demper olie... welke ??

Post hier alles over Hörmann Modelltechniek
HT1, HT2, HT2RE, TK08, TK09, TK10, Monster-truck, Monster-Beetle.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

demper olie... welke ??

Berichtdoor jaeneke » zo apr 13, 2008 6:29 pm

misschien een omslachtige vraag maar welke demperolie is goed voor 'allround' rijden ?

ik bedoel dan op zand circuits met hobbels en sprongen van +-30cm hoog...

toen ik mijn HT2 2dehands kocht had ik geen flauw benul van de instellingen van de wagen, dus de olie keuze van de vorige eigenaar wist ik ook niet.

nu had ik al gehoord dat er mensen met 1000 vooraan en 3000 achteraan rijden, nu moest ik de voorste schokbrekers toch eens reviseren en heb ik er maar 1000 in gedaan en dit beviel me niet, net water...

nu zit er 3000 in vooraan en nog vind ik hem wat aan de slappe kant alhoewel ik nu dicht in de buurt zit(qua gevoel) van de olie van de vorige eigenaar.

dus nu is mijn vraag : wat is zowat een goede middenmoot qua demper olie ?
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
ratjetoet
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 114
Lid geworden op: do dec 27, 2007 6:34 pm
Provincie: Friesland
Merk: horman
Type: tk09
Zenderset: 3pks
Frequentie: spec
Locatie: op de baan

Re: demper olie... welke ??

Berichtdoor ratjetoet » zo apr 13, 2008 7:54 pm

hoi ligt ook een beetje aan wat voor veren je erop hebt zitten is een combinatie zeg maar

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: demper olie... welke ??

Berichtdoor jaeneke » zo apr 13, 2008 8:07 pm

ratjetoet schreef:hoi ligt ook een beetje aan wat voor veren je erop hebt zitten is een combinatie zeg maar
vooraan heb ik de fluo rode veren van hormann en achteraan de 1.9 progressieve veren van hormann...

zoals de auto eerst stond vond ik hem wel goed op de baan liggen, dus als ik nu 3000 vooraan heb en dat nog zacht is tov de achterkant wat zou dan in de achterveren zitten ?? 5000 ??
of is dat erover ?
ik weet bij bv. de FG marder 2000 - 3000 achteraan al genoeg is daarmee dat ik aan het twijfelen ben...
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
rcnozem
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 278
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:16 pm
Land: NL
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Compass
Type: 6 HV
auto 2: Beam
Type 2: E4 advance
Zenderset: Futaba T10CG
Frequentie: 2.4 ghz
Website: www.rigidheli.com
Locatie: Berlicum

Re: demper olie... welke ??

Berichtdoor rcnozem » zo apr 13, 2008 9:13 pm

Het gaat niet alleen om je veren maar de zuigers icm de olie die je gebruikt.De veren dragen je karroserie,de dempers zorgen voor het gedrag van het geheel...
Op een ht2 zitten standaard 1.8 zuigers gemonteerd,daar kun jedan 3000 achter en 2000 voor icm met de oranje en 1.9 prog veer gebruiken.
Aangezien deze tweedehands is en ik niet weet hoe lang zijn vorige baasje er mee gereden heeft zou ik eens een paar nieuwe zuigers monteren,deze slijten namelijk en zo te lezen zijn die van jou aardig versleten...Neem mee bij de keuze van olie en zuigers mee dat dikkere olie makkelijker afstelt maar naar mate de temperatuur oploopt van je olie de viscositeit verandert...dus dik is bij extreme belasting niet echt goed....
Ik zou 4 nieuwe 1.8 zuigers kopen en 4 nieuwe 1.5 zuigers,koop 4 busjes olie van 500 1000 2000 en 3000 en begin eens te expirimenteren...je zult versteld staan hoe straks je autootje gaat liggen op het moment dat je de goeie combi gevonden hebt en het belangrijkste van alles...je leert je auto kennen en afstellen,
Rinus van RN Tuning heeft dit soort dingen op voorraad en kan je misschien nog iets specifieker helpen met je keuze,

Succes

ps linkie > > > > > > > http://www.rntuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: demper olie... welke ??

Berichtdoor jaeneke » zo apr 13, 2008 9:17 pm

hey bedankt ! hier heb ik wat aan ! :D

het viel me idd wel op dat de zuiger wel erg veel speling had ja... normaal past een zuiger net in de huls maar nu had ik dik 2mm speling denk ik...
ik dacht dat dit miss wel normaal was bij die wedstrijd auto's, ik heb tot nu toe nog nooit zo'n dergelijk systeem gezien op men hobby bigscales dus alles is nog nieuw voor me.

maw : ik wist niet of de zuigers versleten waren of niet maar nu na jouw uitleg te lezen ben ik er dus zeker van :cool:
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
rcnozem
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 278
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:16 pm
Land: NL
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Compass
Type: 6 HV
auto 2: Beam
Type 2: E4 advance
Zenderset: Futaba T10CG
Frequentie: 2.4 ghz
Website: www.rigidheli.com
Locatie: Berlicum

Re: demper olie... welke ??

Berichtdoor rcnozem » zo apr 13, 2008 9:27 pm

Reviseer je dempers gewoon compleet,dan zul je zien dat die 1000 olie helemaal niet zo dun is als je nu denkt.
Zorg er wel voor dat als je je dempers in elkaar schroeft dan je je demperstang ff in de olie dompelt en de onderkant pas vast draait op het moment dat de stang door de rubbers heen zit....dit allemaal om lekkage te voorkomen..

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: demper olie... welke ??

Berichtdoor jaeneke » zo apr 13, 2008 9:37 pm

fgnozem schreef:Reviseer je dempers gewoon compleet,dan zul je zien dat die 1000 olie helemaal niet zo dun is als je nu denkt.
Zorg er wel voor dat als je je dempers in elkaar schroeft dan je je demperstang ff in de olie dompelt en de onderkant pas vast draait op het moment dat de stang door de rubbers heen zit....dit allemaal om lekkage te voorkomen..
ja ga ik ook doen, nieuwe demperstangen en de hele zwik komt er nu in.
ben al aan het kijken wat ik allemaal nodig heb \:D/ (wel niet tegen de vrouw zeggen hé :-$ [-o< :mrgreen: ).

bedankt voor alle info ! :D
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
rcnozem
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 278
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:16 pm
Land: NL
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Compass
Type: 6 HV
auto 2: Beam
Type 2: E4 advance
Zenderset: Futaba T10CG
Frequentie: 2.4 ghz
Website: www.rigidheli.com
Locatie: Berlicum

Re: demper olie... welke ??

Berichtdoor rcnozem » zo apr 13, 2008 9:38 pm

Daar is het forum ook voor ;)
Succes :D


Terug naar “Hörmann Modelltechnik”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten