Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor Roel » wo dec 17, 2008 7:24 pm

Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel
Om toch de maximale grip te krijgen op de achterwielen, moet je een diff hebben die bijna of geheel "gelocked" is , maar als je de prijs van een kant en klaar instelbaar diff niet wilt betalen kan je ook je huidige diff ombouwen naar een 100% sperrend en instelbaar diff.

Je kan hiervoor een plastik of aluminium diff behuizing voor gebruiken ,

De methode :

De volgende onderdelen zijn benodigd :

Afbeelding

Een nieuwe diff huls met instel mogelijkheid, een nieuw asje, zakje schroeven specifiek voor het diff,en de lagers en drukbus
en natuurlijk een diff, in mijn geval een standaard plastik FG diferentieel:

Afbeelding

Haal alles uit elkaar ,en ontvet alles, de as die er inzit voor de twee platte tandwielen is overbodig geworden,

Pas eerst alles ,en zet het druklager met de nieuwe as goed in elkaar en let op de montage van de ring die over de c-clip komt te zitten, hieronder een hoe alles in elkaar zit mbt het druklager , let wel deze moet voor montage weer uit elkaar anders krijg je de tandwielen er niet in.:

Afbeelding

Het voorbeeld hoe het in het diff komt te zitten, haal alles weer uit elkaar en onthoud de montage volgorde

Afbeelding

Monteer de tandwielen om de juiste manier in het diff huis en controleer of alles nog soepel kan draaien zonder de assen erin, is dit het geval monteer dan de as mnet het druklager , en daarna de uitgaande assen, en leg een dunne ring tussen het tandwiel en de behuizing.

Afbeelding

Als ook de assen goed zitten, controleer nogmaals de werking van de tandwielen of alles soepel draait, schuif eerst het tandwiel over de de behuizing en let op de positie, en daarna de nieuwe huls ,let wel kan maar maar op 1 manier er goed op, zodat het schroefdraad precies boven de as komt te zitten van de kleine tandwielen.

Als je het diff in elkaar hebt zitten en de inbusboutjes voor het stellen gaat indraaien onthoud dan de positie van het druklager maw, om de sperrende werking instellen zal je het inbusboutje die het verst van het druklager moeten gebruiken, neem je het boutje het dichtst bij zal je het druklager alleen maar verder van het tandwiel af drukken wat geen sperrende werking veroorzaakt :

Afbeelding[/img]

Dus gebruik het inbusboutje wat is aangegeven op de foto aan de bovenzijde om de sperrende werking in te stellen, zodoende zal er meer druk op het tandwiel worden uitgeoefend.

Zet de diff huls en het grote tandwiel vast , en pak de inbussen, met niet volledig draad, die in het zakje zitten:

Afbeelding

Draai die in het schroefdraad aan beide kanten van het diff huls, nu merk ja dat als je deze allebei een beetje aandraait de sperrende werking toeneemt , tot max. 100% , zie hier je instelbaar diff:

Afbeelding

Je bent voor circa €45-50 euro klaar ipv van bv €120,--

nodig :
FG nr :8487 Diff. Huls instelbaar
8490 As druklager
8491 Druklager kompleet
8492 Drukring
8494 Schroevenset tbv instelbaar diff.

Schrijver: Q

Gebruikersavatar
marder-jay
Niet weg te slaan
Niet weg te slaan
Berichten: 1149
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 12:54 pm
Merk: FG
Zenderset: futuba 3pk-s black
Frequentie: spektrumDX3S

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor marder-jay » wo dec 17, 2008 10:53 pm

Nice =D>
Hormann ht2 re 23cc RN fatpower SX
Fg sportsline 23cc

Gebruikersavatar
joester
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 84
Lid geworden op: zo jan 13, 2008 5:33 pm
Provincie: Groningen
Merk: FG!!!!
Type: Monstertruck!

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor joester » do dec 18, 2008 1:58 pm

Wow i'm impressed ik ga dit zeker een keer doen. =D>
Ik hoop over 1maand.
Als ik een nieuwe kap en wheelybar heb.

Gebruikersavatar
olibier
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 177
Lid geworden op: di nov 13, 2007 6:50 pm
Merk: FG
Type: monster beetle pro
Zenderset: futuba 2.4 ghz
Frequentie: verandert constant
Locatie: Antwerpen

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor olibier » do dec 18, 2008 5:41 pm

als je zo een diff maakt, moet je dan ook andere diffblokken kopen in verband met de dikkere huls ? :idea: :-k
Afbeelding

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor Q » do dec 18, 2008 6:10 pm

olibier schreef:als je zo een diff maakt, moet je dan ook andere diffblokken kopen in verband met de dikkere huls ? :idea: :-k
hai,

Dit betreft een ombouw van alleen het differentieel, de differentieel huls is inderdaad hoger dan de standaard differentieel huls, als je dit differentieel op de on-road bouwt heb je zoiezo meer ruimte omdat de differentieelblokken op verhogers staan(standaard circa 8-10mm)

Nu zijn de standaard differentieel blokken voor zowel on,- als off,- road hetzelfde(fg 6061), dus ja als je dit wilt toepassen voor bv de marder of Baja en die nog zijn voorzien van de standaard differentieel blokken, dit geldt voor zowel de alu. als de plastieke uitvoering, en nee als je een on-road diff ombouwt

Heb je verhoogde alu. differentieel bokken , die minimaal 5mm hoger zijn als de standaard past het wel.

suc6 :cool:
Laatst gewijzigd door Q op do dec 18, 2008 7:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
olibier
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 177
Lid geworden op: di nov 13, 2007 6:50 pm
Merk: FG
Type: monster beetle pro
Zenderset: futuba 2.4 ghz
Frequentie: verandert constant
Locatie: Antwerpen

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor olibier » do dec 18, 2008 7:02 pm

ok thx voor de uitleg :D
ooit ga ik dit nog op men beetle zetten :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
njoy_fg
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 527
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 6:22 pm
Merk: Tamiya
Type: M-03R
Zenderset: Futaba 4pk
Frequentie: 2,4Ghz
Club: MRCZ

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor njoy_fg » do dec 18, 2008 7:08 pm

Sommigen halen een stukje uit het chassis, dat kan ook.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor Q » ma dec 29, 2008 2:56 pm

kleine toevoeging:


als je het diff in elkaar hebt zitten en de inbusboutjes voor het stellen gaat indraaien onthoud dan de positie van het druklager maw, om de sperrende werking instellen zal je het inbusboutje die het verst van het druklager moeten gebruiken, neem je het boutje het dichtst bij zal je het druklager alleen maar verder van het tandwiel af drukken wat geen sperrende werking veroorzaakt :

Afbeelding

dus gebruik het inbusboutje wat is aangegeven op de foto aan de bovenzijde om de sperrende werking in te stellen, zodoende zal er meer druk op het tandwiel worden uitgeoefend.

:cool:

Gebruikersavatar
Ber
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 62
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 7:38 pm
Merk: FG
Type: Marder Race
Zenderset: Futaba rx3
Frequentie: 55
Locatie: echt maria hoop

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor Ber » ma dec 29, 2008 5:47 pm

zit de weerstand in het opspannen van het druklager/kogeltjes?
Niet gevoelig voor warm/koud?
Gevoelig met afstellen, 100sten van mm?
Wildcart says: Be prepared !

Gebruikersavatar
kenwood96
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 128
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 4:41 pm
Land: belgië
Merk: FG
Type: Monstertruck Jeep
Zenderset: draadloos
Frequentie: regelmatig
Locatie: Stekene

Re: Ombouwen standaard FG diff. naar sperrend differentieel

Berichtdoor kenwood96 » di dec 30, 2008 8:08 am

hoi!

hoort deze nr. ook nog bij het ombouwen?

FG84941 SCHRAUBENSATZ TORX FUR ALU DIFF


Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten