help, ik krijg mijn klein tandwiel niet eraf...

Post hier alles over Hörmann Modelltechniek
HT1, HT2, HT2RE, TK08, TK09, TK10, Monster-truck, Monster-Beetle.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

help, ik krijg mijn klein tandwiel niet eraf...

Berichtdoor jaeneke » zo mei 04, 2008 9:57 pm

******* en *****zooi, nu krijg ik men klein tandwiel niet meer van de koppelingsklok af...

de vorige eigenaar had nieuwe tandwielen gemonteerd en dat was fijn maar nu bleek waar wij reden de verhouding te zwaar te zijn en wil ik graag een 18/46 proberen ipv een 19/44.

ik wist al dat de inbusjes erg strak zaten maar naar 3 goede inbussleutels vern**kt(gebroken :shock: ) te hebben heb ik nog een torx erin proberen te meppen maar dat was onmogelijk dus dan maar boren.

zo gezegd zo gedaan, geen resultaat, verder het gat groter geboord naar de volgende tapmaat en nog steeds geen beweging in het tandwiel...
na 30minuten geergerd bezig geweest te zijn heb ik de boel door en door geboord...
...nog niks... :shock: :shock:

dan de tap erin gezet en gehoopt dat ik nu echt alles los kwam maar nog niks.

ik heb al allerhande truukjes geprobeert incl. een poelietrekker enz. maar ik krijg dat gvdmmde kreng geen duizendste van een mm in beweging :x :x

wie weet nog een truuk voordat ik de dremelslijptol erin zet ?
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Wappie
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 9:24 pm
Merk: Hormann
Type: HT-1
Zenderset: Spektrum

Re: help, ik krijg mijn klein tandwiel niet eraf...

Berichtdoor Wappie » zo mei 04, 2008 10:07 pm

ff warm stoken een optie?

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: help, ik krijg mijn klein tandwiel niet eraf...

Berichtdoor jaeneke » ma mei 05, 2008 3:36 am

Wappie schreef:ff warm stoken een optie?
geloof me dat is het eerste wat ik heb geprobeert, tot 80° ben ik gegaan en ik kreeg de inbusschroef nog geen duizendste van een mm gedraait :shock: :shock:

en warm stoken gaat ook al niet meer nu btw, de inbussen zijn er compleet uitgeboort én het gat is door-en-door geboort dus ja, ook door de koppelingsklok as...
dus 'eigenlijk' is er niks meer wat het tandwiel op de koppelingsklok vasthoud maar toch zit dat kreng zo vast dat het geen krimp geeft :shock: :shock: :shock:
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
EJS
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 760
Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:37 am
Provincie: Noord-Holland
Club: HMRC
Website: www.hmrc.nl
Locatie: HHW-Zuid
Contacteer:

Re: help, ik krijg mijn klein tandwiel niet eraf...

Berichtdoor EJS » ma mei 05, 2008 7:38 am

Het klinkt of dat er aan de voorkant van de as een grote braam zit waardoor het tandwiel er niet af kan, maar meestal lukt het dan wel met een poelietrekker. Maar zelfs dat helpt niet maak ik al uit je verhaal op. Ben dus bang dat er inderdaad maar 1 manier over blijft en dat is de slijptol erin, suc6 ermee ;)
Hormann TK10 - Sanwa M11X
DJI F550 HEXA (Wookong) - Spektrum DX8

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: help, ik krijg mijn klein tandwiel niet eraf...

Berichtdoor Roel » ma mei 05, 2008 8:04 am

Je zou de aandrijfplaat er eens af kunnen halen en de klok met een hamer en een schroeven draaier de andere kant (richting motor) kunnen optikken. De braam die hem nu tegenhoud zal hoeft niet aan de andere kant te zitten.
Dit is niet goed voor het lager, maar goedkoper dan een nieuwe koppelings klok ;)
Velle est posse

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: help, ik krijg mijn klein tandwiel niet eraf...

Berichtdoor jaeneke » ma mei 05, 2008 2:01 pm

Roel schreef:Je zou de aandrijfplaat er eens af kunnen halen en de klok met een hamer en een schroeven draaier de andere kant (richting motor) kunnen optikken. De braam die hem nu tegenhoud zal hoeft niet aan de andere kant te zitten.
Dit is niet goed voor het lager, maar goedkoper dan een nieuwe koppelings klok ;)
dat was ik ook al aan het denken daarstraks...

maar eerlijk gezegd zag ik geen braam, net alsof de klok nog nieuw was want je zag het afgeschuind kantje nog zitten waar jullie beschrijven waar eventueel een braam kon zitten.
dus geen braam...

heb wel ondertussen een kleine poelie trekker met 2 poten van het werk mee(een betere als die lompe klomp die ik heb)en nog wat loctite oplosser(ik vermoedde dat een druppeltje loctite het tandwiel nog vasthield, kon ook niet meer anders).

met de kleine poelietrekker ging het meteen, effe moeten doordraaien maar uiteindelijk schoof hij eraf.
en zoals ik al dacht, géén braam te zien maar wél wat loctite én ook een beetje roest op de as teruggevonden...

nu de as eens zuiver maken en het tandwiel opzuiveren vanbinnen(en wat ruimen voor de zekerheid) en zien of de klok nog kan dienen aangezien ik door-en-door heb geboord + getapt. nu heb ik een as waar ik een M5 bout door kan draaien #-o \:D/ \:D/ :lol:

iig alvast erg bedankt voor jullie hulp, als ze me op het werk dit materiaal niet hadden kunnen bezorgen had ik zeker jullie tips geprobeerd !
bedankt ! :cool: :thumleft:


...nu wachten op de 18/46T verhouding en dan maar lekker monteren \:D/ (met minder loctite :oops: :lol: )
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!


Terug naar “Hörmann Modelltechnik”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten