Wat is overstuur:
Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen, wat in het extreme geval kan resulteren in een spin. Overstuur corrigeren kan altijd door tegensturen of gedoseerd (!) gas bijgeven: het gewicht van de auto wordt zo naar de achteras te verplaatst met als een stabiliserend effect tot gevolg.
Wat is onderstuur:
Onderstuur treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden. Het effect is dat de auto neigt een flauwere bocht te maken dan de bestuurder van de stuuruitslag zou verwachten. De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht.
Onderstuur kan alleen worden opgeheven door te zorgen voor meer grip op de voorwielen. Daartoe kan de bestuurder gas terugnemen, maar ook de stuuruitslag verminderen (dus minder sturen) zal het onderstuur verminderen. Door de dynamische aslastverplaatsing ten gevolge van de vertraging zal het gewicht van de auto meer op de voorwielen drukken. Deze verhoogde druk zorgt voor meer grip en de auto zal insturen. Te abrupt gas terugnemen kan echter zorgen voor overstuur.
Meer insturen helpt niet tegen onderstuur. De banden worden daardoor alleen maar meer belast terwijl ze toch al overbelast waren. Totale onbestuurbaarheid is het gevolg: de auto dreigt rechtdoor te schuiven met gedraaide wielen. Een extra gevaar is dat de auto, wanneer de banden uiteindelijk weer grip krijgen een onverwachte zwiep naar de binnenbocht zal maken door de extreme stuuruitslag.
Onderstuurd
Onderstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping harder.
Onderstuur bij insturen bocht:
- voorste vering en demping harder;
- meer caster;
- voorstabilisator strakker.
Onderstuur midden in de bocht:
- voorste vering en demping harder;
- minder caster;
Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;
Onderstuur bij het uitkomen van een snelle bocht:
- achterzijde meer grondspeling.
Overstuurd
Overstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping zachter;
- achter meer toespoor;
- achter meer caster.
Overstuur bij het insturen van de bocht:
- achter vering en demping harder;
- minder toespoor.
Overstuur in het midden van de bocht:
- achter vering en demping harder;
- achter meer toespoor;
- achter minder caster;
- achter stabilisator zachter.
Oversturen bij het uitkomen van een bocht:
- achter vering en demping harder;
- meer toespoor;
- achter veren progressief.
Overstuur in een snelle bocht:
- voorste vering en demping harder.
Overstuur & onderstuur
Moderator: Moderator's groep
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Overstuur & onderstuur
Laatst gewijzigd door Roel op vr feb 09, 2007 6:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Velle est posse
-
- Al langer hier
- Berichten: 259
- Lid geworden op: ma jan 29, 2007 7:44 am
- Land: Nederland
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: FG
- Type: Leopard 2WD
- auto 2: Associated
- Type 2: B4
- Zenderset: Sanwa M11X
- Frequentie: 2,4 Ghz
- Club: Mach One - MRCE
- Website: http://www.rcteamsowhat.tk
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
- Mijnheer Rob
- Stamgast
- Berichten: 792
- Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
- Merk: FG/Technokit/Hormann
- Type: Marder/EXS/HT2
- Zenderset: XR6 - 3PM
- Frequentie: 50
- Locatie: Aarle-Rixtel
- Contacteer:
- Silvio
- Regelmatig hier
- Berichten: 734
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 9:04 pm
- Provincie: Limburg
- Merk: FG
- Type: MB-PRO
- auto 2: FG
- Type 2: Alu Competition
- Zenderset: DX3.0
- Frequentie: 2,4GHz
- Website: http://www.rc-rijder.nl
- Locatie: Gennep
- Contacteer:
- The ICE Factory
- HOBAO JUNK
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:19 pm
- Provincie: Flevoland
- Merk: Hobao
- Type: Hyper 9 GL os speed
- auto 2: Hobao
- Type 2: Hyper 9E Tekin RX 8
- Zenderset: Sanwa M11 2,4 ghz
- Frequentie: 2.4 ghz
- Club: MVW Purmerend
- Website: www.rc-central.nl
- Locatie: Almere
super handig tabelletje.............
Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;
hier heb ik nogal last van dus heb het ff geprobeerd wat er staat dus zondag ff testen
Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;
hier heb ik nogal last van dus heb het ff geprobeerd wat er staat dus zondag ff testen
--Sanwa M11 --Hobao Hyper ST Pro BCE R&B powered --Hobao Hyper 9E Tekin powered --Corally RDX Phi LRP powered--Losi 8T Toro Nero powered -- by http://www.rc-central.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Zeker mooi, maar met b.v. MB banden heb je een ander bochtengedrag als met b.v. marder of HT banden
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
In principe moet het principe het zelfde zijn Ik denk dan dat je b.v. de demping veel harder of veel zachter moet afstellen t.o.v. kleine wielen. Het moet dan wel merkbaar zijn.Bernie schreef:Zeker mooi, maar met b.v. MB banden heb je een ander bochtengedrag als met b.v. marder of HT banden
Velle est posse
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast