rcnozem schreef:Leg je gedachten eens uit Tiemen...
Welke voordelen zie jij dan?
Op het gebied van offroad Bigscale ben ik nog maar een rookie, maar bij de afstelling en controleerbaarheid van de auto denk ik vaak aan de 1:1 auto.
Direct moet ik zeggen dat ik nog te weinig ervaring met onze hobby heb om dit te kunnen staven met bewijzen, toch denk ik redelijk te weten hoe een auto beweegt, rolt, enz.
In een verleden ben ik actief geweest in de kartsport en heb ik mijn rallylicentie gehad. Gehad, omdat de sport voor mij te duur is.
Nu weet ik heel goed dat dit niet 100% te vergelijken is met onze auto's, toch zitten er een aantal basis begrippen op die ook in de 1:1 voorkomen, en veel van het gedrag van de auto bepalen.
Dus, daarom vertelde ik ook altijd vanuit een 1:1 auto te denken aan de setup.
In de toekomst zal ik mijn bevindingen ook posten aangaande afstellingen, zoals Fast-Wil heeft gedaan met sheets.
Waarom denk ik dat 4x4 sneller/makkelijker zal zijn.
Nu heb ik het alleen over het rijgedeelte, dus de kosten die outlaw noemt neem ik hierin niet mee.
Wanneer ik zo foto's bekijk van de nieuwe FG, staat deze motor niet hoger dan bijvoorbeeld bij de Hörmann
De aandrijving van de FG is geheel anders dan zoals MCD deze gebruikt.
Uiteraard worden er meer bewegende delen gebruikt, dus meer kans op zaken die kapot kunnen gaan.
Meer onderdelen, meer kans op stukken. Dat lijkt me vrij logisch.
Waarom voordelen?
Outlaw noemt al de allerbelangrijkste:
- meer grip!
En deze grip uit zich dan in stuurgedrag, bocht uit, remmen.
Ik mag aannemen dat de mensen van FG goed hebben nagedacht voor een competitiemodel van deze auto.
De vergelijking met Hormann heb ik ook al ergens gelezen, en dat is toch de norm! Dit lijkt me dan ook een compliment!
Andere zaken zullen weer lastiger worden: meer afstelmogelijkheden.
Er is maar één ondergrond waarbij 4x4 niet alleen voordelen heeft, en dat is onroad.
Toen enkele jaren geleden de rallywereld werd opgeschrikt door de Citroëns/Peugeots was de WRC wereld te klein.
Op droog asfalt kan een 2wd meekomen met de 4wd, mede door het lagere gewicht.
Echter wij rijden offroad, en dan komt tractie (of het missen daarvan) meer naar boven, meer dan op asfalt, al is tractie altijd het sleutelwoord.
Aangezien onze auto's alleen maar mechanische grip hebben (aerodynamische grip is er minimaal) is een aandrijving op alle 4 de wielen altijd efficiënter.
Even de rijtechnische voordelen:
* Bocht in meer grip
* Bocht uit meer grip
* Rechtuit stabieler
* Onder het remmen stabieler (al is dit afhankelijk van welke aandrijving je hebt, hoe dit specifiek met snaar aandrijving is weet ik niet exact)
E.v.t. nadelen:
* Het grotere gewicht
* Meer draaiende delen, dus meer kans op brokken
* Duurder in onderhoud
* Meer vermogensverlies door de aandrijflijn (er blijft meer onderweg 'hangen')
Dit zijn zomaar een aantal nadelen.
Echter het grotere gewicht zal niet heel veel spelen denk ik, al weet ik niet wat deze auto weegt in vergelijking met een Hormann.
Dus puur rijtechnisch gesproken heeft een 4wd vele voordelen.
Uiteraard zal het systeem nog groeien in ontwikkeling, maar dat dit op den duur (en zelf denk ik binnen een paar jaar) de 2wd zal 'vervangen' (het zal er altijd blijven, maar de rollen konden dan wel eens omgedraaid zijn) staat voor mij zo goed als vast.
Outlaw noemde het al, bij gladde ondergrond vele malen meer grip op alle vlakken.
Aangezien offroad niet de grip heeft die onroad wel heeft, is het bijna evident dat 4wd sneller is/zal worden.