motor met problemen, help!

Post hier alles over motoren (Zenoah, CY), carburateurs, bougie en uitlaten

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Youri Profijt
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 207
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 7:12 pm
Land: NL
Provincie: Groningen
Merk: FG/Elcon
Type: Monster
auto 2: Hormann
Type 2: HT2
Zenderset: Spektrum DX3.0
Frequentie: 2.4GHz
Club: ORCD
Website: http://www.eenstapdichterbij.nl/

motor met problemen, help!

Berichtdoor Youri Profijt » ma sep 21, 2009 7:34 pm

mijn auto eindelijk geheel alu dus niks wat mis kan gaan..... denk je dan. hier de problemen :lol:

met mijn motor heb ik dus aardig zand gehapt, of het nu van deze keer is of van afgelopen keeren weet ik niet maar deze keer was funest.

motor wou niet meer in toptoeren draaien en wou niet meer stabiel stationair draaien van hoge toeren naar lage toeren tot hij uit valt.
als ik hem dan weer start blijft hij zich zo gedragen, gas hendel bleef steken door t zand wat er tussen is gekomen. ook "zweet" hij daar brandstof.
heb de carburateur uit elkaar gehaald en gashendel as (de gene bediend door servo) snel schoon gemaakt. weer in elkaar en weer het zelfde probleem.
toen voor de 2e keer uitelkaar gehaald en alles afgenomen met vochtige doekjes alle verbind delen carburateur,pakkingen, lucht filter flens en alles weer droog gemaakt met een droge doek tot alle zand echt weg was.
gashendel as opnieuw schoon gemaakt en vast gezet, zag wel dat gashendel as uit gesleten raakt mischien omdat ik servo verder liet trekken dan nodig (wat me later opviel)

éénmaal thuis gekomen hem maar uit elkaar gedraait. toen ik cilinder er afpakte zag ik het probleem al vermengt met olie zitten "zand"
zuiger t.p.v lucht inlaad vol met krassen. en bruine een strook bruine jek op bovenkant zuiger, zie foto
Afbeelding
bruine strook plakkerig spul van af hard van zuiger naar rechts tot de rand.
wat het is geen idee ook niet waar het van komt, overtollig vloeibare pakking??

toen de cilinder schoon gemaakt en bekeken, zit 1 wat diepere kras in van +/- 1cm en daar naas 3 kleinere en minder diepe.
wat wel opvallend was is dat er rechts boven de uitlaad poort in de nok van de cilinder een slijtage groef zit van ongeveer 2,5 cm horizontaal, heeft dat met dat andere octaan gehalte in brandstof tegenwoordig temaken of omdat er bvb speling in krukas zit?
Afbeelding

als ik onderblok op tafel zet en ik pak de koppeling en vliegwiel vast en wrik hem zit er een beetje speling in, weet niet of dat kwaad kan.

ben van plan om nu dit aan te pakken maar wou graag jullie mening weten met wat allemaal aan te pakken, bedoeling is om er weer zo snel mogelijk mee te tijden maar wil niks overslaan.

zuiger moet vervangen worden denk ik, cilinder weet ik niet helemaal zeker en carburateur lijkt me nog wel in orde op het "geshendel asje" na.
en krukas er uit en onder blok goed reinigen ivm het ingedrongen zand. lagers mischien vervangen ivm speling???

hoor graag wat jullie er van zeggen voor ik verder ga met onderblok los halen en spullen bestellen :D
Afbeelding
" denk je een keer geniaal te zijn,..... denkt er niemand met je mee "

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor RonW » ma sep 21, 2009 11:15 pm

Zijdelings mag er speling op de krukas zitten, no problem.
Maar als je motor echt zand heeft gehapt zijn de krukaslagers denk ik ook wel aan vervanging toe.
cilinder is versleten als er bovenin een rand zit die je met je nagel kunt voelen.
Zuigers kunnen licht klemend gaan lopen aan de bovenzijde van de zuiger, en kunnen zorgen voor overmatige slijtage bovenin de cilinder.
Daarom zijn er al wat tuners die dit aanpassen, en de bovenzijde van de zuiger aanpassen.
Ze maken de diameter tot +/- 1,5mm onder de zuigerveer kleiner.
Ik ben dit nu aan het proberen met mijn eigen zuiger.

Probleem is waarschijnlijk een versleten carburateuras, waarlangs het zand naar binnen is gekomen.
Er zijn oplossingen voor,,,,, zolas een busje met o-ring een stukje benzineslang of een combinatie ervan.
Maar,,,, Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

T'ja wat moet je vervangen.
Volgens mij een cilinder kitje (kijk bij http://www.bigscaleshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Lagers, keeringen en pakingen.
En je kunt nu leuk de boel licht tunen.
zoals oneffenheden in de spoelkanalen van je carter wegwerken en deze exact laten aansluiten op de cilinder.
Niet polijsten, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Mijn idee daarachter is, als een oppervlakte glad is zuigt dit vloeistof vast.
Waarom heeft anders een haai een ruwe huid, en gebruiken de topzwemmers pakken die ruw aanvoelen.
Dit zorgt voor minder weerstand.
Ben wel benieuwd naar reacties,,,,,, maar die zullen er vast wel komen ;)
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Youri Profijt
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 207
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 7:12 pm
Land: NL
Provincie: Groningen
Merk: FG/Elcon
Type: Monster
auto 2: Hormann
Type 2: HT2
Zenderset: Spektrum DX3.0
Frequentie: 2.4GHz
Club: ORCD
Website: http://www.eenstapdichterbij.nl/

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor Youri Profijt » di sep 22, 2009 6:20 am

Heey Ron,

Bedankt voor je reactie, ik heb de site van bigscaleshop.nl ff bekeken maar ga mijn bestelling doen bij Rctuningraalte
ook omdat hun een verlengde alu isolator hebben want het gedrag wat mijn motor vertoont kan ook mede door valse lucht via een kromme isolator.
En ik had wel goede reacties gelezen over dezo verlengde alu isolator met de teflon pakkingen
Afbeelding

en dan een 27,5cc hoe zit het daar mee? is dat wat of kan ik beter voor de standaard gaan. zag dat bigscaleshop een getunde 26cc versie had.
maar zelf tunen (vergroten van spoelpoorten en op ruwen) doe ik liever niet bij dit blokje daar ga ik liever mee experimenteren op mijn ander blokje.

en zijn alle zuigers tegenwoordig bewerkt of moet ik bij een nieuwe bestellen daar wel goed op letten dat ik er wel zo 1 bestel?
en voor de carburateuras waar zijn die busjes met o-ring te bestellen? ik ga liever voor safe met dit blokje dus ga beide toepassen o-ring en brandstof slang.
Afbeelding
" denk je een keer geniaal te zijn,..... denkt er niemand met je mee "

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor RonW » di sep 22, 2009 9:30 am

Heb je je isolator al bekeken?
Kan ook zijn dat je hem te stevig hebt aangedraaid.
Dan komt vaak het busje met schroefdraad naar buiten.
Deze kun je wel weer terug persen.
Isolater nooit te stevig opsluiten met de imbusboutjes.
Ik gebruik altijd iets vloeibaren pakking.

Zuigers bij kits zijn eigenlijk nooit bewerkt.
Die moet je los kopen bij een tuner.

Maar als je een 27,2cc koopt neem ik aan dat je ook de krukas erbij neemt.
Want die heb je wel nodig.
Ik neem aan dat je deze wilt kopen:
ESP Modified 27.2cc Big-Bore Combo Kit Zenoah 3.75 + 2mm Standaart Crank
Goede keus lijkt mij.

Busje voor de carburateuras verkocht ik in het verleden.
Ik ben ermee gestopt.
Hier het topic erover: http://www.rcbigscale.nl/viewtopic.php?f=31&t=1836" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraag Sandstorm eens op dit forum, hij maakt een iets andere versie.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Youri Profijt
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 207
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 7:12 pm
Land: NL
Provincie: Groningen
Merk: FG/Elcon
Type: Monster
auto 2: Hormann
Type 2: HT2
Zenderset: Spektrum DX3.0
Frequentie: 2.4GHz
Club: ORCD
Website: http://www.eenstapdichterbij.nl/

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor Youri Profijt » di sep 22, 2009 10:24 am

Pakking tussen cilinder en isolator was wel beetje vuil dus vermoed daarom dat daar langs ook vuil en valse lucht is gekomen. En de carb. Heb ik er altijd erg vast op gedraait nu pas lees ik dat dat dus niet moet en nu ik toch bezig ben zet ik de verlengde alu er maar op.

Wat betreft de 27.5cc heb ik nog niet naar gezocht welke precies maar een andere krukas wil ik ook nog wel een volle voor meer carterdruk alleen weet ik niet of dat verstandig is met de 2bout cilinders ook niet of dus een cilinder met meer inhoud dus verstandig is ik wil geen lekkende voetpakkingen.

Ik zal sandstorm eens vragen naar de busjes lijkt me wel wat.
Afbeelding
" denk je een keer geniaal te zijn,..... denkt er niemand met je mee "

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor Roel » di sep 22, 2009 11:17 am

Phrases XXX schreef:
en zijn alle zuigers tegenwoordig bewerkt of moet ik bij een nieuwe bestellen daar wel goed op letten dat ik er wel zo 1 bestel?
Die krassen die je bovenin de cilinder hebt komen naar mijn mening hoofdzakelijk door het zand welk het blokje naar binnen heeft gewerkt. Daar herken je vaak ook aan dat zand/stof de boosdoener is.
Om die krassen te voorkomen kun je beter zorgen dat er geen zand naar binnen komt. Maar daar ben je al mee bezig lees ik.. ;)
Velle est posse

Gebruikersavatar
Youri Profijt
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 207
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 7:12 pm
Land: NL
Provincie: Groningen
Merk: FG/Elcon
Type: Monster
auto 2: Hormann
Type 2: HT2
Zenderset: Spektrum DX3.0
Frequentie: 2.4GHz
Club: ORCD
Website: http://www.eenstapdichterbij.nl/

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor Youri Profijt » di sep 22, 2009 12:15 pm

Wat ik boven ik de cilinder heb zijn geen krassen, krassen zijn verticaal in de cilinder.
Wat ik boven in heb is een horizontaale groef.
Afbeelding
" denk je een keer geniaal te zijn,..... denkt er niemand met je mee "

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor Roel » di sep 22, 2009 12:58 pm

klopt, daar heb ik het ook over.
Die groef is eigenlijk een hele grote brede kras, als je goed voelt en kijkt zie dat deze groef bestaat uit een heleboel kleine krasjes. Dit komt doordat het zand door de spoeling van het lucht/brandstof/zand mengsel daar het zand steeds ingedrukt wordt door de cilinder.
Bij iedere ontbrandingslag komt er een klein krasje, deze wordt na vele ontbrandingsslagen een grote brede groef.
Ga je nu nog door met rijden dan begint de zuigerveer erin te lopen en dan hoor je het bekende tikken van zuigerveer.
Velle est posse

Gebruikersavatar
Youri Profijt
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 207
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 7:12 pm
Land: NL
Provincie: Groningen
Merk: FG/Elcon
Type: Monster
auto 2: Hormann
Type 2: HT2
Zenderset: Spektrum DX3.0
Frequentie: 2.4GHz
Club: ORCD
Website: http://www.eenstapdichterbij.nl/

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor Youri Profijt » di sep 22, 2009 1:11 pm

Ahh kijk. Nu komt het me zeker bekend voor want dat getikker zat er zondag dus in.
Afbeelding
" denk je een keer geniaal te zijn,..... denkt er niemand met je mee "

Dr.Dre.

Re: motor met problemen, help!

Berichtdoor Dr.Dre. » di sep 22, 2009 3:10 pm

@ Je weet teminste de oorzaak (zand :-$ ),ikzelf ben al een week aan het kl*te met zo'n blokkie morgen ga ik hem ff fijn afstellen,en dan kijken hoe die het doet ( als ik haar had was ik nu GRIJS :-$ :-# ), gr.Dr.Dre. ;)


Terug naar “Motoren/uitlaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten