Voorlopig nieuwe wedstrijd reglement: 1:6 offroad

Alles over wedstrijden, data's en uitslagen

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Voorlopig nieuwe wedstrijd reglement: 1:6 offroad

Berichtdoor Roel » wo aug 20, 2008 1:37 pm

Afbeelding
Voorlopig nieuwe wedstrijd reglement: 1:6 offroad
Hieronder vind je het voorlopige reglement van de Nomac voor het komende jaar 2009 . Het is de bedoeling dat iedereen dit eens aandachtig door leest en zijn gedachten daar eens over laat gaan . Wij hebben getracht om zoveel mogelijk rekening te houden met het bestaande reglement , wat door de ORCF , ORCD , MRCZ gehandhaafd word . Medio half september word dit reglement ingeleverd en daadwerkelijk doorgevoerd als 1/6 offroad reglement waar iedere , bij de Nomac aangesloten club en leden , zich aan dient te houden . Het is een hoop werk geweest om dit allemaal op papier te krijgen en commentaar mag zeker maar onderbouw het ook en kom ook met een alternatief . Laat deze pagina ook aan een ieder die ook bij het 1/6 offroad modelracen betrokken is lezen!! Voor vragen , info en opmerkingen kun je contact opnemen met ;

Ronald van der Weijden Rinus Visser Rogiër Leurink


Reglement Sectie Brandstof offroad Large Scale
Dit reglement maakt deel uit van het Huishoudelijk Reglement NOMAC en is een aanvulling op het Algemeen Wedstrijd Reglement.

1 Technisch Reglement

1.1 Technische klassen en gewichten

De auto’s vallen onder de schaalverhouding: 1:6.
De gewichtslimiet 1:6 off-road is als volgt:

Klasse
Minimum gewicht
Maximum gewicht

1:6 buggy 2WD
8 kg
14 kg

1:6 buggy 4WD
N N B
N N B

1:6 monster 2WD
N N B
N N B

1:6 monster 4WD
N N B
N N B


De gewichtslimieten gelden ten allen tijde voor een raceklare wagen inclusief transponder maar zonder brandstof.
Modificaties c.q. zelfbouwmodellen zijn toegestaan , voor zover de resulterende auto binnen dit reglement valt.

1.2 Motorspecificaties
Motortype:
Eén cilinder
2-takt of 4-takt
Cilinderblok uit één enkele behuizing, geen afzonderlijk cilinderhuis
Geen wankelmotoren
Cilinderinhoud: maximaal 26 cc.
Geen variabele in- of uitlaat-timing.
Geen brandstof-injectie m.u.v mechanische acceleratiepomp in carburateur.
Krukas:
Gedeelde as-constructie met een gesloten big-end.
Inlaat:
Alleen open deck inlaatpoorten toegestaan, geen roterende inlaat.
De zogenaamde Reed valve is niet toegestaan.
Geen turbo of compressor.
Carburateur:
Doorsnede venturi maximaal 13 mm.
Luchtfilter verplicht.
Ontsteking:
Mechanisch en vast (slechts verstelbaar met uitgeschakelde motor).
Geen batterijgevoede ontsteking.
Koeling:
Alleen luchtkoeling toegestaan.
1.3 Uitlaat
De uitlaat dient na het spruitstuk drie kamers te bevatten. Toegestaan zijn derhalve een driekamer-uitlaat of een tweekamer-uitlaat met een nademper. Het uitlaatsysteem mag te allen tijde niet meer geluid produceren dan 81 dBA, gemeten op 10 meter afstand en op 1 meter hoogte. De uitlaat moet onder de body gemonteerd worden m.u.v het uitlaat-einde.Deze moet naar achter of onder gericht zijn en moet binnen de maten van de auto vallen. Ingeval van een grotere geluidsproductie t.o.v. andere wagens is het aan de wedstrijdleider om de betreffende wagen na meting eventueel uit de wedstrijd te nemen.

1.4 Tank en brandstof
Maximale inhoud brandstoftank tot aan de carburateur: 700 cc.
De gebruikte brandstof mag uitsluitend bestaan uit de volgende bestanddelen:

Loodvrije benzine
Oliën en smeermiddelen
Verboden zijn alle overige (speciale) brandstoffen en toevoegingen zoals: avgas, octaanbooster en race-brandstoffen.

1.5 Aandrijving
Alleen 2 WD achterwiel aandrijving is toegestaan.
Wagens met elektrische aandrijving, propellers en/of raket-aandrijving zijn niet toegestaan.
Een versnellingsbak is niet toegestaan.
1.6 Koppeling en rem
De modelwagens moeten van een doeltreffende rem en koppeling voorzien zijn. Deze rem moet de auto op zijn plaats kunnen houden met stationair draaiende motor.Met uitzondering van ABS en soortgelijke systemen, zijn er voor wat betreft de remmen geen beperkingen opgelegd.
1.7 Bumper
Voorbumper verplicht.
Achterbumper toegestaan.
De bumper moet vervaardigd zijn uit flexibel materiaal en mag maximaal 220 mm breed zijn.
1.8 Banden en velgen
Velgafmeting: diameter maximaal 120 mm ,breedte maximaal 65 mm
Bandafmeting:diameter maximaal 170 mm ,breedte maximaal 75 mm
Alleen banden bestemd voor off-road gebruik zijn toegestaan.
Er mag alleen gebruik worden gemaakt van 1/6 schaal velgen.
1.9 CHASSIS , Body en afmetingen
Alleen 1:6 off-road lexaan buggy body’s in orginele staat zijn toegestaan.
De body moet volledig zijn ingekleurd, met uitzondering van de ruiten..
Luchtopeningen mogen maximaal 15 mm groot zijn en kunnen onbeperkt toegepast worden.
Motorstop moet gemakkelijk bereikbaar zijn.
Buiten een eventuele antenne-spriet mag er niets door de body heen steken.
Aan de onderzijde van chassis moeten alle schroeven verzonken worden of worden voorzien van verzinkringen.Andere uitstekende delen zijn ook verboden.


Afmetingen voertuig:

Lengte: max. 820 mm .
Breedte: max. 480 mm met volledig ingedrukte vering.
Hoogte: max. 360 mm met volledig ingedrukte vering.


1.10 Vleugel (spoiler)
De spoiler moet vervaardigd zijn uit flexibel materiaal.
Afmetingen: 300 mm x 140 mm.
Overhang max. 150 mm vanaf middelpunt achteras.


2 Wedstrijdreglement

2.1 Klasse-indeling rijders
Off-road buggy 2 WD.
2.2 wedstrijden
Deelname aan het Nederlands kampioenschap uitsluitend voor rijders in bezit van de 1/6 NOMAC licensie.
Het Nederlands Kampioenschap bestaat uit minimaal 5 wedstrijden.
Voor elke rijder tellen de 4 beste resultaten voor het kampioenschap.
2.4 Gele vlag
Tijdens de "gele vlag periode" is het niet toegestaan in te halen; tevens moeten alle auto's vaart minderen. Indien de gele vlag periode door de wedstrijdleiding wordt aangekondigd, geldt deze voor de gehele baan. De wedstrijdleiding meldt "einde gele vlag periode".

Het wordt aanbevolen voor organisatoren om een sirene en/of oranje zwaailicht te monteren, zodat middels een akoestisch signaal de "gele vlag periode" aangekondigd kan worden.

Overtreding door de rijders van dit artikel wordt gestraft met aftrek van één ronde van het resultaat van de beste heat of (sub-)finale.

2.5 Motoren
Per wedstrijd mag door een rijder één motor worden gebruikt. Deze zal voor aanvang van de wedstrijd worden gemerkt. Alleen bij regen mag een tweede motor gebruikt worden.

De aan/uit schakelaar om de ontsteking van de motor te kunnen bedienen moet met een duidelijk zichtbare sticker "E" gemerkt worden. Deze sticker moet minimaal 20mm in doorsnede zijn en voorzien van een dubbele rode omlijning. Deze sticker dient tevens op de body te zijn aangebracht ter hoogte van de desbetreffende schakelaar.

2.6 Tanken
Tanken is slechts toegestaan tot het moment dat de auto's naar de start worden geroepen (het 30 seconden signaal). Indien binnen deze tijd nog getankt wordt, dient men vanuit de pits te starten.

Tijdens een heat of (sub-)finale mag niet worden bijgetankt.

2.7 Wedstrijdsysteem
Voorafgaand aan iedere wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap maakt het Sectiebestuur de heat-indeling voor de wedstrijd. Bij de heat-indeling wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de rijdersterkte. Om deze indeling zo goed mogelijk te kunnen maken, moeten wijzigingen van frequentie en/of persoonlijke transponder uiterlijk de woensdag voorafgaand aan de wedstrijddag bij het Sectiebestuur worden gemeld.

Een heat bestaat uit maximaal tien tot vijftien rijders (afhankelijk van circuit en grootte van de rijdersstelling). Het beste heat-resultaat van elke rijder bepaalt de indeling in de subfinales en finale.

Standaard aantal heats: 3

Een subfinale en finale bestaat uit maximaal 10 rijders.

Finales worden gereden volgens het kerstboomsysteem:

De nummers 1 t/m 14 worden direct geplaatst voor de halve finale. De nummers 15 t/m 28 worden geplaatst in de kwart finales, de nummers 29 t/m 42 in de achtste finales, de nummers 43 t/m 56 in de achtste finales, de nummers 57 t/m 70 in de zestiende finales, de nummers 71 t/m 84 in de twee en dertigste finales, de nummers 85 t/m 98 in de vier en zestigste finales, de nummers 99 t/m 114 in de honderd acht en twintigste finales. Vanuit alle finales tot aan de halve finale klimmen de eerste 3 rijders op naar de hogere finale. Vanuit de halve finales klimmen de nummers 1 t/m 5 op naar de finale.

Tijdsduur:

heat: 8 minuten
subfinale (kwart, achtste en zestiende enz.): 15 minuten
halve finale: 20 minuten
finale: 30 minuten
2.8 Licenties
Na de 2e wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap zullen er geen nieuwe licenties meer worden uitgegeven. Dit om competitievervalsing tegen te gaan.

2.9 Startprocedure
De heats maken gebruik gemaakt van een vliegende start. Na de opwarmperiode zal op signaal van de wedstrijdleider, wanneer de auto's zich op een langzaam gedeelte van de baan bevinden, de telling worden gestart. De rijders kunnen hierdoor voor de start voldoende onderlinge ruimte nemen.

Bij alle (sub-)finales wordt een grid-start toegepast. Voor de grid-start is de procedure als volgt: de auto's worden, eventueel door een helper, opgesteld op de startpositie. Dan volgt op het teken van de starter één opwarmronde. De auto's rijden aan het eind van deze ronde naar hun startposities. Helpers mogen dan niet meer op de baan. Als de laatste auto zijn positie heeft ingenomen wordt er met de vlag, startlicht en/of akoestisch signaal gestart.
Wanneer een auto wegens technische problemen niet kan meedoen aan de opwarmronde, dient de zender van de betreffende rijder ingeschakeld op de stelling te staan.


Bij een "valse" start situatie zal de betreffende rijder vanuit de pits starten.

2.10 Baaninzetten
De minimale leeftijd om te mogen baaninzetten is 15 jaar.

Het inzetten van uit de baan geraakte auto's gebeurt door de rijders uit de voorgaande heat vanuit de door de wedstrijdleiding aangewezen plaatsen. De baaninzetter mag 1 startpoging ondernemen bij een stilgevallen motor.Defecte voertuigen moeten direct naast de baan gezet worden en moeten worden verwijderd door de helper van de rijder.Overige handelingen zijn niet toegestaan. Bij de eerste heat beginnen de rijders uit de laatste heat met baaninzetten. De baaninzetters dienen een door de wedstrijdleiding ter beschikking gesteld reflecterend hesje te dragen tijdens het uitvoeren van hun taak, indien beschikbaar.

Niet baaninzetten tijdens de heat kan bestraft worden met maximaal 1 ronde aftrek op de beste heatscore van die dag, maar wordt altijd bestraft met 10 strafpunten.

Voor de (sub-)finales worden de baaninzetters aangewezen door de wedstrijdleiding, dit zijn bij voorkeur de direct geplaatste rijders. Bij niet baaninzetten tijdens de (sub-)finales vervalt het resultaat dat men in de laatste (sub-)finale heeft bereikt. Rechtstreeks geplaatste rijders die niet baaninzetten bij de eerste (sub-)finales kunnen een start verbod opgelegd krijgen voor de finale en zodoende maximaal 10e worden in de betreffende finale.

Het is de rijder toegestaan een capabele vervanger te laten baaninzetten. Of een vervanger al dan niet capabel is, is ter beoordeling van de wedstrijdleiding of scheidsrechter. Er wordt aangenomen dat deze vervanger de nodige kennis van modelautoracen bezit. De baaninzetters moeten zonodig voor de wedstrijd worden geïnstrueerd over het omgaan met de auto's.

Baaninzetters dienen op de hun aangewezen post te zijn vanaf het moment dat de baan open is voor de deelnemers aan de heat of (sub-)finale tot aan het moment dat de wedstrijdleiding alle deelnemers aan de heat of (sub-)finale heeft gefinished.

Baaninzetten is alleen toegestaan als de baaninzetters vanaf een veilige plaats kunnen werken.

2.11 Toewijzing startplaatsen Europees en Wereld Kampioenschap
Als minder dan het aangevraagde aantal plaatsen wordt toegekend, geldt de volgende toewijzing:
De eerste plaats is voor de Nederlands kampioen, gevolgd door die Nederlandse rijders die zich onder de eerste 20 rijders van de EFRA ranking-list bevinden. De overige plaatsen worden toegekend aan de hand van de stand van het Nederlands Kampioenschap voorafgaand aan het Europees en/of Wereldkampioenschap.



3 Het circuit

3.1 Afmetingen
Minimum totale lengte: 200 meter
Minimum breedte tussen markeringen: 4 meter
Het verste punt van de baan mag ten opzichte van de rijdersstelling niet meer dan 60 meter zijn.

3.2 Aanleg
Het oppervlak van de baan is vrij naar inzicht van de deelnemende club. Eventuele obstakels, zoals putten, bomen en lantaarnpalen dienen buiten de baan te blijven en mogen het uitzicht van de rijder niet belemmeren.

Het circuit moet voorzien zijn van een redelijke variatie aan grote en kleine bochten, zowel linksom als rechtsom. De rechte circuitdelen moeten verschillen in lengte.

3.3 Markering
De breedte markering van de baan moet zo worden aangebracht dat deze duidelijk zichtbaar is en geen schade kan veroorzaken aan de modelauto’s.

3.4 Afzetting
Het mag niet mogelijk zijn dat auto's in het publiek kunnen komen. De veiligheid van publiek, rijders en wedstrijdleiding dient door een functionele baanafzetting te allen tijde gewaarborgd te zijn.

Er dient een afzetting te zijn die het haast onmogelijk maakt bochten af te snijden, of op andere delen van de baan te komen. Een afzetting kan bestaan uit planken, met zand gevulde brandslangen, rubberen slang e.d. Deze dienen dusdanig te worden gemonteerd, of uitgelegd, dat wegschuiven zoveel mogelijk voorkomen wordt. Bij de keuze van de afzetting is de veiligheid van het publiek belangrijker dan het voorkomen van schade aan de modelauto's.

3.5 Start / Finish
Op de baan moeten duidelijke start- en/of finishlijnen zijn aangebracht. De finishlijn dient te zijn aangebracht op de plaats van de (primaire) tellus.

Voor alle finales wordt gebruik gemaakt van een Formule 1 Grid Start. Hiertoe worden 11 startvakken aangebracht op de baan en wel zo dat de afstand tussen de auto's 1, 3, 5, enz. minimaal 4 meter bedraagt. Auto 2 staat minimaal 2 meter naast auto 1 en precies tussen 1 en 3 in enzovoorts.

3.6 Pits
De pitsstrook ligt voor of terzijde van de rijdersstelling en na de finishlijn. Zij moet voorzien zijn van 10 genummerde vakken, waarin de helpers plaats moeten nemen. De pitsstrook dient afdoende afgeschermd te zijn van de rest van de baan. De in- en uitrit dienen tenminste 1 meter breed te zijn.

3.7 Rennerskwartier
Het rennerskwartier ligt terzijde van de rijdersstelling en dient voorzien te zijn van voldoende overdekte werktafels voor alle deelnemers (minimaal 0,5 m2 per rijder) en van 230 volt stroomvoorziening van voldoende capaciteit.

Toegang tot het rennerskwartier is uitsluitend voorbehouden aan officials, rijders en hun helpers. Zij dienen zich alszodanig te kunnen legitimeren.

3.8 Keuring
Alvorens er een wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap kan worden verreden, dient het circuit te zijn goedgekeurd door het Sectiebestuur.

3.9 Geluidsinstallatie
Een duidelijk verstaanbare (op rijdersstelling en in het rijderskwartier en de pitsstraat) geluidsinstallatie is een absolute voorwaarde.

3.10 Toegang
Deelnemers, hun helpers en officials hebben gedurende het evenement vrij toegang tot het circuit.

Leden van het Sectiebestuur en het Algemeen Bestuur hebben vrij toegang tot het circuit gedurende het evenement indien zij zich als zodanig bekend maken.

3.11 Overige voorzieningen
Adequate sanitaire voorzieningen dienen beschikbaar te zijn gedurende de tijd dat de accomodatie geopend is voor rijders, helpers, officials en publiek.

bron:www.rcproracing.nl
Velle est posse

Gebruikersavatar
rcnozem
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 278
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:16 pm
Land: NL
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Compass
Type: 6 HV
auto 2: Beam
Type 2: E4 advance
Zenderset: Futaba T10CG
Frequentie: 2.4 ghz
Website: www.rigidheli.com
Locatie: Berlicum

Re: Voorlopig nieuwe wedstrijd reglement: 1:6 offroad

Berichtdoor rcnozem » wo aug 20, 2008 3:50 pm

Roel,

We willen de discussie centraal houden dus voor mensen die de discussie willen voeren ga naar het MRCZ forum.
Daar word door de sectieleden ook mee gebabbeld.

Thnx :D

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Voorlopig nieuwe wedstrijd reglement: 1:6 offroad

Berichtdoor Roel » wo aug 20, 2008 4:36 pm

No problemo....wel zo makkelijk om het centraal te houden.. :thumleft:

Ik zet deze even op slot: vragen en reageren kan op het forum van MRCZ: Reglement offroad 1/6 2009


mmzlls Roel
Velle est posse


Terug naar “Wedstrijden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten