tandwiel verhouding HT-2

Specifieke afstelling van de auto t.b.v. wegligging off-road

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor jaeneke » ma feb 25, 2008 4:53 pm

dag mannen, zoals jullie weten heb ik sinds kort een HT-2.

op deze auto heb ik mijn 'home made' Reed/race port blokje met pase reed op geschroefd.

bij de auto zat een zelf gemaakte uitlaat die bestaat uit de originele uitlaat bocht en dan een zelfgemaakte look-a-like RN uitlaat met een iets andere vorm(vooral korter).

ik weet dat deze motor op mijn 14kg zware FG monster met een RN fatpower S uitlaat loeihard ging, zelfs met de kamitiro 4X4 erop...
de tandwiel verhouding was 17-46 en 14-48 achteraan op het diff.

nu heb ik deze motor op de HT-2 geschroefd met de zelfgemaakte uitlaat en ik vind hem helemaal niet hard optrekken.
in die zin dat mijn maat met zijn standaard marder langs me blijft hangen met sprinten, pas na 10m begint de horman terrein te winnen.
dit ben ik echt niet gewend, normaal moet hij "vliegen" !
de horrman is ook nog eens 7kg lichter enz... dus...

mijn tandwiel verhouding is 20-44 en achter 16-48.

moet ik nu eerst eens proberen een ander tandwiel verhouding te proberen(zoja welke ?) of gewoon een betere uitlaat kopen ?
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor Kristiaan » ma feb 25, 2008 7:20 pm

Je hebt dus de oude auto van Alex Mulder, de uitlaat die erop zit is gemaakt door z'n pa en moet wel flink vermogen leveren.

Ik zou eens de 20-44 vervangen door 18-46 of evt 19-45(bij RN te koop) .
Zeker de 18-46 scheelt erg veel tegenover de 20-44
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
!AM!
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 119
Lid geworden op: wo jan 09, 2008 5:59 pm
Land: Holland
Provincie: Noord-Holland
Merk: Elcon
Type: Cleon MMX
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: 2,4Ghz
Club: WWW.HMRC.NL
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor !AM! » ma feb 25, 2008 7:35 pm

MIJN OUWE AUTO :mrgreen:

Zit een tandwielverhouding 19/44 op NIEUW als het goed is of die handelaar moet alles veranderd hebben ? zaten wel meer anderen delen op !!! Uitlaat is niks mis mee heb er in salou mee gereden en kon gewoon nicky visser volgen met zijn 7 pk (als het niet meer is ) :mrgreen:

Su6 met je Hormann ;)

Ajuss Gr Alex M
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor Roel » ma feb 25, 2008 8:23 pm

Ik heb ooit een getuned blokje gehad dat super reed. Ik ben toen overgestapt naar een andere getunde uitlaat en hij trok er stukken minder mee. Met een standaard motor trok hij feller met die nieuwe uitlaat dan met de getunde versie.

Naar mijn idee moeten de getunde motor met de getunde uitlaat bij elkaar passen. Een motor die voor een bepaalde toerengebied bewerkt is kan met die uitlaat inderdaad slechter optrekken.
De uitlaat kan super zijn en de motor ook, maar samen kunnen ze toch voor een slechtere prestaties zorgen.


mmsllss Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor jaeneke » ma feb 25, 2008 8:43 pm

!AM! schreef:MIJN OUWE AUTO :mrgreen:

Zit een tandwielverhouding 19/44 op NIEUW als het goed is of die handelaar moet alles veranderd hebben ? zaten wel meer anderen delen op !!! Uitlaat is niks mis mee heb er in salou mee gereden en kon gewoon nicky visser volgen met zijn 7 pk (als het niet meer is ) :mrgreen:

Su6 met je Hormann ;)

Ajuss Gr Alex M
Jep je hebt gelijk, ik had van de week nog met stift "19" erop geschreven :roll: , maarja vergissen is menselijk hé ;)

er zat normaal ook nog een tuningsmotor op maar die heb ik geweigerd, had tenslotte mijn eigen 'superblokje' nog liggen...
voor de rest weet ik niet wat er normaal nog opzat...

de uitlaat lijkt me ook goed maar net zoals Roel aanhaalt zal de combinatie van dit blok/uitlaat niet echt goed zitten.
aan de uitlaat te zien is dit een hoge toeren uitlaat, ikzelf heb mijn blokje getuned op laag en midden gebied.

dit valt natuurlijk aan te passen ;) :twisted:

dan denk ik dat ik de in/uitlaat poort ook maar eens ga verhogen ipv alleen verbreden, misschien komt de uitlaat dan ook beter tot zen recht.

ps dit blokje zou met een goede pijp ook makkelijk 7pk moeten kunnen draaien [-o<


dan had ik nog een vraagje nu ik toch de eigenaar heb gevonden, ik zie dat je vooraan aan de kogelkoppen tussen de kogelkop en draagarmen bussen hebt gemonteerd om de auto te verbreden ipv de armen naar buiten te verplaatsen ...
ik neem aan dat je dat hebt gedaan zodat je de hoogte stelschoreven nog kon gebruiken of ben ik mis ?

en even ter info, ben erg trots op men nieuwe aanwinst en dit rijd gewoon 100X beter als een nikko... ...euhhh... FG bedoel ik :-$ :razz: :lol: :lol:

dit is 'em, zo heb ik hem gekocht :
Afbeelding
Afbeelding
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
!AM!
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 119
Lid geworden op: wo jan 09, 2008 5:59 pm
Land: Holland
Provincie: Noord-Holland
Merk: Elcon
Type: Cleon MMX
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: 2,4Ghz
Club: WWW.HMRC.NL
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor !AM! » di feb 26, 2008 5:08 pm

Hallo,

Busjes tussen kogelkop en draag arme heb ik er tussen gezet om hem voor nog 9 mm breeder te maken aan bij de kanten !!! Dus als je draag armen nu naar buiten plaats kom je voor totaal op 47,6. Maar dan komen je draagarm stifte wel naast je bodemplaat te staan !! ( Nieuwe hormann 2008 armen hebben dat niet )

Maar goed dat je die getuned moter niet heb aan genomen want dat was een standaard Zenoah 26 cc :!:


Ajuss :cool:

Gr Alex,m
Afbeelding

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor jaeneke » di feb 26, 2008 5:20 pm

!AM! schreef:Hallo,

Busjes tussen kogelkop en draag arme heb ik er tussen gezet om hem voor nog 9 mm breeder te maken aan bij de kanten !!! Dus als je draag armen nu naar buiten plaats kom je voor totaal op 47,6. Maar dan komen je draagarm stifte wel naast je bodemplaat te staan !! ( Nieuwe hormann 2008 armen hebben dat niet )

Maar goed dat je die getuned moter niet heb aan genomen want dat was een standaard Zenoah 26 cc :!:


Ajuss :cool:

Gr Alex,m
aha dacht ik wel ivm die stiften...

en die motor had ik ook al een gedacht, hij deed 100€ af voor de 'getunede' motor en naar mijn weten gaan motoren van Pase of dergelijke niet weg onder de 200€ 2dehands [-X

ik ga nu mijn gereedpoorte motor nog wat bijwerken, ik ga hem nu op toeren laten komen zoals een echte wedstrijdmotor :twisted: :twisted: (in de hoop de motor sneller op de pijp te laten komen)

Grts, Les.

grts, Les.
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor jaeneke » zo mar 09, 2008 10:00 am

zo we zijn enkele weken verder, heb de motor bijgewerkt naar hoge toeren maar ik heb ook gezien dat deze cilinder de ziekte van zenoah heeft(piston ring wat in cilinderwand inslijt boven uitlaatpoort).

dus lang zal hij niet meer leven en dat zal ook voor een vermogensverlies geven en eventueel een vastloper.

maar maakt nu niet meer uit, heb hem toch bijgewerkt en een nieuwe cilinder besteld in de US die ik al bewerkt is en die ik verder ga bewerken voor de reed.(reserve)

mijn maat had ook gisteren een samba gekocht voor zijn marder en ik mocht die ook eens testen op mijn motor.

de samba op mijn horman spruitstuk gemonteerd en effe wezen testen, ging goed, redelijk veel trekkracht en mooi midden op toeren en de hoge toeren waren niet echt denderend maar toch redelijk.
dan de zelfbouw pijp er terug op en terug testen, laag toeren hetzelfde als de samba, middelste toeren begon hij en ging zo door naar ontzettend hoge toeren !
nu komt de pijp echt tot zen recht.

dit moest ik ongeer hebben, ondanks de cilinder al halfdood is rijd hij best goed en hier lan ik mee leven.

ps de samba op men maat zijn marder gemonteerd die een motor heeft die al 40liter heeft gereden met stock uitlaat en nooit is gereviseerd of open geweest en die trekt wheelies :shock: :shock:
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: tandwiel verhouding HT-2

Berichtdoor Q » zo mar 09, 2008 2:01 pm

ja die samba'tjes zijn mooie pijpjes, eentje op de FG Quad gehad á la 14kg en die kon ook regelmatig op zn achterwielen rijden met een standaard 26cc zenoah'tje


Terug naar “Setups off-road auto”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten