Als ik op een circuit rijd vind ik dat mijn HT2 niet voldoende rol heeft door het laatste gedeelte in de bochten.
Als ik de bocht instuur gaat alles goed totdat de bocht 3/5 is genomen.
Voor mijn gevoel valt hij dan stil, op gladde ondergrond moet ik voorzichtig gasgeven om met uit acceleren niet de controle te verliezen. Ik weet dat dit beter kan omdat andere auto die voormij rijden zonder aan het gas te komen de bocht lekker door rollen. Ze kunnen dan ook makkelijker uit acceleren.
Het zit ergens in de afstelling, maar ik weet niet wat.
In heb het idee dat ik het niet in de bandekeuze moet zoeken, want daar heb ik alles al mee geprobeerd.
Ik heb aan de voorkant:
- 2 graden uitspoor;
- camber neutraal;
- caster de blokjes: boven 1 blokje links en 1 blokje rechts, onder 1 blokje links en 1 blokje rechts.
Iemand goede tips ??, de rijders uit Zeeland misschien ??
mmzzllss Roel
afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Moderator: Moderator's groep
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Velle est posse
- Kristiaan
- Regelmatig hier
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Zeeland
- Merk: Hörmann
- Type: TK10
- Zenderset: Sanwa M11X
- Frequentie: DSM
- Club: MRCE
- Locatie: Oost-Souburg
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Roel,
Heb daar ook al eens op gelet, het lijkt wel zo of de thuisrijders gewoon de baan zoveel beter kennen en vloeiender rijden.
Denk dat het komt door dat je in de bocht misschien te weinig gas geeft.
Ik rijd zelf namelijk NIET zo: gas, remmen voor bocht, bocht door rollen, bocht uit, gas erop.
Naar mijn idee werkt dat dus niet bij Bigscales, je moet gewoon door de hele bocht tikjes gas blijven geven.
Ook is jou auto nu nog smal, met een bredere auto kun je harder een bocht in en in de bocht een hogere snelheid houden zonder om te kiepen.
Het vloeiend rijden van een baan is het moeilijkste denk ik, betrap mijzelf er op bij de nieuwe baan dat ik ook vaak wat te weinig bochtsnelheid heb.
Denk dat je dat gewoon moet trainen en dat het dan wel van zelf komt.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Kris
Heb daar ook al eens op gelet, het lijkt wel zo of de thuisrijders gewoon de baan zoveel beter kennen en vloeiender rijden.
Denk dat het komt door dat je in de bocht misschien te weinig gas geeft.
Ik rijd zelf namelijk NIET zo: gas, remmen voor bocht, bocht door rollen, bocht uit, gas erop.
Naar mijn idee werkt dat dus niet bij Bigscales, je moet gewoon door de hele bocht tikjes gas blijven geven.
Ook is jou auto nu nog smal, met een bredere auto kun je harder een bocht in en in de bocht een hogere snelheid houden zonder om te kiepen.
Het vloeiend rijden van een baan is het moeilijkste denk ik, betrap mijzelf er op bij de nieuwe baan dat ik ook vaak wat te weinig bochtsnelheid heb.
Denk dat je dat gewoon moet trainen en dat het dan wel van zelf komt.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Kris
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres
- Karel MF
- Actieve poster
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za dec 08, 2007 12:31 am
- Provincie: Zuid-Holland
- Merk: Xray
- Type: Brushless XB8R
- Zenderset: Hitec
- Locatie: Leerdam
- Contacteer:
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Hoi Roel,hoeveel camber heb je achter?
Tijdens het uitkomen van de bocht ga je grip verliezen dus.
Staat die niet te hard achter kwa vering?
Ook kan je wat met je rijhoogte proberen,hiermee bedoel ik dus
dat de auto niet teveel op zijn neus staat.
Ook je toespoor achter kan hier veel invloed op hebben als dit
te weining is.
Hoe staan je schokbrekers achter,rechtop?
Ik hoor het wel.
Groetjes,Karel.
Tijdens het uitkomen van de bocht ga je grip verliezen dus.
Staat die niet te hard achter kwa vering?
Ook kan je wat met je rijhoogte proberen,hiermee bedoel ik dus
dat de auto niet teveel op zijn neus staat.
Ook je toespoor achter kan hier veel invloed op hebben als dit
te weining is.
Hoe staan je schokbrekers achter,rechtop?
Ik hoor het wel.
Groetjes,Karel.
http://www.freewebs.com/kggraphix" onclick="window.open(this.href);return false;
- KevTech
- Al langer hier
- Berichten: 250
- Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:44 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Zeeland
- Merk: Opel
- Type: Astra GSI 2.0 16V
- Locatie: Oostkapelle
- Contacteer:
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Je kan net als mij ook proberen om een half jaar lang zonder rem te rijden...
Dan leer de bochten ook wel hard te nemen
Maar denk inderdaad net als Kris al zegt dat je gewoon te veel op je rem gaat.
Je moet maar net even je rem aantikken tot de juiste snelheid is bereikt en dan stukje rollen en halverwege de bocht met pulsjes gas de bocht verder nemen.
Dan leer de bochten ook wel hard te nemen
Maar denk inderdaad net als Kris al zegt dat je gewoon te veel op je rem gaat.
Je moet maar net even je rem aantikken tot de juiste snelheid is bereikt en dan stukje rollen en halverwege de bocht met pulsjes gas de bocht verder nemen.
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Ik merkte laatst een enorm verschil met de auto van Bart.
Het had gevroren en was zeer glad, we konden allebei niet in de bocht gas geven doordat het te glad was. (Iedere auto zou uitbrekern met gas geven) Maar ik merkte hier zulk verschil met de contrast. Mijn Hormann viel stil en de Contrast rolde lekker door. We zaten allebei op dezelfde lijn. Bart was sneller uit de bocht en kon weer op het gas. Om hem bij te blijven moest ik in de bocht al op het gas en had problemen met de gladheid.
Het voordeel van een gladde baan is dat je eerder ziet waar de manko's zitten.
Het zal inderdaad beter gaan als ik meer ga oefenen . Wat ik ook zeker ga doen..
Maar ik hoop dat ik meer uit de Hormann kan halen met afstellen.
mmzzllss Roel
Het had gevroren en was zeer glad, we konden allebei niet in de bocht gas geven doordat het te glad was. (Iedere auto zou uitbrekern met gas geven) Maar ik merkte hier zulk verschil met de contrast. Mijn Hormann viel stil en de Contrast rolde lekker door. We zaten allebei op dezelfde lijn. Bart was sneller uit de bocht en kon weer op het gas. Om hem bij te blijven moest ik in de bocht al op het gas en had problemen met de gladheid.
Het voordeel van een gladde baan is dat je eerder ziet waar de manko's zitten.
Bijna niks - 0,5 gradenhoeveel camber heb je achter?
Ik heb het grotendeels opgelost door de banden keuze/vering aan te passen.Tijdens het uitkomen van de bocht ga je grip verliezen dus.
Staat die niet te hard achter kwa vering?
Heb je hier goede tips in, bodemplaat neutraal, voor lager of achter lager ?Ook kan je wat met je rijhoogte proberen,hiermee bedoel ik dus
dat de auto niet teveel op zijn neus staat.
Het zijn de standaard hormann achterarmen, ik kan de toestoor niet verstellenOok je toespoor achter kan hier veel invloed op hebben als dit
te weining is.
Ik heb verschillende standen en olieen geprobeerd.Hoe staan je schokbrekers achter,rechtop?
Het zal inderdaad beter gaan als ik meer ga oefenen . Wat ik ook zeker ga doen..
Maar ik hoop dat ik meer uit de Hormann kan halen met afstellen.
mmzzllss Roel
Velle est posse
- KevTech
- Al langer hier
- Berichten: 250
- Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:44 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Zeeland
- Merk: Opel
- Type: Astra GSI 2.0 16V
- Locatie: Oostkapelle
- Contacteer:
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Je banden achter op een graad of 2 gaat al beter denk ik, kan je ook al weer sneller door de bochten.
Ik heb ze ook zo staan, maar elke auto verschilt natuurlijk...
Ik heb ze ook zo staan, maar elke auto verschilt natuurlijk...
- Karel MF
- Actieve poster
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za dec 08, 2007 12:31 am
- Provincie: Zuid-Holland
- Merk: Xray
- Type: Brushless XB8R
- Zenderset: Hitec
- Locatie: Leerdam
- Contacteer:
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Camber
Doordat je best wel weining camber heb,gaat de auto in een bocht naar links,rechts achter over de buitenkant van de band zijn grip verliezen.
Door nu meer camber te geven,kun je een grotere kracht uitoefenen op de band voor dat deze zijn grip gaat verliezen.
Met weinig camber rij je dus snel op de wang van de band in een bocht waardoor er grip verlies optreed.
Rijhoogte
Bij het gas geven treed er een gewichts verplaatsing op.
Bij gas geven gaat de massa van de wagen naar de achter zijde,bij het remmen naar de voorzijde.
Als je je wagen nu achter heel hoog heb staan tenopzichte van de voorkant,zal er te weining gewichts verplaatsing plaats vinden naar de achterzijde waar door je te weinig grip zal krijgen achter.
Echter bij het aan remmen van een bocht zal je heel veel stuur hebben,doordat er erg veel massa van de auto naar voren gaat,omdat de auto achter zo hoog staat.
Het omgekeerde vind plaats als deze achter lager staat dan voor,dus veel grip achter maar zeer weinig grip voor[geen stuur].
Omdat de meeste massa zich aan de achter zijde bevind,moet je de auto achter iets hoger zetten dan voor [begin eens met 1 centimeter verschil].
Omdat je voor wel genoeg grip heb kun je hier iets grip weg halen door je uitspoor iets te verminderen [1 graad].
Maar verander altijd maar een ding te gelijk.
Succes Roel,kom je er niet uit dan hoor ik dat graag.
Groetjes,Karel.
Doordat je best wel weining camber heb,gaat de auto in een bocht naar links,rechts achter over de buitenkant van de band zijn grip verliezen.
Door nu meer camber te geven,kun je een grotere kracht uitoefenen op de band voor dat deze zijn grip gaat verliezen.
Met weinig camber rij je dus snel op de wang van de band in een bocht waardoor er grip verlies optreed.
Rijhoogte
Bij het gas geven treed er een gewichts verplaatsing op.
Bij gas geven gaat de massa van de wagen naar de achter zijde,bij het remmen naar de voorzijde.
Als je je wagen nu achter heel hoog heb staan tenopzichte van de voorkant,zal er te weining gewichts verplaatsing plaats vinden naar de achterzijde waar door je te weinig grip zal krijgen achter.
Echter bij het aan remmen van een bocht zal je heel veel stuur hebben,doordat er erg veel massa van de auto naar voren gaat,omdat de auto achter zo hoog staat.
Het omgekeerde vind plaats als deze achter lager staat dan voor,dus veel grip achter maar zeer weinig grip voor[geen stuur].
Omdat de meeste massa zich aan de achter zijde bevind,moet je de auto achter iets hoger zetten dan voor [begin eens met 1 centimeter verschil].
Omdat je voor wel genoeg grip heb kun je hier iets grip weg halen door je uitspoor iets te verminderen [1 graad].
Maar verander altijd maar een ding te gelijk.
Succes Roel,kom je er niet uit dan hoor ik dat graag.
Groetjes,Karel.
http://www.freewebs.com/kggraphix" onclick="window.open(this.href);return false;
- Morris
- Actieve poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: zo okt 07, 2007 8:28 am
- Merk: Hormann
- Type: Hormann TK-09, HMB
- Zenderset: 3PK-s
- Frequentie: Spektrum
- Locatie: Vianen
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Camber is toch de hoek van de band, dus hoe meer camber hoe schuiner de band staat, waardoor je dan toch minder grip op je achterbanden hebt!Karel MF schreef:Camber
Doordat je best wel weining camber heb,gaat de auto in een bocht naar links,rechts achter over de buitenkant van de band zijn grip verliezen.
Door nu meer camber te geven,kun je een grotere kracht uitoefenen op de band voor dat deze zijn grip gaat verliezen.
Met weinig camber rij je dus snel op de wang van de band in een bocht waardoor er grip verlies optreed.
Rijhoogte
Bij het gas geven treed er een gewichts verplaatsing op.
Bij gas geven gaat de massa van de wagen naar de achter zijde,bij het remmen naar de voorzijde.
Als je je wagen nu achter heel hoog heb staan tenopzichte van de voorkant,zal er te weining gewichts verplaatsing plaats vinden naar de achterzijde waar door je te weinig grip zal krijgen achter.
Echter bij het aan remmen van een bocht zal je heel veel stuur hebben,doordat er erg veel massa van de auto naar voren gaat,omdat de auto achter zo hoog staat.
Het omgekeerde vind plaats als deze achter lager staat dan voor,dus veel grip achter maar zeer weinig grip voor[geen stuur].
Omdat de meeste massa zich aan de achter zijde bevind,moet je de auto achter iets hoger zetten dan voor [begin eens met 1 centimeter verschil].
Omdat je voor wel genoeg grip heb kun je hier iets grip weg halen door je uitspoor iets te verminderen [1 graad].
Maar verander altijd maar een ding te gelijk.
Succes Roel,kom je er niet uit dan hoor ik dat graag.
Groetjes,Karel.
Of zie ik het nu verkeerd?
- KevTech
- Al langer hier
- Berichten: 250
- Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:44 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Zeeland
- Merk: Opel
- Type: Astra GSI 2.0 16V
- Locatie: Oostkapelle
- Contacteer:
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Het is wel inderdaad zo dat hoe rechter de band staat hoe sneller de band wilt happen in het kunstgras.
Zeker bij de standaard noppen is dat zeer goed merkbaar.
En als je er niet uitkomt Roel, we staan altijd klaar om te helpen he
Zeker bij de standaard noppen is dat zeer goed merkbaar.
En als je er niet uitkomt Roel, we staan altijd klaar om te helpen he
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: afstellen t.b.v. beter door de bocht rollen HT2
Morris schreef:
Camber is toch de hoek van de band, dus hoe meer camber hoe schuiner de band staat, waardoor je dan toch minder grip op je achterbanden hebt!
Of zie ik het nu verkeerd?
Volgens mij werkt het zo: als je negatieve camber afsteld staat het wiel schuin als je rechtdoor rijd.
Maar als je de bocht ingaat komen er zijdelinkse krachten op de auto. De auto gaat hangen in de bocht. Omdat het wiel met negatieve camber iets naar binnen staat zal het in de bocht door de zijdelinkse krachten recht komen staan. Hierdoor heb je meer oppervlakte rubber op de baan, dus ook meer grip. Maar op het rechte stuk heb je dan inderdaad minder grip.
Ik zal mijn -0,5 graad eens aanpassen, iemand tips voor een aantal graden ?
mmzzllsss Roel
Velle est posse
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast