verschil in motor

Post hier alles over Hörmann Modelltechniek
HT1, HT2, HT2RE, TK08, TK09, TK10, Monster-truck, Monster-Beetle.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
teddybeer
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 136
Lid geworden op: zo mar 30, 2008 3:42 pm
Land: NL
Provincie: Limburg
Merk: VW
Type: Polo 6N
Locatie: landgraaf

verschil in motor

Berichtdoor teddybeer » do jul 03, 2008 6:35 pm

ik had eens ff een vraagje¿

klopt het dat er verschil is in een motor die op je hormann zit als je hem nieuw koopt of een orgineel zenoah/cy blok? ik heb namelijk van sommige gehoord dat je een orgineel hormann blok zou moeten hebben en niks anders. (volgens mij zit er een gewone zenoah op) dat zou dan scheef komen te zitten en zou er behoorlijk wat spannig op het carter komen te staan en zouden je lagers en oliekeerringen naar de kl&^^&$&^te gaan. dat is mij namelijk afgelopen weekend gebeurt en vraag ik me dit nu af :-k

is dit waar of niet :?:
ze kunnen beter over je fiets l*llen dan over je l*l fietsen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: verschil in motor

Berichtdoor Roel » do jul 03, 2008 6:48 pm

Het is deels waar:

Volgens Pascal van Pase tuning:

Men neme:

-een bodemplaat
-een snelwisselsysteem
-een normale Zenoah (niet afkomstig van Hormann)

1-schoef het snelwisselsysteem op de motor.
2-schroef als eerste de motor vast op de bodemplaat.
3-verbaas U over het feit dat niets past…
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is duidelijk te zien dat er een aardige afwijking zit en de motor en aandrijflijn onder extreme spanning op de auto geschroefd zit.
Dit is een bekend verschijnsel en wordt door Hormann opgelost door de onderkant van het carter aan te passen zodat deze extreme spanning deels verminderd/opgeheven wordt.

Normaal gezien wordt echter het snelwisselsysteem eerst op de auto geschroefd en schroef je later de motor erop.
Het probleem is dus helemaal niet zichtbaar, maar daarom wel degelijk aanwezig.
Dat de krachten dusdanig werken, en het snelwissel op de motor/flens overgang dus onder spanning zet, moge zelfs voor een leek duidelijk zijn.

Als dus een motor besteld wordt is het carterdeel dus niet aangepast en het probleem van spanning ALTIJD aanwezig.

De aardige flex in deze auto/bodemplaat levert dus onder rijomstandigheden een kracht op die vooral aan de zijde van de koppeling nogal wat problemen oplevert.
Als dan ook nog de motor/snelwissel niet helemaal goed wordt gemonteerd (en dat zijn er nogal wat!!) dan wordt het probleem alleen maar erger en openbaart zich het volgende:

Lagerschade aan koppelingszijde (de andere kant volgt vanzelf).

Dat dit voorkomt is verklaarbaar.De originele lagers van Zenoah zijn niet slecht, echter niet opgewassen tegen deze ‘verkrachting’.Alle onderdelen van een motor (of wat dan ook) moeten aan bepaalde specificaties voldoen.Een van die specificaties is de radiale belasting die de lagers aan moeten kunnen.

Bij de Hormann met snelwissel is deze radiale belasting te groot en de lagers lopen vervolgens stuk.
Dat de krachten bij tuningmotoren nog groter worden moge duidelijk zijn en daar heeft een gebalanceerde krukas geen enkele meerwaarde.
De aanwezigheid van een originele koppeling en de onbalans van de adapter maakt de radiale belasting aan koppelingszijde alleen maar erger.

Het aanbrengen van C3 lagers is dus een symptoombestrijding en verdoezeld dus de eigenlijke oorzaak….C3 lagers kunnen meer radiale belasting aan, maar haalt geen spanning uit het systeem..
Dat dit ook gevolgen heeft vcor andere delen van de motor (cylinder) zal ik hier niet uitleggen.

Dit verhaal wordt ook nog eens bevestigd door de testen die we het afgelopen seizoen hebben gedaan door meerdere auto’s te laten draaien met en zonder snelwissels.
De starre verbinding van de originele aandrijfplaat en bevestiging levert geen problemen op en de motoren die op dezelfde auto eerst last hadden van lagerschades met snelwissel, hadden dit later niet meer.
Het moment (kracht maal afstand) op de snelwisselsystemen is ook groter omdat de koppeling verder van het lager geplaatst wordt dan standaard.

In het on road segment lopen nagenoeg nooit lagers stuk.Ik denk dat dit eenvoudig door iedereen die een beetje met motoren werkt bevestigd kan worden.

Ook bij andere auto’s off road is dit verhaal niet aan de orde.
Voor de duidelijkheid nog wat foto’s gemaakt wat iedereen zelf makkelijk kan uittesten.(als ik ze erop krijg….)
Hopende wat objectieve duidelijkheid te hebben geschept in dit verhaal.


De oplossing:
Wat betreft het aanpassen van de carters..gewoon afvlakken met een vijl en pas maken.
Zorg ervoor dat je het systeem, motor en aandrijfplaat (wat geheel los van de bodemplaat is genomen) goed in elkaar zet.De motorflens en snelwissel moeten goed op elkaar aansluiten.
Je kan zelf wel beoordelen of het systeem goed aanligt op de 4 punten en dan gewoon monteren.

mmzllss Roel :cool:
Velle est posse

Gebruikersavatar
teddybeer
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 136
Lid geworden op: zo mar 30, 2008 3:42 pm
Land: NL
Provincie: Limburg
Merk: VW
Type: Polo 6N
Locatie: landgraaf

Re: verschil in motor

Berichtdoor teddybeer » vr jul 04, 2008 7:04 pm

ik heb er eens naar gekeken en t is toch een hormann blok, maar toch weer iets geleerd over onze hobby :alien:
ze kunnen beter over je fiets l*llen dan over je l*l fietsen :mrgreen:

Gebruikersavatar
scrat
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 92
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 12:21 pm
Provincie: Limburg
Merk: Corally, LRP, Losi
Type: RDX, Shark, 8ight-T
Zenderset: Spektrum DX3
Frequentie: 2.4 GHz
Locatie: Maastricht-airport
Contacteer:

Re: verschil in motor

Berichtdoor scrat » vr aug 15, 2008 12:08 pm

Dit probleem is dus alleen MET het snelwissel systeem.


Terug naar “Hörmann Modelltechnik”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten