Pagina 1 van 2

Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 2:51 pm
door Roel
Ik heb een nieuwe Elcon koppeling, en bij de koppeling zit een lange inbus.
Afbeelding

Monteren:
Een zuigerstopper in de cilinder draaien en zoals ik het begrijp draai je de inbus in de uitgaande as.
Daarna de koppeling met de handvast erop draaien. Als de motor gestart wordt draait de koppeling zich zelf vast op de as en de inbus.
Klopt dit zo?

Demonteren:
Klopt het dat door de snelwissel flens op Hormann de koppeling niet los te krijgen is. De flens verhinderd het om een steeksleutel achter de koppeling te krijgen is. Of mis ik wat... :-k
Wij kan het mij uitleggen, hoe ik hem dan los kan krijgen?

Edit:
owja..wie kan me vertellen wat een beetje normale afstelling is van de koppeling. In heb nu de inbusjes 1 slag erin gedraaid.

mmzlsl Roel

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 3:07 pm
door njoy_fg
ik kreeg hem er in ieder geval niet makkelijk af :???:

Ik ben wel blij met de lauterbacher koppelingen die ik nu heb.
daar zit gewoon m8 draad in daar draai je een m8bout in en druk je dus de koppeling zo van de as
word vastgezet met een m6 bout met verzonken kop.

zo ga ik de Elcon koppeling die ik nog heb liggen ook maken :mrgreen:

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 3:10 pm
door rc-rob
ik heb hem net op de cleon gemonteerd..en het verhaal dat het zich zelf vasttrekt is natuurlijk wel logisch..
het afhalen zat ik toen op de horrie ook mee..heb later met een balhoofdsleutel van de fietsen..volgens mij 34 ofzo?
hem los gedraait die zijn smal en kun je er net achterkomen..linksomdraaien en hij laat wel los :)

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 3:16 pm
door BaJa82
Zoals ik het begrepen hebt en zelf ook gemonteerd hebt, dan draai je de lange inbus in de elcon koppeling en dan idd hand vast draaien op het as, en terwijl de motor draait dan draait ie als het ware iedere keer de koppeling goed vast.

En over het instellen van de koppeling ik heb hem 1 en een kwart slag staan en vindt hem wel goed zo.

Hiero een link naar en filmpje over hoe je de koppeling kan monteren en afstellen.

deel 1 http://www.youtube.com/watch?v=c8eLhMy26AY" onclick="window.open(this.href);return false;
deel 2 http://www.youtube.com/watch?v=G6QxrsOfT_c" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 3:17 pm
door njoy_fg
en nu een filmpje van het demonteren met hormann snelwissel 8-[

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 3:42 pm
door Roel
njoy_fg schreef:ik kreeg hem er in ieder geval niet makkelijk af :???:

Ik ben wel blij met de lauterbacher koppelingen die ik nu heb.
daar zit gewoon m8 draad in daar draai je een m8bout in en druk je dus de koppeling zo van de as
word vastgezet met een m6 bout met verzonken kop.

zo ga ik de Elcon koppeling die ik nog heb liggen ook maken :mrgreen:
Hi Stefan,

Dus als ik het goed begrijp boor je de het gat in het midden op en draai je een M8 schroefdraad erin.
Daarna uitdraaien van het alu aan de voorzijde van de koppeling voor de verzonken M6.
Zoals op de foto:
Afbeelding
Daarna pak je een lange M6, die eigenlijk het hele koppelings huis niet raakt maar vast zit in de krukas en de bovenzijde van de koppeling.

Bij het demonteren de M6 eruit draaien en de M8 erin draaien. Deze draai je tegen de krukas waardoor de koppeling eraf gedrukt wordt ?


mmzlsl roel

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 4:17 pm
door njoy_fg
zo is het bij de lauterbacher inderdaad.

die je nu als afbeelding gebruikt is de nieuwste lauterbacher (die ik niet heb)

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 6:27 pm
door KeesvR
Ik heb het heel simpel opgelost door de schroefdraad in de koppeling volledig door te tappen.
Om nu de koppeling te demonteren draai je eerst de inbus draadstift er uit en dan neem je een M6 bout van minimaal 40mm, waarvan je de eerste 15mm draad er af slijpt (zodat hij zich niet vast kan draaien in de krukas) deze draai je in de koppeling en hij springt zo los.

Succes met deze tip, werkt bij mij perfect :mrgreen:

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 6:42 pm
door Moby
en geen zuiger stop gebruiken , die dingen zouden verboden moeten worden . brengen alleen maar ellende als je pech hebt
kan er over mee praten uit me brommer tijd :???:

Re: Demonteren Elcon koppeling

Geplaatst: do sep 03, 2009 8:18 pm
door FragChief
FragChief schreef:
Roel schreef:
njoy_fg schreef:ik kreeg hem er in ieder geval niet makkelijk af :???:

Ik ben wel blij met de lauterbacher koppelingen die ik nu heb.
daar zit gewoon m8 draad in daar draai je een m8bout in en druk je dus de koppeling zo van de as
word vastgezet met een m6 bout met verzonken kop.

zo ga ik de Elcon koppeling die ik nog heb liggen ook maken :mrgreen:
Hi Stefan,

Dus als ik het goed begrijp boor je de het gat in het midden op en draai je een M8 schroefdraad erin.
Daarna uitdraaien van het alu aan de voorzijde van de koppeling voor de verzonken M6.
Zoals op de foto:
Afbeelding
Daarna pak je een lange M6, die eigenlijk het hele koppelings huis niet raakt maar vast zit in de krukas en de bovenzijde van de koppeling.


Bij het demonteren de M6 eruit draaien en de M8 erin draaien. Deze draai je tegen de krukas waardoor de koppeling eraf gedrukt wordt ?


mmzlsl roel
9 ronden met die nieuwe koppeling en die teflon was gesmolten + mijn klok kapot :evil:
die koppeling is precies te groot voor de klok :???: