Welke 2.4 Ghz zender?

Elektronica, Zenders, Ontvangers en Regelaars

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Tiemen
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 156
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
Land: Nederland
Provincie: Overijssel
Merk: HPI
Type: Baja 5T
Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
Frequentie: 2.4GHz
Club: RC Elburg
Locatie: Genemuiden

Welke 2.4 Ghz zender?

Berichtdoor Tiemen » vr mei 01, 2009 9:06 pm

Hoi allemaal,

Binnenkort wil ik een nieuwe zender aanschaffen, maar welke?

Hieronder een aantal zenders die ik gevonden heb:

* Spectrum DX3S DSM met telemetrie
* Spectrum DX3R DSM2
* Spectrum DX3.0 ER
* Graupner XG-6i Race Spec
* TPS N4Q
* Megatech T–3PM FS

Aangezien de prijzen best wel uiteen lopen wil ik eerst eens goede info voordat ik een zender koop waar ik later spijt van krijg.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de diverse Spectrum zenders?

Het prijsverschil is enorm. De Graupner kost bijvoorbeeld € 99,00 en dat is toch een stuk goedkoper dan de Spectrums.

Hebben jullie info: graag!!!!!!! :unsure:

M.vr.gr.

Tiemen

Gebruikersavatar
Tim de Ruiter
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 104
Lid geworden op: di sep 16, 2008 12:41 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland
Merk: HPI
Type: Baja SS - tuned
Zenderset: XS-6 Pro Sport
Frequentie: 40Mhz
Locatie: Heerhugowaard

Re: Welke 2.4 Ghz zender?

Berichtdoor Tim de Ruiter » vr mei 01, 2009 9:32 pm

Een zender is iets persoonlijks.....

Er zijn veel zenders met heeeel veel mogelijkheden die je wel of niet gebruikt
wat ik zelf belangrijk vindt is gebruik je alle functies die op dure zenders zitten wel....
Eigenlijk net als mobiele telefoons, je kunt met allemaal bellen, maar met sommige kun je foto's maken, filmen, mailen,navigeren enz enz enz. Dan kijk je ook naar wat je mooi vind en naar wat je gebruikt. Zo is het ook met zenders....
Daarnaast kijk je naar hoe zwaar is de zender, hoe makkelijk kun jij de zender gebruiken enz.
Ga je hele dagen racen dan wil je geen zender van een kilo in je handen hebben, dan ga je voor zo licht mogelijk. afijn, een lastige keuze.

Ik heb zelf een graupner en deze bevalt me uitstekend.
Geen gedoe met kristallen enz. , licht en voldoende instel mogelijkheden voor mijn gebruik.
daarnaast een goed en snel signaal en zoals je zelf al aangeeft redelijk betaalbaar.

Gebruikersavatar
Tiemen
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 156
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
Land: Nederland
Provincie: Overijssel
Merk: HPI
Type: Baja 5T
Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
Frequentie: 2.4GHz
Club: RC Elburg
Locatie: Genemuiden

Re: Welke 2.4 Ghz zender?

Berichtdoor Tiemen » vr mei 01, 2009 9:44 pm

Tim de Ruiter schreef:Een zender is iets persoonlijks.....

Er zijn veel zenders met heeeel veel mogelijkheden die je wel of niet gebruikt
wat ik zelf belangrijk vindt is gebruik je alle functies die op dure zenders zitten wel....
Eigenlijk net als mobiele telefoons, je kunt met allemaal bellen, maar met sommige kun je foto's maken, filmen, mailen,navigeren enz enz enz. Dan kijk je ook naar wat je mooi vind en naar wat je gebruikt. Zo is het ook met zenders....
Daarnaast kijk je naar hoe zwaar is de zender, hoe makkelijk kun jij de zender gebruiken enz.
Ga je hele dagen racen dan wil je geen zender van een kilo in je handen hebben, dan ga je voor zo licht mogelijk. afijn, een lastige keuze.

Ik heb zelf een graupner en deze bevalt me uitstekend.
Geen gedoe met kristallen enz. , licht en voldoende instel mogelijkheden voor mijn gebruik.
daarnaast een goed en snel signaal en zoals je zelf al aangeeft redelijk betaalbaar.
Dank je voor deze info.
Wat voor mij NIET belangrijk is zijn veel afstelmogelijkheden.
Het uiterlijk doet er voor mij ook niet veel toe, het is 'maar' een zender ;)
Ik wil geen kristallen meer, vandaar ook de keuze voor 2.4
Gewicht maakt mij niet heel veel uit, voor de recreatierijders zoals ik ben, rij ik toch geen uren achter elkaar.

Tja en wat is dan wijsheid? Geen idee. Telemetrie is leuk, maar toegevoegde waarde? Voor mij niet, ook dit staat nu nog in de kinderschoenen, dus (nog) niet optimaal.
Geen storingen meer, veilig kunnen rijden, dat is wat ik graag wil.
Ook wil ik er een killswitch op zetten naast de fail save. Dus dan ben je drie kanalen nodig, toch?

Alvast bedankt voor de info :D

Gebruikersavatar
Flying Dutchman
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 668
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 10:27 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hörmann
Type: HT3 & HMT
auto 2: Killer Krawler
Type 2: Axial Wraith
Zenderset: 4PK
Frequentie: 2,4 GHZ
Club: www.MOATN.nl
Website: www.RC-BMC.nl
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: Welke 2.4 Ghz zender?

Berichtdoor Flying Dutchman » za mei 02, 2009 7:27 am

Tiemen,

Een killswitch kan gewoon op een Y-kabel.
Een 2 kanaals is NU misschien wel voldoende, maar wie weet bevalt het RC-en je wel en ga je straks uitbreiden? op de wagen of met een ander iets?

Ik denk dat je een mooie betrouwbare zender hebt aan een Spektrum dx3R of dx3S...dat zijn ook zenders die veel gebruikt worden en als je dus vragen hebt snel antwoord op kunt krijgen. Ook als je een dergelijke zender kwijt wilt, heb je een zender die je nog een keer kwijt kunt.

MAAR succes met je aanschaf! laat maar eens weten wat het gaat worden!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tiemen
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 156
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
Land: Nederland
Provincie: Overijssel
Merk: HPI
Type: Baja 5T
Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
Frequentie: 2.4GHz
Club: RC Elburg
Locatie: Genemuiden

Re: Welke 2.4 Ghz zender?

Berichtdoor Tiemen » zo mei 03, 2009 5:33 pm

Korte update:

Feitelijk had ik mijn keuze feitelijk al gereduceerd naar 3 zenders:

* Grauper XG-6i Race Spec
* Spektrum DX3.0
* Spektrum DX3S

Echter, nu werd ik geattendeerd op het feit dat de Graupner en de TPS zender exact dezelfden zijn!?
Dit maakt de keuze nog weer anders.

Dit is ongeveer mijn gedachtegang:
Wat mij met name aanspreekt in de Graupner is de diverse mogelijkheden m.b.t. bijvoorbeeld remmen (ABS?), traction control (althans als ik het goed heb gelezen) en de mogelijkheden tot het mixen i.v.m. 3e remservo.
Echter wanneer ik het goed lees, kan dit ook op de Spektrum's, maar heeft men het hier anders genoemd.
Verder had ik het idee dat de Graupner meer mogelijkheden heeft, maar of ik dit goed heb gezien? Ik vind de handleiding van de Graupner wel leesbaarder dan van de Spektrum.


T.o.v. de Spektrum DXS3 heeft de DX3.0 dan als voordeel dat het 3e kanaal wel vrij te mixen is (zeg ik dit zo goed?) iets dat de DX3S weer niet (beperkt) kan.

De 'looks' zeggen mij persoonlijk niet zoveel, iedereen zal het er wel over eens zijn dat de DX3S er beter uit ziet dan de DX3.0, maar daar hecht ik persoonlijk geen waarde aan.
Natuurlijk is de telemetrie leuk, echter naar mijn mening niet onmisbaar, meer een 'hebben' factor. Qua prijs zitten ze niet ver uit elkaar, de DX3.0 zal iets goedkoper zijn (de versie met 1 ontvanger)

Ik heb ook nog de DX3R bekeken (handleiding) deze ziet er ook beter uit dan de 3.0, maar de extra kosten voor de snelheid e.d. wegen voor mij niet op t.o.v. de 3.0

Echter: klopt het dat de 3.0 geen failsave heeft? Ik kan hier niets over lezen in de handleiding, en in de andere handleidingen (3S en 3R) wordt hier wel over gesproken.
Dit zou dan wel weer een nadeel zijn.

M.vr.gr.
Tiemen

Gebruikersavatar
Tim de Ruiter
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 104
Lid geworden op: di sep 16, 2008 12:41 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland
Merk: HPI
Type: Baja SS - tuned
Zenderset: XS-6 Pro Sport
Frequentie: 40Mhz
Locatie: Heerhugowaard

Re: Welke 2.4 Ghz zender?

Berichtdoor Tim de Ruiter » ma mei 04, 2009 9:20 pm

Ik zie dat je Baja 5T rijdt, off-road dus... ga je ABS en trackion control etc. gebruiken als je gewoon lekker een stukje gaat crossen ? pas op dat je niet voor dingen betaald die je toch nooit gebruikt......
Er zijn zelfs zenders waarbij je toerental, temp. van de motor etc. kunt aflezen.... leuk voor de zeer serieuze wedstrijd rijders misschien maar voor mij allemaal zeer overbodig.
Mijns inziens moet een zender lekker in je hand liggen, het stuurwiel moet goed voelen ( of goed in te stellen zijn ) en hij moet betrouwbaar zijn met een ver bereik. Daarnaast nog redelijk betaalbaar, daarom kies ik voor graupner.


Terug naar “Elektronica, Zenders, Ontvangers en Regelaars”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten