New FG Competition Pro 4WD

Post hier alles over FG Modellsport
Marder, Monster Trucks/Beetle, Stadium truck, Sportsline, Formule 1, Evo, Competition

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor Kristiaan » di feb 16, 2010 10:17 pm

Waarom zou de competitie volgen?
Omdat het harder gaat? Vast wel!
Maar ik geloof er niks van dat de 2wd verdwijnt, kijk maar naar de electro 1/10 daar heb je ook beide klasses.
Overigens scheelt het vrij weinig in rondetijden, in duitsland rijden ze het offroad kampioenschap 1/6 in zowel 2wd als 4wd en het is erg afhankelijk van de baan wat sneller is..
Nou staat 4wd natuurlijk nog in de kinderschoenen en geloof ik ook wel dat 4wd overal sneller kan zijn.
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
Tiemen
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 156
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
Land: Nederland
Provincie: Overijssel
Merk: HPI
Type: Baja 5T
Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
Frequentie: 2.4GHz
Club: RC Elburg
Locatie: Genemuiden

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor Tiemen » wo feb 17, 2010 11:18 am

Inderdaad staat de 4wd nog in de kinderschoenen.
Kun je nagaan als de snelheid nu al gelijk is aan de 2wd waarin er jaren ervaring en kunde is!

Zelf denk ik dat de 2wd over een aantal jaren geen bestaansrecht meer hebben.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar dat is wat ik denk.
Voor offroad heeft het zoveel voordelen, daar kan 2wd op den duur nooit tegenop.

Maar, het is uiteraard maar een gedachtenkronkel ;)

Gebruikersavatar
rcnozem
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 278
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:16 pm
Land: NL
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Compass
Type: 6 HV
auto 2: Beam
Type 2: E4 advance
Zenderset: Futaba T10CG
Frequentie: 2.4 ghz
Website: www.rigidheli.com
Locatie: Berlicum

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor rcnozem » wo feb 17, 2010 12:11 pm

Leg je gedachten eens uit Tiemen...
Welke voordelen zie jij dan?

Gebruikersavatar
outlaw666
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 413
Lid geworden op: za mar 31, 2007 7:42 pm
Land: nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: m03 R en top
Zenderset: 3pk
Frequentie: spectrum
Locatie: vlijmen

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor outlaw666 » wo feb 17, 2010 12:47 pm

nou ik heb een jaar met een mcd 4wd gereden

het einigste voordeel wat ik kan noemen is .
dat je op een hele glade ondergrond denk aan een manege
veel scherper door de bocht komt
en als je remt dan er ook gelijk 4 wielen echt stil staan

de nadelen die ik kan noemen zijn wel wat hoger dan 2

de moter staat te hoor
teveel tandwielen die stuk kunnen en ook gaan
teveel diff in 1 auto
en zo kan ik er nog wel een paar noemen

maar goed het is wel erg gaaf rijden op een gladde ondergrond
voorkan vol op sper zetten en schaatsen maaaaaaar
traxxas rustler vxl is best snel

Gebruikersavatar
Tiemen
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 156
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 4:13 pm
Land: Nederland
Provincie: Overijssel
Merk: HPI
Type: Baja 5T
Zenderset: Sanwa MX-3FHSS
Frequentie: 2.4GHz
Club: RC Elburg
Locatie: Genemuiden

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor Tiemen » wo feb 17, 2010 2:04 pm

rcnozem schreef:Leg je gedachten eens uit Tiemen...
Welke voordelen zie jij dan?
Op het gebied van offroad Bigscale ben ik nog maar een rookie, maar bij de afstelling en controleerbaarheid van de auto denk ik vaak aan de 1:1 auto.
Direct moet ik zeggen dat ik nog te weinig ervaring met onze hobby heb om dit te kunnen staven met bewijzen, toch denk ik redelijk te weten hoe een auto beweegt, rolt, enz.

In een verleden ben ik actief geweest in de kartsport en heb ik mijn rallylicentie gehad. Gehad, omdat de sport voor mij te duur is.

Nu weet ik heel goed dat dit niet 100% te vergelijken is met onze auto's, toch zitten er een aantal basis begrippen op die ook in de 1:1 voorkomen, en veel van het gedrag van de auto bepalen.

Dus, daarom vertelde ik ook altijd vanuit een 1:1 auto te denken aan de setup.
In de toekomst zal ik mijn bevindingen ook posten aangaande afstellingen, zoals Fast-Wil heeft gedaan met sheets.

Waarom denk ik dat 4x4 sneller/makkelijker zal zijn.
Nu heb ik het alleen over het rijgedeelte, dus de kosten die outlaw noemt neem ik hierin niet mee.
Wanneer ik zo foto's bekijk van de nieuwe FG, staat deze motor niet hoger dan bijvoorbeeld bij de Hörmann
De aandrijving van de FG is geheel anders dan zoals MCD deze gebruikt.
Uiteraard worden er meer bewegende delen gebruikt, dus meer kans op zaken die kapot kunnen gaan.
Meer onderdelen, meer kans op stukken. Dat lijkt me vrij logisch.

Waarom voordelen?
Outlaw noemt al de allerbelangrijkste:
- meer grip!
En deze grip uit zich dan in stuurgedrag, bocht uit, remmen.

Ik mag aannemen dat de mensen van FG goed hebben nagedacht voor een competitiemodel van deze auto.
De vergelijking met Hormann heb ik ook al ergens gelezen, en dat is toch de norm! Dit lijkt me dan ook een compliment!

Andere zaken zullen weer lastiger worden: meer afstelmogelijkheden.
Er is maar één ondergrond waarbij 4x4 niet alleen voordelen heeft, en dat is onroad.
Toen enkele jaren geleden de rallywereld werd opgeschrikt door de Citroëns/Peugeots was de WRC wereld te klein.
Op droog asfalt kan een 2wd meekomen met de 4wd, mede door het lagere gewicht.
Echter wij rijden offroad, en dan komt tractie (of het missen daarvan) meer naar boven, meer dan op asfalt, al is tractie altijd het sleutelwoord.

Aangezien onze auto's alleen maar mechanische grip hebben (aerodynamische grip is er minimaal) is een aandrijving op alle 4 de wielen altijd efficiënter.
Even de rijtechnische voordelen:

* Bocht in meer grip
* Bocht uit meer grip
* Rechtuit stabieler
* Onder het remmen stabieler (al is dit afhankelijk van welke aandrijving je hebt, hoe dit specifiek met snaar aandrijving is weet ik niet exact)

E.v.t. nadelen:
* Het grotere gewicht
* Meer draaiende delen, dus meer kans op brokken
* Duurder in onderhoud
* Meer vermogensverlies door de aandrijflijn (er blijft meer onderweg 'hangen')

Dit zijn zomaar een aantal nadelen.
Echter het grotere gewicht zal niet heel veel spelen denk ik, al weet ik niet wat deze auto weegt in vergelijking met een Hormann.

Dus puur rijtechnisch gesproken heeft een 4wd vele voordelen.
Uiteraard zal het systeem nog groeien in ontwikkeling, maar dat dit op den duur (en zelf denk ik binnen een paar jaar) de 2wd zal 'vervangen' (het zal er altijd blijven, maar de rollen konden dan wel eens omgedraaid zijn) staat voor mij zo goed als vast.

Outlaw noemde het al, bij gladde ondergrond vele malen meer grip op alle vlakken.
Aangezien offroad niet de grip heeft die onroad wel heeft, is het bijna evident dat 4wd sneller is/zal worden.

Gebruikersavatar
GJ
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 80
Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:44 pm

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor GJ » wo feb 17, 2010 4:52 pm

Super uitleg :thumleft:

ik heb het ook altijd gekoppeld naar de 1/1 auto wereld

Met de 1/6 minder succesvol(als gewild)

Maar met de lotus meer succesvol(had ik wel verwacht))

Altijd goed als iemand zijn mening uitlegt en wil/kan verdedigen

toedeloe
Afbeelding

Gebruikersavatar
rcnozem
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 278
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:16 pm
Land: NL
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Compass
Type: 6 HV
auto 2: Beam
Type 2: E4 advance
Zenderset: Futaba T10CG
Frequentie: 2.4 ghz
Website: www.rigidheli.com
Locatie: Berlicum

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor rcnozem » wo feb 17, 2010 6:19 pm

Hele mooie uitleg,zo geeft het forum ook nog eens wat meerwaarde aan het hobbyen :tongue:
Maar je hoeft het er niet altijd mee eens te zijn ;)
Ik vind het appels met peren vergelijken,de 2wd maakt echt geen plaats voor de 4wd,die laatste is leuke aanvulling en geeft misschien een nieuwe categorie rijders de kans om wedstrijden te gaan rijden...
1op1 gaan vergelijken en terugkoppelen naar de schaalmodellen werkt niet altijd,zo hebben wij een hele andere schaal/gewicht/vermogen verhouding en is de huidige techniek ook nog niet zo ver om de techniek uit de 1op1 direct over te nemen.
Qua afstellen is het gewoon een theorie die op elke schaal uitgevoerd kan worden en als je die beheerst dan is het met welke auto dan ook een stuk makkelijker sleutelen.
Ik zou het wel toejuigen een extra klasse maar persoonlijk vind ik 2wd uitdaging genoeg en voel me daar prima in thuis.
Kunnen hier nog wel uuuuuuren op voort babbelen dus pak je baja,kom naar de snert met je auto en tent en als je bier lust dan is een gezellig avondje een feit :geek:

Gebruikersavatar
rc freak
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 54
Lid geworden op: vr jun 12, 2009 8:55 am
Land: NED
Provincie: Gelderland
Locatie: Zevenaar

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor rc freak » wo feb 17, 2010 6:34 pm

Als de vierwiel techniek nog verder ontwikkeld wordt zal dit zeker leiden tot 4WD kampioenschappen! Dan zal de 2WD de instapper klasse worden. Zoals er nu al een trend is dat er steeds meer 4WD modellen komen en ook over de toonbank gaan kan dit niet meer terug gedraaid worden.

Er zal inderdaad over één a twee jaar zeker een 4WD reglement komen voor de off-road, en dan zal de on-road klasse snel volgen. De snelheid gaat dan omhoog, (met name in de bochten), en dus betekend dit meer slijtage en kosten. Het is nu zaak het reglement meteen bij de kop te pakken en goed te gaan kijken dat het nog betaalbaar blijft!
Met de huidige Large Scale klasse heeft men ook verzaakt het goed aan te pakken, en nu is er bijna geen weg meer terug.

Met name gesponsorde rijders, (waar ik er zelf een van ben), hebben het gewoon makkelijker, dat staat als een paal boven water. Het nieuwste en beste materiaal, met daarbij de nodige rij en sleutel kunsten is het voor een doorsnede rijder niet bij te houden. Met name het banden verhaal moet aangepakt worden, wanneer dit aan banden wordt gelegd, (leuke woordspeling), zal dit voor velen een verademing zijn. Het verhaal dat het niet kan vind ik larie, het moet kunnen.
Zoals ik al vaker in de Large Scale on-road heb gezien, hebben regels ook geen zin wanneer die te kost en te keur maar willekeurig geïnterpreteerd worden

Helaas zijn er meer “Jan met de Pet” rijders dan gesponsorde rijders, dus als de eerste groep weg valt blijft er erg weinig over!!

Gr. Harrie

Gebruikersavatar
GJ
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 80
Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:44 pm

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor GJ » wo feb 17, 2010 7:01 pm

@rcnozem

schaal/gewicht/vermogen ben ik niet met je eens vrind

reken maar eens na :cool: ( bij het clubje waar ik nu rij is het ongeveer dezelfde verhouding)

En als er straks inderdaad 4 wiel aangedreven off roaders(competitief) zijn is dat denk ik op den duur de koningsklasse
We blijven toch techneuten(tenminste ik wel)
Afbeelding

Gebruikersavatar
rcnozem
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 278
Lid geworden op: di mar 20, 2007 5:16 pm
Land: NL
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Compass
Type: 6 HV
auto 2: Beam
Type 2: E4 advance
Zenderset: Futaba T10CG
Frequentie: 2.4 ghz
Website: www.rigidheli.com
Locatie: Berlicum

Re: New FG Competition Pro 4WD

Berichtdoor rcnozem » wo feb 17, 2010 7:14 pm

Ik zal het stukje eens opzoeken,het gaat over de fysics van de auto techniek en daar stond ook nog een stuk over het gewicht van de auto en de uitwerking daarvan op banden in combinatie met pk's,torque enzenz
Denk er maar eens even goed over na GJ,een auto van 1000 kilo met 600 pk of 1 van 10 met 6 pk,verhoudingsgewijs klopt dit maar er spelen meer factoren mee... :alien:

Ik had even over je verhaal heen gelezen Harrie maar ik denk dat je nogal ver op de zaken vooruit loopt,het is al moeilijk zat om mensen aan de 2wd te houden,laat staan dat ze straks 4 wd gaan rijden :shock:
Een reglement in de lsoffroad sectie kan volgens mij zo gemaakt worden.
En voor dat bandenverhaal geldt hetzelfde voor alles,je bepaalt zelf of je daaraan mee doet,5 nk's met 4 setjes banden vind ik mee vallen in ieder geval en zeker nu dat de banden aanzienlijk goedkoper zijn geworden kun je voor 200 euro aan banden een heel seizoen racen...als dat dan nog te duur is dan kun je beter misschien VRC aanschaffen....
Laatst gewijzigd door rcnozem op wo feb 17, 2010 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “FG modellsport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten