[Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Burp
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 167
Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm
Provincie: Noord-Holland
Merk: HPI, FG
Type: Baja 5B, Marder
Zenderset: Spektrum
Frequentie: 2,4GHz
Locatie: Zaandam

[Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor Burp » di jan 08, 2008 12:22 am

Na de schokbreker revisie zal ik ook de bouwtip voor de ombouw van een standaard naar een alu differentieel plaatsen. Bij vele waarschijnlijk ook al bekend van het andere forum maar beter op twee dan een plaats zeg ik maar.

Voor vele een helse klus, voor andere een beetje "eng" maar met deze tutorial met duidelijke plaatjes is het voor iedereen simpel uit te voeren.

Wat heb je nodig?
Een Alu ombouwsetje (!)
Kruiskop schroevendraaiers
Diff vet of olie (ik gebruik 50000 cps siliconen olie)
Dremel (niet noodzakelijk maar wel handig zoals je later zult zien)
Remmenreiniger
Loctite
Doekjes
Twee houten prikkertjes of rietjes (ook die zijn handig zoals je zult zien)
Een beetje geduld

Nog een woord vooraf, bij mij was het alu diff al voorgemonteerd, dwz de naaldlagers en de bussen waren al gemonteerd, het kan ook zijn dat deze onderdelen los worden meegeleverd. Je zet het dan als volgt in elkaar;

Eerst druk je de naaldlager in het uiteinde van het diffhuis, daarna druk je de bus er achteraan...

De bus zorgt er voor dat de naaldlager beschermd wordt tegen vuil van buitenaf...

Zo, nu kan je verder met het verhaal.

Allereerst bouwen we het diff uit de wagen, dit behoeft niet al te veel aanwijzingen maar de onderstaande foto's laten zien hoe je FG er dan ongeveer bij ligt. :D

Dit is een foto waarbij ik net bezig was om Elcon bovendraagarmen achter te plaatsen.
Afbeelding

Hier zijn de steek assen, alu vlinder, motorplaatje, diffbokken met het diff verwijderd.
Afbeelding

En dit hou je dan over waar we verder mee aan de slag gaan.
Afbeelding

De oplettende kijker heeft natuurlijk allang die enorme deuk in het diff huis gezien, hier komt de dremel straks goed van pas :mrgreen:
Je kan nu de aandrijf assen uit het diff halen, de lagers verwijderen (niet perse noodzakelijk maar wel makkelijk) en de vier schroefjes van het tandwiel los draaien. Met een beetje geluk kan het tandwiel van het diff worden afgeschoven.
Afbeelding

Vervolgens draai je het diff om en schroef je ook het kleine schroefje los wat het diffhuis tegen houdt. Is dit alles? Ja, dit rottige schroefje houdt het diffhuis op zijn plaats zodat het niet naar achteren kan schuiven.
Afbeelding

Aangezien de deuk in het diff verhinderd dat ik het huis er simpel vanaf kan schuiven komt hier ons aller grote vriend de Dremel in beeld :lol:
Afbeelding

Even heel simpel een insnede gemaakt over de gehele lengte van het dunne diffhuis. Als je geen dremel oid tot je beschikking hebt kan je ook met een flinke tang de huls van je diff af slopen, het is nl erg zacht en dun materiaal.
Afbeelding

Een beetje open buigen en zo gemakkelijk pel je zijn huidje van het skelet :D
Afbeelding

Wat je overhoudt is het geraamte met de tandwielen erin. Zoals je ziet zat er nog maar weinig vet in, bij het vullen mag je hem lekker vol smeren.
Afbeelding

Het asje kan je er simpel uitdrukken zodat de tandwielen te verwijderen zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Alles even goed schoonmaken met remmenreiniger, doekjes, warm water, zeep etc, etc. Een goed moment om alle onderdelen te inspecteren op slijtage en defecten. Bij mij zagen de tandwielen en aandrijf assen er nog uit als nieuw :D
Het plastic huis en de dunne alu huls kan je nu voorgoed uitzwaaien en met een grote boog in de prullenbak laten verdwijnen.
Onderstaande houd je dan over.
Afbeelding

Nu komt het leukste gedeelte :mrgreen: (voor de meeste dus niet maar na het lezen van deze tip heb je het binnen twee minuten voor elkaar)
Het plaatsen van de tandwielen in het diff. Je kan proberen de tandwielen in het huis te stoppen en de asjes te plaatsen maar je zal zien dat dit erg lastig is en vaak de asjes niet in de gaatjes kunnen vallen doordat een tandwiel net niet ver genoeg voor het gaatje kan komen. Het lijkt dan net of de tandwielen niet in het nieuwe diff passen. Hier heb je dus het beetje geduld en de houten prikkers nodig. Hoe ga je te werk?

Je neemt de vier tandwielen en schuift ze over de stokjes, dus zoals je ze in het diff zou plaatsen. Shimmetjes hoef je nog niet te doen, die komen later wel. Zet ze op een vlakke ondergrond zodat de tandwielen netjes in elkaar grijpen. De stokjes laat je even zitten maar houd de tandwilen met je vingers op zijn plaats. Pak nu het alu diff en plaats dat over de tandwielen. Door de stokjes kan het huis niet verder zakken maar zitten de tandwielen al een stukje in het huis. Pak nu voorzichtig de tandwielen met het huis in je handen en keer het om zodat de stokjes nu boven op het huis liggen. Door met je vingers vanaf de onderkant de tandwielen een beetje omhoog te duwen kan je de stokjes verwijderen en de tandwielen rustig naar beneden laten zakken in het huis. Plaats nu de twee aandrijf assen voorzichtig in de tandwielen en vervolgens het overgebleven asje van de twee sateliet tandwielen. Zoals gezegd een beetje geduld is hier op zijn plaats als het niet in een keer lukt. Ik krijg de tandwielen binnen twee minuten op zijn plaats maar je kan ook zo maar 15 minuten bezig zijn.

De grote shim ringen moeten aan de binnenzijde van de tandwielen geplaatst worden van de aandrijf assen. Ik doe dit door het diff in mijn hand te houden met een aandrijf as in mijn palm en de andere loodrecht omhoog. Nu kan je de bovenste aandrijf as voorzichtig eruit liften en een ring tussen tandwiel en huis plaatsen. Deze ring zorgt ervoor dat het tandwiel niet in het huis gaat vreten en is dus zeker belangrijk om te plaatsen! Draai het diff om en plaats ook de andere grote shim bij het andere tandwiel. De shimms aan de zijkant doe ik op dezelfde manier. Hier heb ik twee ringen aan elke kant geplaatst. Als het goed is heb je na een kwartier tot half uur knutselen onderstaande liggen.
Afbeelding

Nu een klein stukje leedvermaak voor jullie :cry:
Het was simpel geweest om het hier niet in op te nemen maar laat wel zien dat je bij elke stap even goed moet opletten, kan je een hoop werk (en vieze handen) besparen.

Ik had de huls geplaatst en vervolgens de dikke siliconen olie in het diff gegooid. Echter ik was even vergeten eerst het tandwiel te plaatsen waardoor ik de olie weer in het potje terug probeerde te krijgen. Dit lukte maar ten dele waarna ik met veel gepiel en een plastic zakje snel de huls weer verwijderd heb, het tandwiel geplaatst en de huls weer op zijn plaats drukte. Je zou zeggen, dat vergeet je nooit meer :twisted:
Afbeelding
Afbeelding

Zie hier hoe het wel moet. Eerst even goed de afdichtringen op hun plaats leggen en een beetje invetten. Anders gaat de huls wat lastig over het huis heen. Dan het tandwiel (platte kant naar buiten toe) en daarna pas de huls :mrgreen:
Afbeelding

Nadat ik het diff weer gevuld had tot ongeveer drie kwart kon ik de huls geheel naar boven duwen tegen de rand. Dan het tandwiel vastgezet en natuurlijk de schroefjes voorzien van een beetje loctite
Afbeelding

We zijn bijna klaar. Het diff even omdraaien en de twee schroefjes plaatsen (uiteraard weer een beetje loctite gebruiken) om de huls goed op zijn plaats te zetten.
Afbeelding

Het diff is klaar om weer ingebouwd te worden, ziet er dan ongeveer zo uit.
Afbeelding


Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en zo eventuele twijfelaars over de streep te trekken door te laten zien dat ook een complexer karweitje als het ombouwen van een diff goed zelf te doen is.

[Later de ervaring met de olie hier toegevoegd]
Na veel rijden is de siliconen-olie mij wat minder bevallen, waarschijnlijk omdat deze toch wat te dun was voor het diff. Ik had last dat het bij de cups uit het diff kwam, wordt best een zooitje :D

100000 cps zou wellicht beter zijn. Later heb ik weer gewoon vet gebruikt.
Laatst gewijzigd door Burp op do jan 11, 2018 1:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Trex 450* Graupner Ultra Duo 50 * Spektrum DX7

Gebruikersavatar
gerardnl
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 150
Lid geworden op: do nov 22, 2007 8:47 pm
Provincie: Zuid-Holland
Merk: HORMANN
Type: HT2 RE
Zenderset: 3PK
Frequentie: 75 GHz kan 61
Locatie: leerdam

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor gerardnl » di jan 08, 2008 5:16 am

wat een uitleg zeg hellemaal top bedankt

Gebruikersavatar
marder-jay
Niet weg te slaan
Niet weg te slaan
Berichten: 1149
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 12:54 pm
Merk: FG
Zenderset: futuba 3pk-s black
Frequentie: spektrumDX3S

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor marder-jay » di jan 08, 2008 7:03 am

Idd super gedaan

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor Roel » di jan 08, 2008 7:30 am

Een mooi F.A.Q. super gedaan :thumleft: :mrgreen:

mmzzllss
Velle est posse

Dr.Dre.

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor Dr.Dre. » di jan 08, 2008 11:17 am

[quote="Roel"]Een mooi F.A.Q. super gedaan :thumleft: :mrgreen: mmzzllss[/quote]

@ Ja hier hebben we wat aan + goede foto's ga zo door BURP,gr.Dr.Dre.

Gebruikersavatar
taiko
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 72
Lid geworden op: do dec 18, 2008 6:21 pm
Land: belgië
Merk: FG
Type: Monster Beetle
Zenderset: hitec
Frequentie: 40.685
Locatie: Antwerpen

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor taiko » ma jan 05, 2009 7:54 pm

idd prachtig gedaan, duidelijker kan niet.
ik zie hier op de foto's dat de motor er uit gehaald is, is dit nodig?
of is het gedaan om mooiere duidelijkere plaatjes te kunnen maken?
't is maar ik mag mijn diff er ook uit halen (nu al :cry: )
grtz taiko
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Gebruikersavatar
Bernie
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 5043
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
Land: Ollanda
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Multiplex
Type: FPV EZ*
Zenderset: Futuba FF-9
Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
Club: Wildvlieger
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor Bernie » ma jan 05, 2009 8:13 pm

Motor hoeft er niet af ;) .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet :mrgreen: .
Vliegfilmpjes

Dr.Dre.

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor Dr.Dre. » ma jan 05, 2009 8:14 pm

taiko schreef: ik zie hier op de foto's dat de motor er uit gehaald is, is dit nodig?
@ NON is niet nodig,hij was bezig met omzetten van bepaalde onderdelen naar elcon,(dus vandaar dat alles eraf was),gr.Dr.Dre. ;)

Dr.Dre.

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor Dr.Dre. » ma jan 05, 2009 8:15 pm

Bernie schreef:Motor hoeft er niet af ;) .
@ jij was me net ff voor PIK ,gr.Dr.Dre. =D> =D> =D>

Gebruikersavatar
Burp
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 167
Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm
Provincie: Noord-Holland
Merk: HPI, FG
Type: Baja 5B, Marder
Zenderset: Spektrum
Frequentie: 2,4GHz
Locatie: Zaandam

Re: [Bouwtip] Ombouw standaard naar Alu diff

Berichtdoor Burp » ma jan 05, 2009 8:35 pm

Motor hoeft er niet af maar dat had je al begrepen natuurlijk. Als je toch lekker bezig bent met schroeven, haal die motor er dan ook maar af en maak alles eens lekker schoon en inspecteer de rest dan ook even.

Zoals ik er later bij gezet heb, gebruik maar beter geen siliconen olie, vet loopt niet uit je diff, bij mij werd het best wel een zooitje en ik heb de siliconen olie verwijderd en het diff lekker vol gestopt met vet. Als je een beetje dik vet neemt krijg je ook een beetje een sper werking, lekker als je veel op een losse ondergrond rijdt.
Trex 450* Graupner Ultra Duo 50 * Spektrum DX7


Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten