Overstuur & onderstuur

Specifieke afstelling van de auto t.b.v. wegligging off-road

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Overstuur & onderstuur

Berichtdoor Roel » vr feb 09, 2007 1:46 pm

:arrow: Wat is overstuur:
Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen, wat in het extreme geval kan resulteren in een spin. Overstuur corrigeren kan altijd door tegensturen of gedoseerd (!) gas bijgeven: het gewicht van de auto wordt zo naar de achteras te verplaatst met als een stabiliserend effect tot gevolg.

:arrow: Wat is onderstuur:
Onderstuur treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden. Het effect is dat de auto neigt een flauwere bocht te maken dan de bestuurder van de stuuruitslag zou verwachten. De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht.

Onderstuur kan alleen worden opgeheven door te zorgen voor meer grip op de voorwielen. Daartoe kan de bestuurder gas terugnemen, maar ook de stuuruitslag verminderen (dus minder sturen) zal het onderstuur verminderen. Door de dynamische aslastverplaatsing ten gevolge van de vertraging zal het gewicht van de auto meer op de voorwielen drukken. Deze verhoogde druk zorgt voor meer grip en de auto zal insturen. Te abrupt gas terugnemen kan echter zorgen voor overstuur.

Meer insturen helpt niet tegen onderstuur. De banden worden daardoor alleen maar meer belast terwijl ze toch al overbelast waren. Totale onbestuurbaarheid is het gevolg: de auto dreigt rechtdoor te schuiven met gedraaide wielen. Een extra gevaar is dat de auto, wanneer de banden uiteindelijk weer grip krijgen een onverwachte zwiep naar de binnenbocht zal maken door de extreme stuuruitslag.

:arrow: Onderstuurd
Onderstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping harder.
Onderstuur bij insturen bocht:
- voorste vering en demping harder;
- meer caster;
- voorstabilisator strakker.
Onderstuur midden in de bocht:
- voorste vering en demping harder;
- minder caster;
Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;
Onderstuur bij het uitkomen van een snelle bocht:
- achterzijde meer grondspeling.

:arrow: Overstuurd
Overstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping zachter;
- achter meer toespoor;
- achter meer caster.
Overstuur bij het insturen van de bocht:
- achter vering en demping harder;
- minder toespoor.
Overstuur in het midden van de bocht:
- achter vering en demping harder;
- achter meer toespoor;
- achter minder caster;
- achter stabilisator zachter.
Oversturen bij het uitkomen van een bocht:
- achter vering en demping harder;
- meer toespoor;
- achter veren progressief.
Overstuur in een snelle bocht:
- voorste vering en demping harder.
Laatst gewijzigd door Roel op vr feb 09, 2007 6:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Velle est posse

Leooo1
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 259
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 7:44 am
Land: Nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: FG
Type: Leopard 2WD
auto 2: Associated
Type 2: B4
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: 2,4 Ghz
Club: Mach One - MRCE
Website: http://www.rcteamsowhat.tk
Locatie: Veghel
Contacteer:

Berichtdoor Leooo1 » vr feb 09, 2007 4:07 pm

ziet er goed uit roel :razz:
daar hebben we wat aan :thumleft:
Afbeelding
FG Leopard 2WD | Sanwa M11X

Gebruikersavatar
marc
Niet weg te slaan
Niet weg te slaan
Berichten: 1161
Lid geworden op: za jan 27, 2007 3:03 pm
Provincie: Limburg
Locatie: Horst
Contacteer:

Berichtdoor marc » vr feb 09, 2007 4:30 pm

dat is een hele mooie en complete uitleg Roel :D

toppie =D>
twinstar 2

Gebruikersavatar
Mijnheer Rob
Stamgast
Stamgast
Berichten: 792
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
Merk: FG/Technokit/Hormann
Type: Marder/EXS/HT2
Zenderset: XR6 - 3PM
Frequentie: 50
Locatie: Aarle-Rixtel
Contacteer:

Berichtdoor Mijnheer Rob » vr feb 09, 2007 5:02 pm

Goed bezig roel :thumleft:

Bij overstuur kun je Camber nog toevoegen, wielen aan bovenzijde naar binnen is negatief camber, als ie teveel uitbreekt kun je wat minder negatief camber geven 8)
Afbeelding
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2

Gebruikersavatar
Silvio
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 734
Lid geworden op: za jan 27, 2007 9:04 pm
Provincie: Limburg
Merk: FG
Type: MB-PRO
auto 2: FG
Type 2: Alu Competition
Zenderset: DX3.0
Frequentie: 2,4GHz
Website: http://www.rc-rijder.nl
Locatie: Gennep
Contacteer:

Berichtdoor Silvio » vr feb 09, 2007 5:56 pm

Kijk dat is nou het mooie van een forum.

Je leert er wat van :depp:
Afbeelding

Gebruikersavatar
hobby
L.S.O.
L.S.O.
Berichten: 1916
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:06 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland
Locatie: Huizen (n-h)

Berichtdoor hobby » vr feb 09, 2007 6:11 pm

Silvio schreef:Kijk dat is nou het mooie van een forum.

Je leert er wat van :depp:


O is dat het...ik dacht dat een forum was om lekker slap te lullen :cool:
DX7 * Quad * FPV * NAZA * GPS

Gebruikersavatar
The ICE Factory
HOBAO JUNK
HOBAO JUNK
Berichten: 1393
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:19 pm
Provincie: Flevoland
Merk: Hobao
Type: Hyper 9 GL os speed
auto 2: Hobao
Type 2: Hyper 9E Tekin RX 8
Zenderset: Sanwa M11 2,4 ghz
Frequentie: 2.4 ghz
Club: MVW Purmerend
Website: www.rc-central.nl
Locatie: Almere

Berichtdoor The ICE Factory » vr feb 09, 2007 9:48 pm

super handig tabelletje.............

Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;


hier heb ik nogal last van dus heb het ff geprobeerd wat er staat dus zondag ff testen :D
--Sanwa M11 --Hobao Hyper ST Pro BCE R&B powered --Hobao Hyper 9E Tekin powered --Corally RDX Phi LRP powered--Losi 8T Toro Nero powered -- by http://www.rc-central.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bernie
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 5043
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
Land: Ollanda
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Multiplex
Type: FPV EZ*
Zenderset: Futuba FF-9
Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
Club: Wildvlieger
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Berichtdoor Bernie » za feb 10, 2007 12:01 am

Zeker mooi, maar met b.v. MB banden heb je een ander bochtengedrag als met b.v. marder of HT banden ;)
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet :mrgreen: .
Vliegfilmpjes

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Berichtdoor Roel » za feb 10, 2007 8:23 am

Bernie schreef:Zeker mooi, maar met b.v. MB banden heb je een ander bochtengedrag als met b.v. marder of HT banden ;)


In principe moet het principe het zelfde zijn :cool: Ik denk dan dat je b.v. de demping veel harder of veel zachter moet afstellen t.o.v. kleine wielen. Het moet dan wel merkbaar zijn.
Velle est posse


Terug naar “Setups off-road auto”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten