, is de kap van dit voorbeeld, er ZO uit komen te zien.... waar een paar vage strepen al niet naar kunnen leiden........ Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en anders zie ik de vragen wel verschijnen en zal ik ze wel proberen toe te lichten. Tot die tijd, veel succes met het aftekenen van de nieuwe kappen!

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Bodies, Spuiten, Airbrush en Special Paint”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten